Gå till innehåll

Vilken färg/nyans på blue/green-screen?


viken_bo

Recommended Posts

Jag såg att ingen nämnt det här med att ljussätta med en säng eller fondljus... Det är lättast att få bra resultat då... Sedan säger det sig själv att du får ljussätta chromaväggen och det framför den separat... Tänk även på vad det kommer vara för typ av ljus där det kommer stoppas in, så får du det lite lättare med färgkorrigering senare om du satt rätt filter så allt matchar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är LÅNGT ifrån någon ljussättningsexpert men till sista projektet (musikvideo) skaffade vi 8st lysrörarmaturer med stativ. Vi hade dom på stativ resp på golvet och på "baksidan" av scenografin. Blev billigt, ruskigt jämnt och fint ljus, plus att dom inte alstrar ngn värme. Kromaväggen är 6 m bred och 5 hög (vi har "rundade" hörn också - men dit räckte inte belysningen). Jag trodde möjligen på flimmerproblem med det var inga problem alls.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

hur ska man göra för att få det perfekta ljuset då?

Ljussättare är ett yrke! Vi ska nog låta bli att bagatellisera deras kunskap.

Men som alltid alla är barn i början och man kan alltid utgå från erfarenheter från livet.

Ett ljus skapar alltid skarpa skuggor. Ju mer ljus och ju mer spridning på ljuset ju jämnare belysning. Men det man belyser riskerar då att bli blekare, man får för hög luminans. Man får då anpassa antalet ljus med styrkan på ljuset, detta kallas ljusflöde och mäts i lumen. Här kan man välja olika avancerade lösningar som dimmer eller helt enkelt dra ner på effekten på belysningen, det som kallas watt. Sedan är det säkert viktigt med rätt färgtemperatur som mäts i kelvin K. Också Ra värde som talar om hur bra ljuset återger färg.

På lysrör Finns information om watt tal och ett snedsteck tre siffror. Dessa siffror talar om Ra och K värde. Det kan ex stå 35W/830. Då är det så klart 35 watt men också infon att det är Ra värde över 80 och 3000 Kelvin.

 

Mitt råd för en bra grönskärm är att belysa den bak ifrån om den är så tunn att ljus kan gå igenom. Då finns goda förutsättningar att undvika skuggor.

//Holst

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Häj - ja skule vilja ha dä programet som gör att man får som en sån film som Independence day. Ja är inte så bra så inte fler änn två knapar tack!

;-)

 

Nä, men ljussättning - shit vad det är svårt! Och tråkigt! Och nödvändigt! Alla som gillar, kan och gör sånt förtjänar en eloge. Sedan vad gäller ljusrör så låter det som en briljant idé! Jag ska spana in det. Vad man bör tänka på är att gamla lysrör / armaturer (sådär tio år) använder en helt annan frekvens än nya och bör flimra högst påtagligt i video. Kan med andra ord vara något man kanske inte ska köpa bättre begagnat.

 

Såg också en kanontutorial (tror det var på Creative Cow, ska se om jag hittar den och posta isf.) om keying där de bjöd på mängder med detaljerade tips och tricks, inte minst runt ljussättning. Backlights, avstånd till skärm m.m. Om någon känner igen beskrivningen och har länken kan ni ju posta!

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...