Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Redigerar i Premiere Pro (och även Elements) en hel del och efter mycket redigering får man ju lätt musarm och mushänder. Snabbkommandon är en välsignelse. Men några av de mest vanliga och behövliga åtgärderna har jag ännu inte hittat - nämligen

- korta av ett klipp (och samtidigt se klippunkten steglöst)

- markera klipp

- dra o släppa.

Använder Keyboard Customization men ovanstående har jag inte lyckats få till. Man kan ju även ställa in windows för att arbeta utan mus men det är ju fruktansvärt långsamt att flytta pekaren med knapparna.

Nån som vet råd?

Ubbe

Postad
- korta av ett klipp (och samtidigt se klippunkten steglöst)

Här vet jag inte riktigt vad du menar, tänker du på att korta av klippet i Source Panel eller i Monitor Panel/Timeline?

- markera klipp

Nej, det finns tyvärr inte. Det är nog ett av dom kommandon jag har saknat och som jag än idag saknar mest. Så gör som jag, fyll i en Product Feature Request. Utan input från användare kommer det aldrig fixas något. Tillräckligt många Product Feature Requests lyssnar Adobe till. :)

- dra o släppa.

Det beror på hur... Att dra och släppa klipp fram och tillbaka på din timeline går inte medans dra ett klipp från Source Panel till Timeline fungerar med tangentbordksommandon.

Använder Keyboard Customization men ovanstående har jag inte lyckats få till. Man kan ju även ställa in windows för att arbeta utan mus men det är ju fruktansvärt långsamt att flytta pekaren med knapparna.

Nån som vet råd?

Jag har samma problem med musarm som du och använder bara tangentbordskommandon om det går och något jag kan rekommendera är denna pdf med alla tangentbordskommandon som finns till PPro: Premiere Pro 1.5 Keyboard Shortcuts. Genom den har jag upptäckt tangentbordskommandon jag inte visste om att dom fanns. Skriv ut den och ha den liggande bredvid dig när du redigerar.

Jag använder ockå ett färgkodat tangentbord gjort för just Premiere Pro från Logickeyboard. På det tangentbordet finns dom vanligaste kommandona trycka direkt på tangenterna, både på ovan och på sidan av dom. Så många kommandon behöver man inte lära sig, dom står redan på tangenterna. Det tangentbordet är en av dom absolut bästa investering jag gjort när det gäller videoredigering och jag rekommenderar det starkt.

Av Max_H här på forumet fick jag rekommendationen att använda mig av en ritplatta från Wacom. Med en penna i handen styr jag muspekaren när jag för den över plattan. vänsterklick, högerklick och dubbelklick sköts med samma penna. Man känner av pennan efter ett tag, men då byter jag till tangentbordet eller till musen. Jag kan i dagsläget välja mellan mus, tangentbord och min Wacomplatta. Det fungerar utmärkt för mig när musarmen gör sig påmind! The best of three worlds om jag är riktigt nördig mao! :)

Ritplattan jag använder är en Wacom Intuos3 A5.

Jag har tom ett kortkommando till Keyboard Customization så jag slipper använda datormusen för att ändra på något! Min rekommendation om du inte redan gjort det är att ändra Save från Ctrl+S till tex F12. På en hel dag blir det många tangenttryckningar man sparar på det. Jag använder F1-F12 för just kommandon jag använder ofta. :)

Postad

Menar du att klippet ska rulla samtidigt som du trimmar? Finns i så fall inte.

Kan bara instämma om Intuos3 - guld värd.

Och ja, skicka in en feature request. Det är faktiskt så att ALLA feature requests läses och adderas i en databas. Mest = Bäst och störst chans att den funktionen kommer i nästa version. Men,,, dom önskningarna (om de diskuterade kortkommandona) står för närvarande långt UPP på listan...

/Max

Postad

Menar att bearbeta klippen i timeline. Korta, förlänga, med eller utan control nedtryckt. Den vanligaste "operationen" för mig.

Tack för alla tips, suger åt mig allt.

U

Postad
Menar att bearbeta klippen i timeline. Korta, förlänga, med eller utan control nedtryckt. Den vanligaste "operationen" för mig.

Tack för alla tips, suger åt mig allt.

U

Korta klippen och förlänga kan man göra utan inblandning av mus. Att korta klippen är mycket enklare, läs snabbare, än att förlänga dom. Att förlänga klipp på en gång är ett efterlängtat tangentbordskommando av många.

För att förkorta klipp på din Timeline finns kommandona Trim In Point to CTI samt Trim Out Point to CTI. Dom ligger nästan längs ned, precis ovanför User workspace 0 i Keyboard Customization. Dom är inte mappade till några tangenter än, så det måste man gör själv. För att förlänga, läs om Trim Window som jag skriver om längre ned.

Något jag använder mig ofta av på Timelinen är att göra Ripple Edits med tangentbordet. Det är mycket enkelt och kräver inte att man skapar egna tangentbordskommandon. Jag skall ge ett exempel. Tänk dig att du har två klipp som ligger på Video 1/Audio 1 som jag kallar klipp A och klipp B. Jag vill nu ta dom bort första 10 bildrutorna från från klipp B. Då gör jag så här:

1. Med Page up eller Page Down placerar du din CTI* mellan klipp A och klipp B.

2. Tryck på I för att sätta ut en In Point

3. Tryck sedan +9 följt av Enter på det numeriska tangentbordet för att gå fram 9 bildrutor

4. Tryck på O för att sätta ut en Out Point

5. Tryck sedan på Ä för att utföra en Extract a.k.a Ripple Edit.

6. Nu har du tagit bort dom 10 första bildrutorna från klipp B.

Använder du PPro 2.0 så se till att inget klipp är valt på tidslinjen samt att ingen Transition är vald när du trycker +9 föjlt av Enter. Om du testar att göra det när en Transiton är vald, se till att spara ditt Project innan eftersom PPro 2.0 crashar...

Det låter snurrigt att jag under punkt 3 gick fram 9 istället för 10 bildrutor, men CTI visar ju bildrutan som är till höger om den, varpå 9+1 blir 10.

Precis likadant som jag beskrev ovan kan du mitt i ett klipp ta bort material utan att det öht finns någon cut point mellan klippen vilket är väldigt användbart ibland. Du klipper alltså isär ett klipp på en gång och slipper tex använda Ctrl+K.

Trycker du på tangenten ^ som sitter snett upp till höger om Ä så utför du en sk Lift Edit och tar bort videon och lämnar ett "hål" i Timelinen lika stort/långt som den/dom bildrutor du specificerade när du satte din In Point och Out Point.

Vill du se klippen och få lite mer visuell kontroll så är ju Trim Window faktiskt helt magiskt! Tryck Ctrl+T så öppnas Trim window där du kan göra Ripple Edits samt Rolling Edits. Och som inte det vore nog så kan man även mappa en del tangentbordkommandon dit, tex Focus Both Outgoing and Incoming, Focus on Incoming Side, Focus on Outgoing Side som alla tre är väldigt användbara i Trim Window. Och givetvis, ALT+F4 för att stänga Trim Window när man är klar!

Det som är väldigt viktigt här är att det videotrack och det audiotrack du vill editera är valda. Om du tex i exemplet ovan har Video 1 valt och Audio 2 valt så kommer bara videon att klippas. Hur man gör det vet du säkert redan, Ctrl++/Ctrl+- för Video och Ctrl+Shift++/Ctrl+Shift+- för Audio. Så beter sig inte allt som du hade tänkt dig beror det på att fel Video/Audio track är valt! :)

* CTI betyder Current Time Indicator

• 1 månad senare...
Postad

Hej! Har varit inne på forumet förr men aldrig registrerat mig upptäckte jag till min förvåning. Men nu så! Till frågan:

Har köpt en bok som går igenom Adobe Premiere Pro 2. I den talar de om ett snabbkomando, "backslash" (\) som ska innebära att video/ljudklipp i timeline automatiskt fyller ut hela timelineområdet, så att man slipper zooma manuellt. På mitt vanliga tangentbord (windows) innebär backslash "Alt Gr" + "?" men det fungerar inte. Någon som vet hur man bär sig åt?

Postad

Det enklaste är nog att gå in i Edit -> Keyboard Customization och ändra Zoom to Sequence till något annat. Själv har jag det ändrat till § tecknet.

Postad
Har köpt en bok som går igenom Adobe Premiere Pro 2. I den talar de om ett snabbkomando, "backslash" (\) som ska innebära att video/ljudklipp i timeline automatiskt fyller ut hela timelineområdet, så att man slipper zooma manuellt. På mitt vanliga tangentbord (windows) innebär backslash "Alt Gr" + "?" men det fungerar inte. Någon som vet hur man bär sig åt?

Tryck på tangenten ovanför TAB så utför du det du vill. Dvs, tangenten med § och ½ på sig och som sitter till vänster om 1 på det alfanumeriska tangentbordet. Du behöver inte gå till Keyboard Customization för att lägga till det.

Om du vill använda en annan tangent än § så kan du precis som Ronnie säger gå till Edit > Keyboard Customization. :)

Postad

Tack så hjärtligt! Nu kan jag fortsätta studera min bok utan att reta mig på att inte kunna utföra kortkommandot. Kan förresten rekommendera boken för den som vill lära sig Adobe Premiere Pro 2 från grunden.

Heter "Premiere Pro 2" och är skriven av Jeff Shell och finns på adlibris. Mycket pedagogisk på gränsen till fördummande ibland men i vissa fall har man nytta av det. Följer med övningsfiler och hela boken går ut på att med filerna redigera en färdig film.

Än en gång, tack!

Postad

Hej,

läste att du får ont i armen. någon tipsade om penna, jättebra styrdon tycker jag!

för att undvika musarm är det oxå smart att komplettera med en rollermouse. min erfarenhet säger att de digitala har dålig precition och går lätt sönder. vet inte så mycket om olika märken, men jag har Confour roller mouse och är helt nöjd.

lycka till och ta hand om hälsan!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...