Gå till innehåll

Canon 35 mm objektiv sökes


Moviz

Recommended Posts

Hej alla glada filmare!

Har jobbat med en film i ett halvår nu som snart går in i produktion. Till inspelningen behöver jag ett Canon 35 mm objektiv då mitt 50 mm inte kommer att funkar. Jag har kollat med såväl folk jag känner som Film i Örebro, lokala "filmutlåningen" med med negativt resultat. Nu undrar jag om det är någon här på Voodoo film som har något tips på var man kan få tag på det, eller kanske till och med har ett sådant objektiv att låna ut. Gärna i Örebro regionen.

 

Tacksam för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Förut var 50 mm det som var "normalt", det som vi människor ser. Med dagens förnyade skala är 35 mm det som är normalt. Det 50 mm jag har kommer inte att funka i trängre rum där jag måste ha mycket ljus (f/2.0) men samtidigt en normal brännvidd. Det är därför jag tror att 35 mm är det ända jag kommer kunna köra på.

Länk till kommentar
Share on other sites

OT: Förnyad skala? Hade jag ingen aning om

 

Han menar att cropfaktorn på vanliga digitala systemkameror (inte full-frame som 5D) gör att man får ungefär lika mycket i bilden med 35mm objektiv som en analog systemkamera med 50mm. Fast samtidigt så ger 35mm alltid en mer vidvinklig bildkaraktär än 50mm oavsett kamera om man jämför bilderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sant StenR. Men faktumet kvarstår att jag inte kommer kunna filma med ett 50 mm objektiv på min Canon 550D. Vet någon var man kan låna utrustning till en billig penning? (eller helst gratis)

 

Kolla med kompisars familjer, alltid är det väl någon som har en gammal Canon i garderoben. Eller Blocket. Du kan nog lättare hitta gamla zoomar men de är inte så ljusstarka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han menar att cropfaktorn på vanliga digitala systemkameror (inte full-frame som 5D) gör att man får ungefär lika mycket i bilden med 35mm objektiv som en analog systemkamera med 50mm. Fast samtidigt så ger 35mm alltid en mer vidvinklig bildkaraktär än 50mm oavsett kamera om man jämför bilderna.

ah en "annan" skala.. inte en förnyad :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...