Gå till innehåll

Crowdfunding på egen väg


Bissen Winroth

Recommended Posts

Att ni skriver att "since we don´t have a budget at all" är absurt. Ni vill ha pengar av folk som inte har något att göra med produktionen men ni har själva inte lagt ut något åt budgeten?

Lägg undan ett par tusenlappar av lönen varje månad i ett par månader. 50 000kr känns som minimum egen-kontribution för en lågbudgetlångfilm. Vem vill investera i något ni själva inte verkar vela vara intresserade av att investera i?

Att ni arbetar gratis väger noll då ert arbete ersätts genom den färdiga produkten (en film), medan vi som donerar Inte får ut någon ägandeandel i filmen (Dvs, jag donerar och får Se den färdiga filmen. Ni donerar Inte men får fulla äganderätt till filmen och alla ev. framtida intäkter).

Sen känns det ju lite sådär att du heter Bissen Winroth och produktionsbolaget som ni i klartext förklarat att delar av de donerade pengarna ska gå till heter "Ekman & Winroth".

 

 

All ära till er som satsar på att göra en långfilm, men att be främlingar om pengar bör göras rätt eller inte alls. Se över det jag nämnt och överväg att ändra upplägget lite :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ni köper och vem ni köper det av är irrelevant för de flesta backare. Det viktigaste är att ni skapar, eller redan har ett band mellan dig och din målgrupp. Att se en person bakom som inger förtroende, en presentation av vad ni gjort hittills. Visa att ni har en vision inte bara "vi vill göra en jättebra skräckfilm" - det räcker inte.

 

Att investera tid är mer värt än pengar. Om man avstår att jobba 10+ timmar i veckan har man avsatt mer "än några tusen". Men att också visa det är viktigt. Det finns ju inget som går hem bättre än "jag sa upp mig från jobbet för...", det om något visar på att man tror och vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj ???? oj.

 

Trodde det bara var på fb som det fanns hetsare likt detta.

Så trist.

 

Förstår din angrepp gällande E&W.

Ska ändra så det tydligare framgår att vi måste KÖPA filmens post-produktionen.

Att det sedan är BRORSANS etablerade företag som möjligtvis gör detta för en BILLIGARE peng än ett utomstående bolag får väl också framgå mer i klartext!

 

50 000 är väl den gamla summan från kickstarter du refererar till..?

 

Och att ett gäng människor med 3 barn vardera och de utgifter som kommer med det (har du själv barn???) gör det ganska OMÖJLIGT att lägga undan "ett par tusen i månaden" och dessutom avsätta sin lediga tid med sin privata utrustning.

 

Har du något mer vettigt att tillägga så ring mig.

 

/ Bissen

 

 

Så med risk att piska upp en eldstorm tänker jag att du kanske skulle läsa vad Tolin skrev en gång till, då det ligger mycket i det? Jag uppfattade det inte alls som ett "hetsigt angrepp" utan mer som en röd-penna-hjälp att nå upp till era mål. Materialet från filmen som ni visar upp på hemsidan ser riktigt lovande ut men jag skulle inte heller känna mig trygg i att sponsra ert projekt på grund av det som står skrivet där.. eller också, det som "inte" gör det.

 

Själv jobbar jag också med ett par filmprojekt på min fritid som kommer att kosta mig i tid, energi och pengar. För att minska stressen tror jag att det är superviktigt att i förväg noga planera hur - och var i projektet: energi, tid och pengar ska fördelas. Och då inte minst om man söker ekonomiskt stöd! När jag läser ert "And how will the money be spent?" och "Risks and challenges" så får jag ingen bild över hur ni faktiskt har planerat att producera filmen. Planerar ni till exempel för lite eller mycket eftereffekter (tänker på den 3e punkten i "hur pengarna kommer spenderas", även om där också ingår MYCKET annat)? För om sponsringen bara avgör “How good will it get?”, har ni då också planerat inspelning UTAN post-produktions spackel? Eller blir det en helt annan film utan?

 

Och borde inte detta vara era delmål/ mål/ "belöningar" istället? "Når vi upp till X.XXX kommer pengarna att användas på det här sättet och vi kan producera den här typen av film, når vi upp till XX.XXX kan vi istället producera en sådan här film med hjälp av detta och detta". Om "varje krona har en given roll", så vore det ju bättre att lista vad ni tänker lägga slantarna på mer exakt, eller hur en viss summa skulle hjälpa er att nå en viss målsättning ist för att bara skriva "Equipment and costs" som egentligen inte säger så mycket. Jag skulle personligen också tycka att det vore mer "genomskinligt" än att man som sponsor "allt eftersom" får veta vad pengarna går till : )

 

Vill bara förtydliga att jag inte menar något illa med det jag skriver och att jag verkligen hoppas att ni lyckas med ert projekt! Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Crazy Pictures hade för övrigt över en miljon i ihopsamlad budget innan Kickstartern. Detta lär ju inte ha kommit helt ur deras egna fickor, men att ni själva ska kunna lägga undan ett par tusenlappar vardera känns inte alls som orealistiskt (Och sök produktionsstöd!). Även med barn (Oändligt antal barnfamiljer har ju på något vis råd med Thailandssemestrar varje år). Att ta lån är också vanligt vid filmproduktion och visar ert egna engagemang (Jobbat på filmproduktioner tidigare där independentproducenter tillochmed belånat huset för att täcka produktionskostnader). Det minsta du själv kan göra egentligen är att stå för kostnaden till din brors produktionsbolag och låta donerade pengar gå till områden som inte har intressekonflikt.

 

Jag är ledsen om du uppfattar det jag säger som hetsande och känner att jag 'går till angrepp', det är inte alls fallet :bire Jag försöker bara understryka hur er presentation av projektet framgår som "Lägg pengar åt detta som vi själva inte vill lägga pengar på".

Länk till kommentar
Share on other sites

Har tagit till mig av goda åsikter och använt dem i vår kampanj.

 

Känner för egen del att det räcker med "åsikter" då jag efterfrågade tips på vilka forum som finns.

 

Lycka till alla där ute med vilka projekt ni än tar er för - med 1 miljon, 50 papp eller som Vi 0 spänn.

 

Puss och kram

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror du vänder lite ut och in på begreppet crowdfunding. Det är inte välgörenhet, utan precis som när vilken finansiär som helst går in med pengar så måste man påvisa att man faktiskt klarar att ro filmen i land och att det blir bra. 99% av alla filmidéer kommer aldrig så långt som att de faktiskt ska distribueras, bevisa att ni är annorlunda.

 

Vad gäller målgrupp så - alla som gillar skräck. Gå ut i press och tänkvärda kanaler för att marknadsföra kickstartern (kanske inte är aktuellt för detta projekt då ni filmar så snart, men för framtiden).

Länk till kommentar
Share on other sites

Då och då genomför jag statistisk analys för att främja min egen karriär. Så jag har konstaterat att det är noll korrelation mellan hur stor budget en långfilm har respektive hur högt betyg filmen gör. Däremot finns god korrelation mellan budgetens storlek resp antal tittare.

 

Så bara gör långfilmen. Min första långfilm spelade jag in sommaren 2014. Jag räknar med att spela in nästa sommaren 2016. Budget 5,000:- för vardera långfilmen.

 

Hur långfilmandet gått för mig? Jo tack, jag lärde mig massor och mina medarbetare fick en värdefull merit.

 

Crowdfunding har jag inte testat, därför att jag vet att en stor del av dem som försöker misslyckas. Så lycka till om ni lyckas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bissen, du bör tänka över hur du utrycker dig mot de som faktiskt kommer med synpunkter. Att ställa en fråga med en länk och få andra svar än man tänkt sig hör till. Att dissa dessa med "det räcker med 'åsikter' då jag efterfrågade tips på vilka forum som finns" och "trodde det bara var på fb som det fanns hetsare likt detta" tyder på ett omoget beteende som knappast gynnar ditt filmprojekt.

 

Flera här på forumet, som Tolin, har mångårig erfarenhet av filmbranschen värd att ta vara på, även om man inte gillar sättet det framförs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Från er sida: "Vi har absolut INGEN budget att trolla med!"

En budget är en planering av framtida ekonomiska händelser, som inkomster och utgifter. Att inte ha någon budget innebär att ni inte har planerat. Jag tror det är finansiella medel ni saknar att trolla med.

 

"Det vi sätter in i projektet är värdefull familjetid som med all sannolikhet aldrig kommer att ersättas" Även om det är bra att vara ärlig och säga att man inte har det som heltidsjobb, så ger det ett väldigt konstigt intryck tycker jag. Värderar du filmprojektet högre än tiden med dina barn? Hur ska jag tolka det? Eller vill du att vi ska tycka synd om dig? Du, precis som alla andra som har familj, har en hobby/passion som får mindre tid när barnen är små. Det är inget unikt. Rent finansiellt kan man tycka att det är en tydlig riskfaktor att lägga pengar i ett projekt där det så tydligt görs klart att det finns ett heltidsjobb att göra på bästa arbetstid och alla inblandade måste kunna samordnas på kvällar och helger.

 

Ytterligare en åsikt framförd i all välmening för att ert projekt ska ha större förutsättningar för att lyckas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...