Gå till innehåll

720p HD vs. 2K Film-Res...Värt det?


Raw

Recommended Posts

Tjena, tänkte bara höra lite med er...

 

Videocopilot kommer snart ut med "Action Essentials 2" - http://www.videocopilot.net/products/action2/teaser/ och den verkar intressant. Förvissa kan man köpa det man precis är ute efter på Detonation Films HD, men för dom som vill ha ett lite bredare sortiment till ett hyffsat pris är det bättre att köpa Action Essentials 2 (Tycker jag)

 

Grejen är den att den ges ut i två versioner. Den ena är med HD-upplösningen 720 Progressive (inte full HD) för ca 100 dollar. Och den andra versionen är 2K Film-Res (2048x1152). Men grejen är den att 2K kostar ca 250 dollar, det är 150 dollar dyrare. Och om man är en filmare som filmar med t.ex. en HV30, gör snygga filmer och lägger upp dom på näten eller trycker ut dom på dvd...är det då nödvändigt att slösa 150 dollar på att få högre upplösning? (om man filmar som jag sa) Dessetom, om man t.ex. ska använda gnistor i sin film så kanske det inte är självklart att man ska använda gnistorna i den storlek som dom kommer i..right? Den ända fördelen jag ser att köpa materialet i 2K är om man utav någon konstig anledning skulle vilja ha en saftig närbild på effekterna men annars så...

 

Vart en liten smetig förklaring som typ ingen orkar läsa men jag hoppas ni är med på noterna, skriv gärna vad ni tycker å tänker!

 

//Raw;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att svara på innan man sett materialet... Men det är klart, sitter du med en film som ska produceras och visas i 1080 och du ska ha, som du själv skriver, exempelvis gnistor som ska täcka hela 1080-bilden... Då kan det synas om du skalar upp det, framförallt tror jag, om du kör med kort skärpedjup i originalbilden och ska kompa in en närbild på gnistor eller motsvarande (som kräver förstoring).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja utav min erfarenhet, och jag kan ha fel, så behövs 2K endast om du tänker printa slutprodukten på 35mm film för att visa på biografer osv. T.ex. om du har filmat en film på 35mm och vill redigera digitalt så scannar du filmen i 2K-upplösning för att behålla så mycket information som möjligt. Konstigt att det inte finns en 1080p version?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja utav min erfarenhet, och jag kan ha fel, så behövs 2K endast om du tänker printa slutprodukten på 35mm film för att visa på biografer osv. T.ex. om du har filmat en film på 35mm och vill redigera digitalt så scannar du filmen i 2K-upplösning för att behålla så mycket information som möjligt. Konstigt att det inte finns en 1080p version?

 

Eller om man vill förstora klippet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja utav min erfarenhet, och jag kan ha fel, så behövs 2K endast om du tänker printa slutprodukten på 35mm film för att visa på biografer osv. T.ex. om du har filmat en film på 35mm och vill redigera digitalt så scannar du filmen i 2K-upplösning för att behålla så mycket information som möjligt. Konstigt att det inte finns en 1080p version?

 

Men att ha 2K for 720p projekt som ska till filmprint ar anda inte ett maste...

 

720 racker till bra mycket, framforallt da det ar sallan man har saker som tacker hela skarmen...

 

2K ska man nog satsa pa om man filmar pa "riktiga" 1080p kameror, och inte HDV eller HPX/HVX da deras effektiva upplosning anda inte ar 1080p... och 2K ar nog bast ocksa om man planerar att ha dem forstorade...

Länk till kommentar
Share on other sites

Konstigt att det inte finns en 1080p version?

 

skillnaden mellan 2K och 1080p är ju iofs knappt märkbar.

1080p = 1920*1080

2K = 2048 x 1152

 

att skala upp och ner kan göras på mycket avancerade sätt med dagens program, det behöver inte ens synas. jag skalar upp 576*480 till 1280*720 utan förluster med diverse knep och plugs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...