Jump to content

Recommended Posts

Posted

Okej, har nu tagit mig tid att lära mig Adobe After Effects, lite ialla fall..

Men när jag har en film färdig-redigerad, och ska exportera den. Då brukar jag ta typ "Export to AVI" eller dylikt, och prövar med Cinepak som komprimering.

Men 3 minuter film ska INTE ta runt 2 timmar att exportera !

Ändrar till "Ingen komprimering", går relatvt snabbt, men resultatet blir skit, ett hackigt resultat jag inte vill ha.

Älskar att arbeta i After Effects annars, men behöver nu hjälp med hur jag ska göra för att exportera "rätt".

Tack. =)

Posted
Ändrar till "Ingen komprimering", går relatvt snabbt, men resultatet blir skit, ett hackigt resultat jag inte vill ha.

Det har jag svårt att tro. Min gissning är att din hårddisk, i likhet med de flestas, inte kan spela upp okomprimerad avi i realtid. Det är inte samma sak som skit.

/Jakob

Posted

Jag föreslår att du kollar både kompositionsinställningarna och dina inställningar i render-que. Och jämför med dina originalklipps inställningar för field order osv. Det finns förvalda presets för DV som fungerar utmärkt.

/Max

Posted

Vad är det för upplösning du har?

Mitt AE7 projekt som jag jobba med hela hösten kunde jag inte exportera på en dual xeon 1.8ghz, 1024 ram i normal upplösning. När jag satte projektet till 320*240 så tog det bara 53 TIMMAR för 45 SEKUNDER! Fast förhoppningsvis löser det sig nu när min skola köper in nya Dells och Macs.

Jag hade även satt extra RAM-HD på 6 gig osv...

[Mitt projekt har över 1000 lager i pre-comps, med pre-comps, 4-8 lights, etc, allt bara för att leka runt i After Effekts och använda det som ett 3d Program :D ]

Posted

På rak arm kan man väl säga såhär:

Det är inte omöjligt att 3 minuter film tar någon timme att exportera. Det beror helt och hållet vad du lyckas hitta på under de 3 minuterna. Sen så blir ju alltid renderingstiden längre ju "hårdare" och "mer" du ska komprimera det. Det är därför det tar kortare tid när du väljer "Ingen komprimering" istället för tvärtom trots att du egentligen får en "bättre" bild. Sen så beror det ju så klart på vad du har för cpu, ram minne avsatt till AE och för andra program igång.

Kanske kan du prova exportera ut en "snällare" komprimering, läs större, som går snabbare och ger dig bättre kvalitet men i genlängd blir en större fil att handskas med?

Posted
High1ander, vad tufft, jävligt fräckt... ja 3d-program

Alltså, After Effects utan plug-ins är ju bara "2.5D" inte riktigt 3D.

Man kan ju göra 3D-effekter, men så fort man sätter ett lager på 3D så blir allt ändå "platt".

Orsaken till jag jobbat så mycket med det är pga. After Effects-klassen som jag tog på skolan. Men, nu kan jag också programmet jävligt mycket bättre.