Gå till innehåll

Bluescreen utomhus


kalle112

Recommended Posts

Jag har en blå duk och några blåa masonitplattor som jag tänkte placera ute i trädgården och använda dom som bluescreen. Men nu e frågan om jag ska tänka på nåt spec. när jag filmar utomhus? T.ex. saker som kan påverka bildkvalitén...kanske vinden (vet inte om den gör nåt med bilden)?

 

Anledningen till att jag vill använda min bluescreen ute och inte inne beror på flera saker.

 

1) Bättre ljus ute

2) Större yta

Länk till kommentar
Share on other sites

om det inte är måln så är det ju en väldigt solig dag, då kommer det du ska ha framför blue screenen ge ifrån sig en skugga, men om du tvunget ska göra det ute så ha lampor som tar bort solens skugga:) Du kan ju alltid testa och se hur det blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en mulen dag är det klockrent. Men det är ju svårare att ljussätta utomhus förstås. Beror ju på vad skådisarna i filmen egentligen ska ha bakom sig. Ska dom vara på ett annat ställe, utomhus en molnig dag är det klockrent... Annars är det jobbigt. Men jämnare ljus lär du aldrig få.

 

Är det toksolsken är svårare, framförallt om dom ska vara nära väggen (blir hårda skuggor precis som Jesper skriver). Men har du möjlighet att flytta duken/väggen eller kameran är det lugnt. Men är det en liten vägg måste du ju vara nära, då blir det svårt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Om du spelar in med negativfilm kan jag förstå den blå skärmen om det är molnigt under inspelningsdagen. Om det inte är moln får du ljussätta bakgrunden för att ta bort skuggor. Det är det blå lagret som ligger överst i negfilmen och därmed är skarpast. Du kan äen koppla in signalen till FCP och använda dess inbyggda oscilloskop till att se att bakgrunden är jämn i ljuset.

 

Om du spelar in på video kan du istället gå över till grönt eftersom det är en signal som finns i videoformatet. Den blå signalen beräknas genom att dra bort grönt och rött från luminisansen. Videokameror brukar ha problem med vit text eller vita diagonaler på blå bakgrund.

 

HDV-formatet kan även bjuda på överaskningar med röda färger och luma i komprimeringen.

 

Men, roligt lär du kunna ha i all fall. Prova och se själv. Bandet är inte så dyrt att det bromsar din framfart. Och det är billigare än att måla om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...