Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mac är med stor säkerhet det bästa alternativet vad gäller film, musik och bild osv. Men på de andra områdena tycker jag personligen att PC är bättre. Detta är anledningen till att jag kör PC och är helt nöjd med det. Ett bra alternativ är ju att ha en Mac (för att göra allt som funkar bäst på Mac) och en PC (för att göra allt annat), om man har ekonomin. Kom också ihåg att skillnaden inte alls är särskilt stor på något område.

Postad

Jag själv har alltid kört PC (med det menar jag ju windows förstås ;)) ända sedan vår gamla 486a med dos 6.1 och win3.1

För ett år sedan drygt nu så skulle jag äntligen få börja använda mac... i de områdena den är bra på, musik, film, design och dylikt. Då började problemen rulla in... Jag kan leva med att datorerna i sig själva är totalt överstajlade och alla menyanimeringar m.m. irriterar mer än imponerar, att man saknar högerklicken och att handen vreds halvt ur led för att komma åt "bullen/kringlan/kulturminnet" kommer väl mer av ovanan så det kan jag ju kanske inte gnälla över... men:

FCP tänker jag aldrig igen arbeta med om jag inte absolut måste. Buggar upp the wazooo, som skapar oförutsägbara resultat, exempel: Jag vill ha klippet i dubbel hastighet, resultat: ibland inget alls eller ibland ställs den på 300 eller vad den nu känner för just då, när vi väl skulle exportera filmen så flyttades flera klipps in och utpunkter och sabbade all musiksync som vi jobbat så hårt med... nä fy fan inte igen.

Inloggning: i genomsnitt 4-5 omstarter innan den accepterar något alls vid inloggningsrutan.

USB-minnen: upptäckte förra veckan att om man inte trycker på den där safe eject knappen eller vad den nu heter för "säker borttagning" innan man tar ut usb-minnet så blir datorn helnojjig och vägrar kännas vid den nästa gång... liten grej kanske, men i samband med alla andra missöden så bara läggs på rad...

En kommentar kan vara att de mac-datorer jag använt är de på musikhögskolan i Piteå och det är väl lite som dom säger på servicecentret där: "En dator är som en tandborste, man låter inte alla använda dom" och det av en anledning...

Men det kvarstår för mig att närapå alla gånger jag försökt använda mac så har det varit som att klättra upp för K2... totalt livsfarligt för hälsan men stoltheten piskar på. Och flera gånger har jag tappat greppet och helt enkelt gett upp och gått ifrån.

Windows XP sp2 som jag kör just nu hemma har jag inte ominstallerat sedan datordelarna kom under årsskiftet, den går klockers, helt oklockad, helt utan "ramdefragmenterare" och liknande program...

Att Mac ser annorlunda ut och att tänket är annorlunda har jag inga större problem med. Det är alla dessa problem som inte beror på mitt handhavande som gör att jag tar alla myter om mac's "hållfasthet" och "stadighet" och kastar dom i Sverkers soptunna, det är bluff och förbannad lögn om ni frågar mig.

Postad
Hej

Jag ser att de bästa film programer funkar under mac system, jag blev nyfiken nu om att ändra till mac, vad tycker ni?

Måste man då inte ändra till Final Cut eller Avid om man ska ha en mac?

/Jesper

Postad

jmalmsten, du har om inte fel så i alla fall andra erfarenheter än mig. Jag skaffade mac för ett par år sen för att jag var så oändligt trött på Windows (och Linux är inget bra alternativ om man sysslar med video). Förändringen är till det bättre. Jag har inte haft sådana problem som du haft. Största problemet jag har med MacOS är att systemet inte är designat för att gå att styra med enbart tangentbord, utan jag måste använda musen till mycket som jag skulle använda tangentbordet för i Windows, t.ex. att välja i menyer.

Postad

jo jag vet att min upplevelse är smått unik verkar det som... därför brukar jag kalla det mitt personliga hatförhållande, eftersom jag lite paranojigt kan säga att det verkar bara vara mig det händer... och flera andra jag känner börjar märka av det jag känner.

men som sagt... det kan ju ha mycket med å göra att det är skoldatorer jag använt, som är så låsta mot anpassning och så taskigt administrerade att jag kanske målar fan på fel vägg helt enkelt.

att vara låst till musen är en annan sak jag stör mig på... den där enknappsmusen... men mac ska nog helst köras med en wacom Cintiq 21" som skärm ändå och då är det ju fullt förståeligt ;)

Postad

Enknappsmusen måste man ju inte använda, är ju bara att köpa den musen man trivs bäst med (gör man ju även till en pc). Och sen är det ju inte fel på macen om man inte kan styra alla funktioner man vill från tangentbordet, skyll på mjukvaran istället! Jag tycker det låter mer som att jmalmsten är van vid windows och försöker göra likadant på en mac, då ställer det till problem, på samma sätt som när en van mac användare sätter sig vid en pc. Det tar ju ett tag att lära sig och "göra rätt" så man slipper alla vanliga problem. En dator är en dator är en dator, varken mac eller pc är perfekt enligt mig. Jag har båda två och har dom till olika saker.

Postad

Nja, det är inte bara fel på programvaran. I Windows finns ett standardiserat sätt (i operativsystemet) för att styra program med tangentbordet. Fokusskiftningen med tab-tangenten funkar ofta bra, man kan trycka alt+bokstav för att få ner en meny eller välja en knapp etc. På Mac finns det inte alls samma stöd för sånt.

Och det är synd att man måste köpa ny mus och tangentbord för de som följer med en Mac är riktigt usla.

För övrigt gillar jag Mac. Framför allt det att den är stabilare och över huvud taget känns både mer robust och mer lättanvänd än en Windows-burk. Att det är en Unix-variant i botten som går att styra med command line är suveränt.

Postad

Min första Mac 25mhz är målad orange och är kul att ha som prydnad. Man får följa reklambyråernas utveckling när dom lämnade Mac för PC. En del byråer kör Mac fortfarande som de tycker är bäst när det gäller bild. Själv har jag levt med PC men och undrar vilket som är bäst för videoredigering och AE ? Inte bäst kanske utan STABILAST ?

/nils

Postad

Hej

tack till alla som skrev, jag tror att ska fortsätta med pc men ska börja läsa mer om mac och kanske köpa en biligt mac för att tränna... om det finns något billigt.

Vet ni någon svensk sida om mac? typ Forum som man kan läsa om mac?

Tack allihopa

Postad
Hej

tack till alla som skrev, jag tror att ska fortsätta med pc men ska börja läsa mer om mac och kanske köpa en biligt mac för att tränna... om det finns något billigt.

Vet ni någon svensk sida om mac? typ Forum som man kan läsa om mac?

Tack allihopa

Det finns många bra aktiva forum där man får svar på det mesta. De jag har kikat mest på är

http://www.99mac.se/

och

http://macworld.idg.se/

Postad

Kör också med både Mac och PC men det kan vara ganska förvirrande ibland.

Framför allt om man haft en period när man kört på det ena mer än det andra och sedan ska byta. Puh!

Nu sitter jag och klipper på en Avid MC på en PC fast med Mac tangentbord. Über förvirrande!

• 3 veckor senare...
Postad

Mac är helt klart den skönaste Media datorn ialla fall enligt mig. Tycker att det känns så mycket bättre att hålla på inom det på Macen. Fast det är ju en smak sak det.

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...