Gå till innehåll

Manus för kortfilm


ChristianR

Recommended Posts

Skriv inte årtalet i scenen heading. Skriv det i berättartexten istället.

 

ljus = ljust?

 

Vi hör ljud inifrån rummet. Du ska använda O.S.

 

Skriv aldrig Nutid i scenen heading. Det får du skriva i berättartexten.

 

EN SJUKSKÖTERSKA = en SJUKSKÖTERKA eller hon kanske heter EN SJUKSKÖTERSKA? :)

 

SJUKSKÖTERSKA (LER) - FEL

 

ÄNDRA TILL

 

Sjuksköterskan ler.

 

SJUKSKÖTERSKA

Hej! Det var länge sen. Idag är

FRANZ betydligt piggare.

 

samma här.

 

LARS (FÖRSÖKER ATT LE ARTIGT)

Kul att höra.

 

EN POJKE - FEL

 

EN MAN, FRANZ - FEL räcker med FRANZ

 

Du skriver att han inte hör först när Lars ropar. Hm du behöver lägga till en replik ovanför den texten.

 

LARS

HALLÅ! - CENTERA DEN.

 

FRANZ (HAR EN TYSK BRYTNING) - FEL

 

ÄNDRA TILL

 

FRANZ

(TYSK BRYTNING)

 

 

Var mycket mer saker. Du måste kolla igenom det och ett tips rätta till alla gramatikfel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det här får blir lite snabbt just nu, efter att ha scannat igenom de första sidorna. Jag återkommer förhoppningsvis med lite mer senare.

 

Det första jag reagerar på är första sidan. Skriv inte verisonsnummer i detta läget. Det är intressant när du börjat ett samarbete inför en produktion, men inte för oss, nu, i detta läget. Skriv inte heller ut din adress i onödan, men det är ju en personlig risk, inget fel.

 

Numrera inte scenerna. Det gör man inför en produktion när det är viktigt att hålla ordning på dem.

 

Scenrubrikerna bör vara något i stil med: INT. VILLA, SOVRUM - NATT.

Årtal är bara intressant om det är viktigt för historien. Det kan stå i scenrubriken, men det viktigaste är att vi visuellt förstår att vi backat i tiden.

 

Styckena är väldigt kompakta. Tänk på att en sida motsvarar en minut färdig film. När det står så kompakt, betyder det att det händer väldigt mycket på kort tid. . .

"Vi ser ett fönster, det är mörkt ute, men ljus från en

gatulampa LYSER UPP REGNDROPPARNA SOM SMATTRAR mot

fönstret. Vi FLYTTAR OSS från fönstret och ser att vi

befinner oss i ett sovrum, ett typiskt familjärt sådant." - Blir en sekvens på kanske tio sekunder. Det är kanske inte vad du tänkt dig? Försök heldre att formulera dig kort och guida oss till vad vi ser utan att att ha kamerarörelser med och utan att texten blir kompakt.

 

T ex:

"Regndroppar smattrar mot rutan.

 

En gatlykta utanför får dem att glimma i natten.

 

Sovrummet är försänkt i mörker."

 

Lessen att det inte blev mer just nu.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant manus om övergrepp.

 

 

But the devil is in the detail.

 

Även tidiga drafter kommer läsas och granskas, och folks ögon ser olika saker. Alla småfel blir distraktioner från att leva sig in i handlingen. Några av dessa har redan påpekats, som versionsnummer (de är för dig och endast dig). På omslaget hittar jag också detaljen att din epostadress är fel, det saknas ett @-tecken.

 

Redan innan jag börjat läsa manuset slås jag av tanken "Hur många fler slarvfel kommer jag hitta?". Ge inte någon den chansen. När jag sedan läst igenom hittar jag tyvärr slarviga stavfel ("väggaen") och formateringsfel (karaktärsnamnen är inte indenterade över dialogen korrekt, använder du ett manusprogram?).

 

 

Dina karaktärsintroduktioner är inte särskilt genomarbetade.

 

"En MAN (55)" och "EN KVINNA (50)" på sida 1:

Är denna man och kvinna är kopplade till andra karaktärer, till exempel om mannen är en yngre version av Franz? Introducera då honom som det.

 

"EN POJKE (12)" på sidan 1 verkar vara en yngre version av Lars, som som sedan återkommer i slutscenen? Introducera då honom som det, och förtydliga att den äldre Lars inte lägger märke till det.

 

Oavsett bör man förstå om hela första scenen är en tillbakablick eller en drömsekvens. Just nu är det otydligt för mig hur det hänger ihop. Manuset kan förstås göras mer spännande om man avslöjar hur det hänger ihop senare, men det får inte ske på bekostnad av otydlighet. Det är betraktaren av filmen som ska uppleva pusslet, medan läsaren av manuset ska förstå helheten.

 

 

Mindre framträdande karaktärer som inte har dialoger, som "En SJUKSKÖTERSKA (50)", behöver inte kapitaliseras. Men eftersom du även har "EN SJUKSKÖTERSKA (30)" bör du ge dom distinkta drag mer än åldern. Prova "En äldre sjuksköterska kommer in i rummet." respektive:

 

I en korridor möter SYSTER EVA (30) med ett leende. 

		SYSTER EVA
Hej Lars! Det var länge sen. Idag är
Franz mycket piggare.

Lars tvingar fram ett leende. Utan att stanna mumlar
han fram ett artigt svar.

		LARS
Kul att höra.

Skippa att kapitalisera karaktären FRANZ i dialogen. Vi har inte sett honom än, åtminstone inte i hans upplaga anno 78.

 

"EN MAN, FRANZ (78)". Jag blir nyfiken på hans militäruniform. Eftersom inga andra tidsreferenser finns utgår vi från nutid, för 1990 var Lars 12 år. Isåfall skulle Franz, nu 78, vara född 1935, och därför 10 år när Andra världskriget slutade - som jag associerar hans tyska brytning med. Även om han var barnsoldat (vilket förekom, särskilt i krigets slutskede i Berlin) så borde inte hans uniform passa. Är han en 'krigsgalning' som vurmar för det militära och gillar att klä ut sig i uniform, eller har vi en logisk tidsvurpa att rätta till med åldrarna? Du kanske får förskjuta hela handlingen ytterligare tio år bak i tiden?

 

 

EN KVINNA (73) på sidan 12. Detta är Franz fru och Lars mamma? Eftersom det hoppar mellan tidsepokerna borde mamman få ett namn, då hade det varit lättare att referera till henne även här.

 

 

I parenteserna ska du ta bort allt som är handling och lägga det som ...handling!

Exempel:

		LARS (försöker behålla lugnet OCH
		GÖMMER KNIVEN BAKOM RYGGEN)
		Jag vill bara hjälpa dig. Vet din
		mamma att du är här?

 

Det borde se ut något i den här stilen:

Lars gömmer snabbt kniven bakom ryggen.

			LARS
	Vet din mamma om att du är här? Kan
	jag hjälpa dig?

 

Sista karaktärsintroduktionen har vi på sista sidan:

"(...) ett fotografi står PRYDLIGT inramat.
På fotot ser vi en UNG Franz med fru och barn.

Hur gamla är de här? Är det före eller efter övergreppet?

 

 

Sammanfattningsvis; Slipa bort alla onödiga slarvfel, gör karaktärer och tider tydligare, så blir manuset mer lättläst.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående åldrarna så har du rätt i att jag borde flytta händelseförloppet tio år bakåt i tiden. Det innebär att händelsen i början inträffar 1980. Detta är ingen dröm utan en verklig händelse som inträffade Lars. Detta innebär även att Lars idag är 45 år om jag inte sätter historien till 2003.

 

Jag har döpt mammans karaktär till Berit och hennes ålder är i nutid 83 och Franz 88. Franz var med under andra världskriget och på äldre dar när han börjar bli allt mer senil så kommer minnen från ungdomsåren tillbaka och även när han och Berit och Lars var på semester.

 

Fotografiet i slutet är efter övergreppet, men kort därefter. Lars är 12 år på fotot. Det jag har funderat på är själva händelsen när Lars ser sig själv som ung. I början på äldre-boendet, det sker i verkligheten men i lägenheten funderar jag på om det ska vara en dröm när han ser sig själv. Min första tanke var att man som åskådare ska tro att pojken är ett spöke medan det egentligen sker i Lars undermedvetna som ofta kan dyka upp i drömmar.

 

Jag ska arbeta mer på manuset. Tack ännu en gång för feedbacken. /Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...