Gå till innehåll

Långfilmsmanus om invanding


HenkePenke

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Detta är en historia om Abdi som kommer till Sverige från Somalia som ekonomisk flykting (även om det senare visar sig att han har fullgoda flyktingskäl). Han hamnar i den nordskånska staden Tollbo och blandas in i en historia med en lokal grupp rasister. En av dem, Jens gömmer till slut Abdi på sin gård, när han fått avslag på sin ansökan, för att förhindra att Tollbo skall få fler flyktingar i Abdis ställe. Samtidigt håller Jens på att förlora sin gård, kronofogden har utmätt den och den skall säljas på exekutiv auktion. Abdi försöker hjälpa Jens att behålla gården.

 

Detta är bara några av spåren i historien. Jag skulle bli väldigt tacksam för alla synpunkter!

 

Henrik

Script Prisa Gud!.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag har läst ungefär halvvägs. Jag ska läsa klart, men jag tänkte ge dig lite feedback som gäller ditt sätt att skriva och formatet redan nu. Du har gjort ett imponerade jobb, så se mina kommentarer utifrån att du faktiskt har skrivit ett långfilmsmanus som jag känner för att läsa klart, och inte som någon totalsågning.

 

Generellt känns dina scener lite för långa. Du kommer in för tidigt och lämnar dem för sent. Det är för mycket vardagligt samtal. Repliker och situationer saknar oftast det fokus som en filmscen kräver.

 

Dina action-texter, de som beskriver vad som händer, är för kompakt skrivna. Om en sida manus ska motsvara en minut film, så blir "Jens parkerar bilen och går och ringer på. Ingen öppnar." något som är över på fem sekunder och på den tiden hinner man inte ens kolla om någon öppnar när man ringer på. När du beskriver en serie snabba klipp är problemet detsamma - vi får ingen känsla av tidsåtgång, eller att det rusar fram. Dela upp texen mer. Det är inte en roman-text du skriver.

 

Ett problem med dina dialoger är att de inte är visuellt tilltalande. Försök i större utsträckning kombinera att de gör något som för historien framåt, eller visar karaktärsdrag. Det är inte helt lätt, men du har ganska långa dialoger och det blir inte mycket att titta på, bara lyssna. Så utnyttja bilden och visa något om karaktärerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst hela manuset, och jag gillade det. Det känns som att det skulle kunna bli en intressant film dels eftersom människor på flykt ju är något som är högst aktuellt och diskuteras mycket just nu, och dels eftersom det inte gjorts något som liknar den här historien i Sverige (iaf inte vad jag sett och kommer på). Det är dock en hel del som jag tycker behöver förbättras.

 

Dialogerna känns ibland onaturliga, och som personen ovanför nämnt är det lite för mycket "utfyllnad" som stjäl fokus. Det är även några uttryck som används lite för mycket, t ex "då kommer tio till". Jag tycker också att dialogerna ofta är lite för plötsligt avklippta, som jag föreställer mig skulle konversationerna (iaf i vissa fall) behöva avrundas lite innan scenbyte. En skicklig regissör skulle helt säkert kunna göra det bra trots det, men ändå.

 

Det finns massor med saker som man kan lägga till för att tittaren ska lära känna karaktärerna bättre och symptatisera med dem fullt ut.

För att börja med Abdi till exempel. Hur har mordet på hans familj påverkat hans liv och psyke? Hur var hans levnadsvillkor i Somalia, och hur tycker han att det är att fly till Sverige? Vad är hans drömmar och visioner?

Eller Jens. Hur kom han in i de nazistiska kretsarna? Är han verkligen så extrem som de andra i gruppen, och vad tycker han egentligen om dem? Varför verkar han så ledsen? Är det så att han känner sig ensam och mår psykiskt dåligt efter att frun och barnen lämnade honom, och de enda han hade kvar var de barnsliga partikamraterna? Kan han hitta sin första riktiga vän i Abdi?

 

Det här med Olofs död. Jag fattade inte förrän begravningsscenen vem det var som dött. Det måste visas tydligare vad som hände, var det så att han när han tappade tändaren satte igång ett enormt eldinferno där han själv strök med? Hur kunde Nicke klara sig helt oskadd? Hur blev det inte en enorm polisutredning med massor av förhör etc, det är ju ett enormt grovt brott som Nicke och Olof begår genom planera att anlägga branden i scenen och därmed utsätta en hel folkmassa för livsfara.

Jag förstår om det praktiskt sett är lättare att branden händer utanför bild (en sådan scen är svår att göra bra om man har en liten budget), men dels måste man etablera tydligare vad som händer på annat sätt, och dels måste scenen bli en vändpunkt i historien. Kan det vara så att Jens bestämmer sig för att bryta med de mest extrema (eller alla) medlemmarna av partiet? Abdi måste ju också ha stått på scenen när den började brinna. Du vet hur snabbt bensin brinner, och även om han skulle hinna springa av måste det ha påverkat honom på något sätt, fysiskt och/eller psykiskt, att bli utsatt för ett mordförsök, speciellt med tanke på att hans familj dödades i en explosion.

För övrigt är inte Olof en karaktär som jag sympatiserade med för fem öre. Som det är nu tillför hans död nästan inget alls till historien, och tittaren blir inte emotionellt påverkad av det, så antingen behöver det få någon sorts konsekvenser, eller så kanske Olofs död inte behöver hända alls.

 

En del av sidoplotterna känns ganska framkrystade. Till exempel när Jens och Abdi ska försöka sälja svanarna, och de hittat köpare för 107 tusen. De har svanarna, de har köparna, men bara för att de inte kan slakta svanarna börjar de om från noll. Hur hade de tänkt sig slakta svanarna senare? Det borde inte ens vara svårt med tanke på att det etablerats att Jens jagar, så han kan väl bara ta sitt gevär och sätta sig och vänta tills en svan går upp på land? Hela nätauktionen tillför inget och det känns som att den bara finns till för att få minuterna att gå. Den skulle egentligen bara kunna strykas och så använder man de minuterna åt att lära känna karaktärerna bättre, så blir det lika långt.

 

Varför får man aldrig se när Abdi betalar av sin skuld, eller åtminstone få reda på att han gjort det? Nu nämns skulden aldrig efter insamlingen, konflikten läggs på hyllan innan den ens är löst.

 

Det här med Kvinnan från Afrikas Horn förstår jag inte riktigt. Varför våldtar hon Abdi? Visst är det bra för att ge historien en lite mörk inledning och visa att det finns onda människor i världen, men något som har med det att göra borde förekomma senare tycker jag.

 

Jag tycker också att Abdi borde ha någon mer anledning att fly än att internetuppkopplingen är dålig. Visst finns det folk i Somalia som vill döda honom på grund av hans far, men det är ju inte anledningen till att han flyr, och i slutet av historien är han fortfarande en lögnare som flydde bara för egen vinning. Jag tycker att det ska finnas ett överhängande hot mot honom från Al-Shabaab, och att han lyckas undkomma dem med nöd och näppe innan han lämnar landet. Som för att inbringa lite hopp i tillvaron bestämmer Abdi och Hassan att de ska fortsätta att arbeta med programmeringen tillsammans. Av någon anledning vill inte Abdi först berätta varför han flytt, han kanske är överdrivet paranoid pga PTSD efter att ha sett sin familj sprängas i luften, och tror att Migrationsverket kommer avslöja honom för Al-Shabaab. Först när han lärt känna invånarna i Tollbo förstår han att han kan lita på de svenska myndigheterna.

 

 

 

Men för att summera, jag tyckte manuset var bra. Speciellt andra halvan var riktigt underhållande att läsa, det var intressant att se hur Jens och de andra började se Abdis goda sidor och ändra sin åsikt om honom. Med lite revidering av manuset skulle jag verkligen gilla den här filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...