Gå till innehåll

Hur stor roll har regissören angående musiken till filmen?


atemo

Recommended Posts

Hej!

 

Det jag undrar är hur mycket regissören kan blanda sig i skapandet av musiken?

Jag har en vän som lagat musiken till ett par mindre seriösa filmer vi lagat.

Har absolut ingenting att klaga på :)!

Men jag funderar främst för lite seriösare projekt, hur mycket tror ni man kan säga till kompositören utan att han/hon tar illa upp?

Är själv inte musikalisk, men gillar tex en viss typ av filmmusik mm.

Hoppas någon förstod vad jag menar :).

 

Tacksam för svar!

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väl inget proffs, utan bara en enkel hobbyist, men så vitt jag resonerar så är musiken till för att framhäva filmen, såvida det inte handlar om en musikvideo, där filmen ska framhäva musiken. Men jag förmodar att du menar den första och där bör kompositören inte tänka först och främst på sitt verks bästa utan för filmens bästa. Så det gäller att hitta den där balansen där musiken inte tar över scenen och ej heller underpresterar scenen och där har regissören sista ordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Regissören bestämmer (även producenten kan ha åsikter), sedan är det bara för mig som kompositör att rätta mig efter det.

 

Men naturligtvis har jag åsikter om vad jag känner skulle passa, vad jag kan göra och så vidare, och förväntar mig en dialog med regissör och producent och få föra fram mina tankar/idéer och förslag.

 

Oftast blir det en blandning av våra idéer, men det är regissören som bestämmer. På gott och ont! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...