Gå till innehåll

Nybörjar program


Hebron

Recommended Posts

Vad är (i korta drag) skillnaden mellan Adobe Premiere Elements och Premiere Pro ?

Dvs förutom en stor prisskillnad...

(Ge gärna några specifika exempel på vad man kan göra i Pro som man inte kan göra i elements)

 

Jag har hittills jobbat med Pinnacle 9.3, men känner nu att "det är dags att gå vidare"... (Det har fungerat hyfsat bra, och har enligt mitt tycke en hel del bra inbyggda effekter mm, -Men med stort M, - det kraschar ofta och är ibland vädigt segt att jobba med, och jag tror inte att detta beror på min dator eller vad tror ni? (Jag har en bärbar HP, med AMD Turion 64 X2 -processor (=dubbla kärnor), Ramminnet är 2GB, Grafikkortet är jag mer osäker på men det är NVidia, Kort sagt en hyfsad PC som jag köpte för några månader sedan. När det gäller hårddiskutrymmet har jag inbyggt i den bärbara 120GB och 2 st externa om 250GB respektive 320GB, så lagringsbrist lider jag inte av i dagsläget...) Så "problemen" måste väl bero på Pinnacle?

 

Nåväl åter till "Adobefrågorna"... -Är det värt att satsa på Pro direkt?, -Och är det isåfall också mycket svårare att lära sig grunderna i det, än i elements?

Tacksam för snabba svar och synpunkter.

 

 

Premiere pro och premeire element skiljer sig en hel del. Likaså pinnacle och premiere elemnets. Om du har varit tillfreds med Pinnacle så tror jag att Premiere elemnets är ett tillräckligt stort steg.

 

Det är mycket kraftfullt och betydligt trevligare att jobba med än pinacle, du kommare aldrig att vilja byta tillbaks! Priskilnaden motiverar nog inte att ksaffa pro i ditt fall (p pro är 10x så dyrt) som element.

 

Angående krasher beror mycket på att pinnacle är vansinnigt buggigt. Premiere har under årens lopp blivit betydligt stabilare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag måste tyvärr säga att det är relativt meningslöst med sk. nybörjar program.

Om man är biten på att producera film kommer man ganska fort inse sina begränsningar och nyta program.

började själv i ett enkelt program men blev så enormt less på att det inte gick göra det jag ville. Jag bytte till Adobe Primiere.(version 6.5 på den tiden)

Och insåg att allt som jag ville gick göra.

Sjävklart det är mycket mera avancerat och tog lång tid att lära sig..Eller snarare det tar enorm tid att lära sig allt..Men grunderna tog ett tag..Men när man lärt sig det så finns det tusentals guider.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle börja med ett svårt på en gång, Typ avid express eller adobe premiere. Jag började med premire för kanske 3-4 år sedan och man hittar alltid nya saker. Ifall man börjar med program som ja.. gör allt åt en så blir de inte kul, Ser inte bra ut samt du får inte till de som du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är (i korta drag) skillnaden mellan Adobe Premiere Elements och Premiere Pro ?

Dvs förutom en stor prisskillnad...

(Ge gärna några specifika exempel på vad man kan göra i Pro som man inte kan göra i elements)

 

Jag har hittills jobbat med Pinnacle 9.3, men känner nu att "det är dags att gå vidare"... (Det har fungerat hyfsat bra, och har enligt mitt tycke en hel del bra inbyggda effekter mm, -Men med stort M, - det kraschar ofta och är ibland vädigt segt att jobba med, och jag tror inte att detta beror på min dator eller vad tror ni? (Jag har en bärbar HP, med AMD Turion 64 X2 -processor (=dubbla kärnor), Ramminnet är 2GB, Grafikkortet är jag mer osäker på men det är NVidia, Kort sagt en hyfsad PC som jag köpte för några månader sedan. När det gäller hårddiskutrymmet har jag inbyggt i den bärbara 120GB och 2 st externa om 250GB respektive 320GB, så lagringsbrist lider jag inte av i dagsläget...) Så "problemen" måste väl bero på Pinnacle?

 

Nåväl åter till "Adobefrågorna"... -Är det värt att satsa på Pro direkt?, -Och är det isåfall också mycket svårare att lära sig grunderna i det, än i elements?

Tacksam för snabba svar och synpunkter.

Finns det någon som har "lust" att svara eller...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gällande skillnader mellan Premiere Pro och Elements så är mina erfarenheter följande:

 

Jag har suttit med Premiere 5.0 (minns rätt´?) därefter Premiere 6.0 (tysk version) och sedan vidare nu till Adobe Premiere Pro 2.0

 

Efter allt det man gjort i Premiere pro, så kändes det konstigt när man provade Elements. Jag kände mig låst och begränsad. I den versionen av elements så kunde man inte importera lager från en psd-fil vilket gjorde arbete mkt mer tidskrävande.

Klassiska snabbkomandon fanns inte, då verktygen saknades (om jag minns rätt)

 

Börjar man däremot jobba i Elements som nybörare. Så är programstrukturen mycket lättare att förstå, än vad premiere pro har att erbjuda.

 

Här är en länk på lite skillnader

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bb684ca

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst bollyn

Jag har programet AVID och jag har lärt mig det och ny känner jag mig gansa profissonell och jag kan rekomendera programet:

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst bollyn
Bollyn, du verkar ha väldigt många program. Du verkar sannerligen proffsig. Och rik.

 

Tack min farsa är sten rik få vad jag vill!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...
det finns ju alltid windows movie maker

 

Ja, vill man göra helt kassa filmer så, visst.

Fast Windows Movie Maker KAN faktiskt vara bra att använda om man aldrig redigerat förut, men annars skall man nog ge sig på någonting lite svårare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, vill man göra helt kassa filmer så, visst.

Fast Windows Movie Maker KAN faktiskt vara bra att använda om man aldrig redigerat förut, men annars skall man nog ge sig på någonting lite svårare.

 

Blir manus, buskap, handling, dramturgi, skådespeleri, foto kasst av att man använder moviemaker iom att det blir helt kassa filmer? Bra film handlar inte o datorprogram eller teknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...