Zapper Postad 14 december 2006 Postad 14 december 2006 Jag har samlat på mig en massa polismärken och liknande och tänker köpa jackor och sånt. Ska göra en "hemmagjord" polisuniform, är detta något man kan använda vid inspelning utan tillstånd och liknande eller måste jag fråga om tillstånd. Tillägas bör också att scenerna ska spelas in på ställen där det inte finns mycket civilt folk som går omkring. Tacksam för svar 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Jag tror definitivt att du behöver tillstånd. Ring lokala polisstationen och fråga. Vill också påpeka att polisen också kan låna ut kläder om de får tid att läsa manus. Jag ringde själv och frågade för några år sedan och fick svaret att det gick utmärkt - men de kan behöva någon månad till att läsa manuset. Projektet blev dock inställt så jag gick inte djupare än så. 0 Citera
larsson12 Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Du måste tyvärr alltid söka tillstånd Annars riskerar du bryta mot lagen. Som lilla…. Skriver så går det bra att låna/hyra polisuniform hos polisen. Jag undrar bara om det är överhuvudtaget är lagligt att äga en sån uniform som privatperson? Någon som vet? De inspelningar som jag har jobbat med där statister/roller bär polisuniform så brukar de alltid ha en jacka över fram tills de ska ställa sig framför kameran. Bara för undvika missförstånd. Trotts vi har tillstånd. Så här säger lagen: ”föregivande av allmän ställning”. ” Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft. Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.” /M 0 Citera
Zapper Postad 15 december 2006 Författare Postad 15 december 2006 okej, det var det jag misstänkte 0 Citera
Bleckert Postad 16 december 2006 Postad 16 december 2006 shit! hade jag ingen aning om! bra att veta! trodde bara att det var olagligt att direkt gå runt och "spela" polis i uniform, hade ingen aning om att det var olagligt att bära det. såg ingen förresten det avsnittet av ett härrans liv på tv5 när tommykörberg och hans son åker runt och spelar poliser i stockholm. de blir ju stannade och producenten får snacka dem ur situationen! he he! ja ja! se allt man kan få veta här på voodoofilm! grymmt! 0 Citera
larsson12 Postad 16 december 2006 Postad 16 december 2006 Ja, den lagen är rätt sträng. Även om man har tillstånd och får låna kläderna så ska man vara välligt diskret annars kan man ändå åka dit faktiskt. Det mest extremaste fallet i detta sammanhang är när en privatperson stoppades i en trafikkontroll och polisen upptäckte att han hade en polismössa i bilen synligt och den personen blev åtald. Jag vet inte om han blev dömd, men jag tog detta bara för att man ska förstå hur allvarligt det är. 0 Citera
Ivan Postad 16 december 2006 Postad 16 december 2006 Känner en kompis i serbien som har tagit sin kompis (som är polis) polismössa o lagt den synlig i bakrutan...ingen polis stoppar honom :) fast så funkar det i serbien 0 Citera
larsson12 Postad 16 december 2006 Postad 16 december 2006 Roligt, roligt......::=) det kanske skulle funka här i sverige ochså...... 0 Citera
Zapper Postad 17 december 2006 Författare Postad 17 december 2006 Det här när man frågar polisen ska man fråga innan varje inspelning eller ska man bara fråga en gång allmänt om det går bra. Nån som vet? 0 Citera
sky_eye Postad 17 december 2006 Postad 17 december 2006 När du frågar om lov första gången kan du väl kolla det med dem också? Alltid bättre att fråga dem som vet och bestämmer än de som tror att de vet och tycker att det skall vara... \\Sky 0 Citera
larsson12 Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 jag vet inte och är välligt osäker men jag tror inte att man inte ens får äga en hemma gjord polis uniform som privatperson. Jag är nu själv nyfiken så jag ska ringa till tillståndsenheten och fråga hur det ligger till. Jag åter kommer med svar. 0 Citera
Zapper Postad 21 december 2006 Författare Postad 21 december 2006 Okej, men jag tror att man får vara samlare bara, eftersom det är väldigt många från Tradera som säljer polismärken så kan det ju inte vara olagligt att äga sådanna. ( det är nämligen därifrån jag köpt alla mina) 0 Citera
larsson12 Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Jag har mailat och frågat men jag har inte fått svar ännu. Jag är själv nyfiken så det är därför jag frågade de, jag skrev naturligtvist att det är jag som undrar så….. 0 Citera
Zapper Postad 21 december 2006 Författare Postad 21 december 2006 Mm, jag är ju förstås också nyfiken, annars har jagslösat bort en massa pengar i onödan :( 0 Citera
larsson12 Postad 27 december 2006 Postad 27 december 2006 Till Zapper: Jag har nu varit i kontakt med flera poliser och den lagen är svårtolkade än vad jag trodde. Jag fick olika tolkningar från polisen men nu har en av de kollat det med sina chefer och så här säger han: ” Jag har rådfrågat mina chefer om vad detta innebär. Detta innebär att i princip är det inte olagligt att inneha och äga en polisuniform. Innehavaren kan ha polisuniform på tex maskerad eller liknande slutna sällskap. Det som är viktigt att tänka på är att innehavaren inte får vistas i offentlig miljö där en allmänhet kan få uppfattningen att uniformsinnehavaren är t ex polis. Uniformsinnehavaren får inte heller ge sken av eller uppge sig vara polis. Det krävas alltid tillstånd att använda polisuniform inför en Filminspelning om man ska filma ute.” Ja, det var väll glädjande svar. Lycka till /M 0 Citera
Zapper Postad 27 december 2006 Författare Postad 27 december 2006 Jajamänsan då är det bara att ringa och fråga om tillstånd 0 Citera
MaSaz9023 Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Jag pratade med polisen om man fick använda polis emblem på insattstryka kläderna, det gick bra sa dom bara det inte var på någon plats bland folk. 0 Citera
Zapper Postad 28 december 2006 Författare Postad 28 december 2006 gjorde det. Okej eftersom jag inte ska filma på en plats med folk på så behöver jag kanske inte fråga. Men, men jag tror jag gör det ändå för säkerhets skull. 0 Citera
MaSaz9023 Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 mm bra, bättre att fråga först än att stå där när nationella insattssyrkan kommer :P 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.