Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har alltid undrat hur man ska göra för att kunna se "ljuspelaren" från en ficklampa som man lyser med i ett mörkt rum.

Brukar synas i filmer då poliser med ficklampor stormar ett mörkt hus. Fattar ni hur jag menar?

Hur göra??

Postad

För att ljus ska synas måste det reflekteras mot någonting. Man brukar därför fylla rum med rök när man vill att ljuset ska synas. Inte för mycket bara, det ska inte se ut som att något brinner. Budgetalternativ är att använda cigarettrök eller köra med med mattpiska på tygsofforna. :p

Utomhus använder man helt enkel rök som är mer lik dimma. Har man riktigt tur är dimman redan där utan att man behöver dra fram en rökmaskin.

Jag har också märkt att en gnutta rök ger lägre kontraster och på ett sätt lite filmkänsla.

Postad

Rök, som lilla_farbrorn sade. Pytsa in lite grann och ge det tid att spridas - mängden som behövs (med en vettigt stark lampa :)) är såpass liten att det knappt är märkbart i dagsljus.

Var försiktig med eventuella rökdetektorer bara. :)

Postad

Ett litet tips bara är om man ska använda rök utomhus eller öppnar fönster för att vädra ut röken. Ring brandkåren brandkåren/polisen i förväg och medela det ifall nån skulle se röken och tror att det brinner och ringer brandkåren. De blir bara glada att man har tänkt på det så,,,,

Postad

Glöm inte att lampan får vara av bättre modell med bra styrka och vridbar "optik" så du kan vrida fram en koncentrerad stråle och få bort spridljuset. Maglites brukar ha riktigt goa "strålar" men kostar ju en del =\

• 2 veckor senare...
Postad
Budgetalternativ är att använda cigarettrök eller köra med med mattpiska på tygsofforna. :p

Hobbex och Teknikmagasinet säljer ju rök på sprayflaska också.

vet inte hur bra det är eller hur effekten blir i det här sammanhanget, men kanske bra budgetalternativ?

Postad
Hobbex och Teknikmagasinet säljer ju rök på sprayflaska också.

vet inte hur bra det är eller hur effekten blir i det här sammanhanget, men kanske bra budgetalternativ?

Det där har jag tänkt på, men en flarra kostar ju ändå 140 spänn (På TM iallafall). När jag provade den för nåt år sedan, (inte i filmsammanhang) tyckte jag röken låg kvar väldigt kort tid. Finns ju även buget-rökmaskiner för under femhundringen. 499 på TM.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...