Gå till innehåll

Borttappad, ett kortfilmsmanus


agnes99

Recommended Posts

Hej!

 

Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.

 

Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.

 

(Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)

 

Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?

 

FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.

 

Tack på förhand för er respons! :)

Screenplay (6).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, du har skrivit ditt första manus, grymt jobbat, tycker du till och med skrivit ett bra första kortfilmsmanus(iallafall jämfört med mig). Tydligheten och formateringen tycker jag du hanterar imponerande bra för att vara en "noob".

Om du vill lära dig formatering bättre och få en förståelse för formen, läs manus, finns mängder på nätet. Hitta manuset till din favoritfilm exempelvis.

Din historia i sig är dock ointressant, jag gissar berättelsen ligger dig varmt om hjärtat och du tycker det skulle göra den eller någon orätt att förändra den. Tänk istället på publiken, för det är väl oss du skriver för och vill underhålla. Det är min utgångspunkt när jag skriver iallafall, underhållning.

 

"Borttappad" som den är nu beskriver en person som letar efter en annan person och hittar henne mer eller mindre direkt. Du har en början och slut, gör vägen till morsan ett helvete för Viktor istället, det är nog mitt bästa råd. Tänk såhär, Morsan är Viktors mål, vad kan hände på vägen dit som är spännande och dramatiskt?. Skapa exempelvis en "tickande klocka" som gör att han MÅSTE ha tag i sin mamma. Visa att det är på liv och död. Eller visa på konsekvenserna av att mamma går ut sådär, kanske hon lämnade kvar ett barn i lägenheten som får hennes handling att besöka graven mer skruvad. Helt enkelt, gör vägen dit svår, skapa hinder för Viktor, gör det spännande, gör det roligt, gör det hemskt. Bara du gör någonting.

Kul att du börjat skriva manus. Jag själv är en "noob" så ta detta med en nypa salt och kämpa på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din respons!

 

Misstänkte att den skulle ses som lite händelselös. Smart idé med att lägga till något element som skulle höja konsekvensen/risken av att mamman lämnade. Jag vet ungefär vad insatserna är men det vet inte den som läser. Dock så är de klurigt att få med det på ett naturligt sätt eftersom det är Viktor som tänker i situationen. Men det är säkert lättare än vad jag tror.

 

Ska nog hitta på något... Håller verkligen med om att skriva för att underhålla (eller få den som läser/tittar få med sig någonting) så får jobba på det.

 

Och vad bra att formatet ser helt okej ut hehe, ska läsa några manus också :)

 

Edit: Har läst snuttar på några manus nu och märkt att de har med lite mer beskrivningar än vad jag hade. Vet inte riktigt vad som räknas som lagom med beskrivning än. Funderar också över om jag ska dela in scenen när Viktor går till olika ställen för att leta efter sin mamma till olika scener eftersom han är på olika platser (men det ser konstigt ut att bara ha en heading utan någon text, det enda som visas är att han befinner sig på en plats för att leta, men det kanske inte gör någonting iof).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad kul att du börjat skriva filmmanus. Det är fantastiskt roligt när man väl fått kläm på det.

 

Det första jag reagerade på var scennumreringen. Slå av den. Scenerna får nummer först när manuset ska filmas och man behöver fasta, säkra referenspunkter.

 

Sen skriver du oehört kompakt. Det funkar för en roman, men är inte bra för ett filmmanus. Tänk dig att en manussida motsvarar en minut film. Jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att du har skrivit en film på kanske 10-15 minuter. En bra längd för en kortfilm.

 

Genom att dela upp styckena, målar du den rörliga bilden som ska visas. Dessto tätare du skriver, desto snabbare växlar bilderna. Vill du fokusera på hur han slår boxningssäcken, ja då "går du in i närbild" och beskriver hur handen med dånande kraft träffar säcken så att den gungar. Du målar bilden med innehåll såväl som tempo.

 

Läs en del filmmanus - finns en hel del på engelska på nätet - och jämför med filmen så tror jag att du förstår vad jag menar.

 

Historien känner jag att du inte rikigt fått fram vad du vill säga. Jag kände lite "jasså" över den och jag tror att du har något du vill berätta. Försök hitta fokus, de viktiga bärande delarna i historien och var inte rädd för att ta ut svängarna.

Fördelarna med din historia är att den inte skulle kosta så mycket att spela in då den utspelar sig i nutid med få personer och inga konstiga miljöer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, tack för ditt svar!

 

Ska fösöka slå av scennumreringen, måste bara hitta vart man gör det.

 

Okej, jag var lite osäker på hur utförligt man ska beskriva scenerna i ett manus. Får ta att läsa lite manus för att få en bättre upfattning om det :)

 

Hm... Jo, ska försöka tänka ut något för att få fram det jag försöker berätta och få fram några av de bärande delarna som jag tror saknas.

 

Tack för din respons dina tips! De är mycket hjälpsamma :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...