Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag heter Jonas och jag har börjat skriva manus till en utav världens första svenska highschoolfilmer. Det är en inledning, de första 14 sidorna

Mick Rofon är en vanlig töntig kille som går i skolan. Han har ett stort intresse för att spela basket med sina kompisar Brad och Don. På skolan finns ett annat basketlag som leds utav den coola killen Jack som alla ser upp till, han hänger ihop med cheerleader-gänget, som består av de snyggaste tjejerna. Deras ledare är Anna, som är tillsammans med Jack och som Mick är kär i. I början av filmen har de en match som Jacks lag vinner, och de förudmjukar Micks lag, därefter är det sommar. Mick, Brad och Don bestämmer sig för att åka till Sunne för att fira sommaren och festa, och för att vara ifred.

Till deras stora försckräckelse märker de att Jack med har åkt dit. Sen följer en sommar med intriger, basket, fester och tjejer.

Typ: Utkast av Manus

Genre: Highschool

Antal sidor: 14

Version: 2

Sommaren Efter High-school - Grovmanus version 2.doc

Postad

om det nu ska vara en svensk highschool-film så tror jag att du borde ändra namnen på killarna. låter lite väl amerikanska... lägg till ett e efter Mick så har du helt plötsligt fått ett lite mer svenskt namn, eller rättare sagt smeknamn.

Postad

Jaja Mikrofon, får väl vara lite ordvitsig ibland, eftersom inte high school finns i Sverige kan man ju tänka sig en Amerikansk High School där de pratar Svenska ,bred värmländska hade vi iofs tänkt oss

Postad

Är en ”sucker” för high school filmer men eftersom vi inte har high school här i sverige så blir det lite problem för folk att kunna relatera till det samt att ta det till sig.

Är det här ditt första manus? Visa allt, tala inte om vad som händer eller ska hända. Du bör skriva saker i den ordningen det sker, som i den första delen tex, då Mick leker med bollen så talar du om för oss att läraren blir upprörd men först efter en bra bit dialog så visar du oss det. Den här delen skulle kunna vara längre, Mick kan leka med bollen, läraren kanske rynkar på ögonbrynet, harklar sig eller liknade men fortsätter att hålla lektionen, Mick dunkar bollen allt hårdare i golvet... och så vidare tills läraren får nog och bankar näven i bordet. Den här typen av ”fel” finns på flera ställen i manuset, läsa igenom och gör om.

Du talar även om för oss att han har ett stort intresse för basket, det ska bort och du ska istället visa oss det. Kanske har han en basket tröja på sig? Fast å andra sidan så sitter han under lektions tid och leker med en basketboll så vi fattar vinken, särskilt då läraren berättar för oss (karaktärer får berätta saker för oss men inte du som författare) att det inte är första gången han stör under lektonstid.

Skriv inte ”skratt” i mitten av en dialog för då säger karaktären det. Du behöver inte skriva, hånle eller liknande i dialoger, det är upp till skådisarna att förstå genom sin tolkning eller regissören att tycka till om. Skriver du bra så förstår man det i alla fall. Jag förstår att Jack är en stör stöddig typ som inte låter någon som Mick trycka ner honom. Tror att de flesta av oss har träffat typen och genom att beskriva vad han gör och till en vis del även har på sig så förstår vi att det är en ”typ” som nu kommer in i handlingen.

Det finns en hel del frågetecken, vad bråkar föräldrarna om? Vi får reda på att de grälar men inte om vad, är det om Rons ”och hans beskymmer”? Vad är det för beskymmer? Han Jacks pappa sett till att han blivit av med jobbet, har han skadat knät och nu pressar Mick att bli spelaren han själv aldrig kunde bli? Vad? Varför är inte coachen en större del i laget, Micks pappa är ju den som försöker peppa laget, vart är coachen?

Den här delen känns som om du enbart vill få överstökad, ”Nu börjar Mick bli riktigt frustrerad och vill att coachen ska ta en time-out. Så blir det och nu skriker Mick på sina spelare och även på coachen. Coachen blir förbannad och byter ut Mick, Mick sätter sig och surar längst ut på avbytarbänken.

När Mick får komma in i spel igen är han väldigt lam och gör ingenting rätt. Han blir sur på Jack när han går runt och psykar Mick hela matchen. Tillslut börjar Mick käfta emot och de båda ryker ihop i ett litet småruff. De andra i de båda lagen försöker att stoppa sina medspelare. Båda två åker ut och Mick är otroligt besviken när står i duschen.” Actionscener är svåra att skriva men allt som sägs och görs måste visas med bilder, det tar tid att skriva och det tar ännu längre tid att skriva om, vilket man alltid måste göra.

Många delar känns stressade, ” Solen skiner, vädret perfekt. Brad, Mick och Don anländer till stranden med massa uppumpade vattenleksaker. Det går fram till en lämplig plats och slår sig ner där. De springer och doppar sig i vattnet och de har skitkul, sen kommer de tillbaka till platsen.” Om det är värt att skriva så skriv det ordentligt, allt som händer och sker.

Det verkar som om jag är en av få som orkade sig igenom hela texten och så illa tycker jag inte att det var. En svensk high school film? Den tycks ju utspela sig i sverige eftersom de ska till Sunne, kanske går det på någon typ av idrottsskola? Hur ska de kunna köra bil? Kanske en äldre kusin eller liknaden kan vara med? Collegejacka? Är det de stereotypa ”letterjacket” du tänker på? Kanske skulle det kunna var såna med skolans logga på, kanske är det Jacks pappa som gett en massa bidrag till att bilda den här idrottsskolan med folk från hela landet redo att sporta och plugga på samma gång?

Mick, Don och... ? Vad han nu hette skulle alla kunna vara en och samma person, det finns inget som egentligen skiljer dem åt. Låt en av dem vara den som står för de mesta av practical jokesen tex, ge dem mänskliga brister och irriterande vanor...

Tycker att du borde komma på ett alternativ till den svenska high school filmen, nu är det lite luddigt och jag köper inte det jag läser. Du kan skriva en high school film på svenska men att den faktiskt utspelar sig i USA, kanske är Mick ny, pappa fick jobb i staterna, kanske är han utbytestudent...?

Läs igenom, skriv om och posta igen.

Postad
Jaja Mikrofon, får väl vara lite ordvitsig ibland, eftersom inte high school finns i Sverige kan man ju tänka sig en Amerikansk High School där de pratar Svenska ,bred värmländska hade vi iofs tänkt oss

Haha fan va ja skrattade "mikrofon" haha

Postad

Tjena,

Tack för svar Shelly,

Ja, detta är mitt första manus någonsin, så det är svårt att veta vad som funkar på film och inte.

Jag har omarbetat ganska mycket och jobbat mer med karaktärerna i nuläget och även utarbetat handlingen, dialogernahar jag ändrat så de ska kännas vad folk känner mer, sen tycker jag det var alldelles för mycket svärord. Jag ska bara ändra det med "skratt" och "hånskratt" i replikerna, man försöker se allt framför sig och skriver ner det som kanske är oviktigt, men jag ska skriva om mer sen ska jag posta resultatet.

Det med high-school. Det ska vara en ren parodi och man ska känna igen sig och relatera till amerikanska filmer man sett, och high school finns som sagt inte i Sverige, jag vill bara visa hur det skulle sett ut OM det hade funnits. Filmen utspelar sig i Arvika, i värmland. Så replikerna kommer bli på värmländska.

Postad
Tjena,

Det med high-school. Det ska vara en ren parodi och man ska känna igen sig och relatera till amerikanska filmer man sett, och high school finns som sagt inte i Sverige, jag vill bara visa hur det skulle sett ut OM det hade funnits. Filmen utspelar sig i Arvika, i värmland. Så replikerna kommer bli på värmländska.

om detta är en film som du skulle vilja göra(regissera,filma,ljussätta o.s.v) tror jag INTE att det kommer sälja. Varför ska du göra en "parodi" av high-school? Jag tror inte att du kan göra en parodi på det, såvida du inte verkligen vet hur det verkligen är på ett high-school i amerika och inte går ifrån de American pie filmer och "teen" filmer du sett...

och man kan säga att det redan finns en bunt sådana här filmer så varför gå och göra en till?

är så trött på "manusförfattare" som aldrig kan komma med något nytt...

Postad
Inte komma på nåt nytt, har du nånsin sett en svensk high school film? ;) Det finns inga sådana filmer..

Nej men vad är det för vits å göra en svensk-high-school film :S ?

ledsen men JAG gillar det inte

Postad

Det är ju redan ett fungerande koncept, där det är meningen att det skall vara förutsägbart, men ändå inte. koncepten fungerar i amerika och det går bra i Sverige, då är det väl på tiden att svenska motsvarigheten kommer, ungefär som att skriva en låt med Vers och Refräng:P Najka: vad du tycker du jag ska skriva om då?

• 3 veckor senare...
Postad
Hej!

Jag heter Jonas och jag har börjat skriva manus till en utav världens första svenska highschoolfilmer. Det är en inledning, de första 14 sidorna

Mick Rofon är en vanlig töntig kille som går i skolan. Han har ett stort intresse för att spela basket med sina kompisar Brad och Don. På skolan finns ett annat basketlag som leds utav den coola killen Jack som alla ser upp till, han hänger ihop med cheerleader-gänget, som består av de snyggaste tjejerna. Deras ledare är Anna, som är tillsammans med Jack och som Mick är kär i. I början av filmen har de en match som Jacks lag vinner, och de förudmjukar Micks lag, därefter är det sommar. Mick, Brad och Don bestämmer sig för att åka till Sunne för att fira sommaren och festa, och för att vara ifred.

Till deras stora försckräckelse märker de att Jack med har åkt dit. Sen följer en sommar med intriger, basket, fester och tjejer.

Typ: Utkast av Manus

Genre: Highschool

Antal sidor: 14

Version: 2

FÖR ATT DET INTE FINNS "HIGH-SCHOOL" I SVERIGE!!!!!

• 2 veckor senare...
Postad
pallade inte läsa mycket. skärpning på formen, säger jag. sen istämmer jag att det e en ointressant genre, parodi eller inte.

Jaja, det är det säkert, säg det till alla miljoner OC fans som finns...

Postad
Nä, men Frodo finns inte heller, eller hur?

Du kommer aldrig bli något inom film så du kan lika gärna ta ur nappen ur munnen och börja med hockey eller något för ditt "manus" var så patetiskt och pinsamt så jag skäms bara jag tänker tillbaka på det!!!!!!!!!!!!

Postad
Du kommer aldrig bli något inom film så du kan lika gärna ta ur nappen ur munnen och börja med hockey eller något för ditt "manus" var så patetiskt och pinsamt så jag skäms bara jag tänker tillbaka på det!!!!!!!!!!!!

Jag trodde forumet var till att hjälpa, det har vissa tydligen missuppfattat:P

Postad

Låt honom skriva vad han vill om ni inte gillar det så är det inte hans problem. Hade för mig att man skulle ge konstruktiv kritik? Annars kan man väl låta bli...

Postad
Nä, men Frodo finns inte heller, eller hur?

Jo han finns. Han bodde i Fylke, innan han drog västerut över haven...

"Att ha flykt" kallas det, att erkänna ett manus/film som sin egen sanning

Highschool finns tydligen i Sverige också, men frågan är om det finns folk som vill tro på det...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...