Dario Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Jag söker en billig mikrofon till dubbning som bör uppfylla följande krav: * Ska lämpligen kunna kopplas till vanlig mic-ingång på datorns ljudkort * Ej kräva fantommatning * Helst kosta 500 kr eller mindre.... Finns det någon mikrofon som uppfyller dessa krav? Det måste ju gå att hitta något bättre än min headset-mic värd 100 kr inklusive hörlurar? :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 En bra mick hittar du inte för det priset, men företaget Pulse har gjort schyssta replikor av Shure´s dynamiska mickar med hyggligt resultat. Inledde själv min karriär med deras version av Shure SM-58, & kanrekomendera den. Kostar runt 3-400 vill jag minnas, men köpte min för 10 år sen, så den kan ha gått upp något. Jag köpte mina på Freddans i Göteborg, men TROR jag sett dom på Teknikmagasinet för inte så länge sen? 0 Citera
Luzer Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Jag hade nog ändå försökt satsa på en kondensatormik / elektretmik, som kan gå på batteri då, kanske svårt att hitta nån för 500kr dock. Men om man ska ha den just till dialog så kan det vara käckt att utnyttja fördelarna med kondingar, transienter etc som tas upp bättre. 0 Citera
gorse Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Jag köpte en kariokee-mic på gekås i Ullared för 199 spänn. Den har lite olika kontakter (även en sån där med tre pliggar i) och passade både i datorn och min md-spelare. Den är bättre än samtliga datormickar jag någonsin ägt. Den puffar inte när man pratar i den heller. Märket är vivanco dm 20, men innan dess lånade jag barnens kariokee-mick från sagoland. Funkade den med. 0 Citera
Dario Postad 29 oktober 2006 Författare Postad 29 oktober 2006 Vad tror ni om dessa två kondensatormikrofoner som musikbörsen har? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=403204&artno=135603 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=347145&artno=159881 De verkar dock kräva fantommatning, men det är OK. 0 Citera
Luzer Postad 29 oktober 2006 Postad 29 oktober 2006 Vad tror ni om dessa två kondensatormikrofoner som musikbörsen har? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=403204&artno=135603 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=347145&artno=159881 De verkar dock kräva fantommatning, men det är OK. Jag hade kört på GAn om man tvingats välja ;) 0 Citera
Christian van Caine Postad 29 oktober 2006 Postad 29 oktober 2006 Ingen av dom där är egentligen nåt vidare, men för pengarna funkar dom. Behringer är ett osäkert märke att köpa. Visst, jag har en hel del av dom, men man kan inte ge sig fan på att prylanr anödvändigtvis funkar från affären. Deras slutsteg & kompressorer är fantastiska, men mickarna & mixerborden...lämnar en del att önska.... Om du har möjlighet, så rekomenderar jag mycket hårdare att lägga två lapp på en Röde NT-3:a istället. Dyrare, men kan batterimatas & har hög semipro-kvalitet med mycket hög tydlighet. En mick som räcker mycket längre :-) 0 Citera
Dario Postad 29 oktober 2006 Författare Postad 29 oktober 2006 Ok, tack för alla råd. Jag ska ta mig en rejäl funderare! 0 Citera
moelodin Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Ingen av dom där är egentligen nåt vidare, men för pengarna funkar dom. Behringer är ett osäkert märke att köpa. Visst, jag har en hel del av dom, men man kan inte ge sig fan på att prylanr anödvändigtvis funkar från affären. Deras slutsteg & kompressorer är fantastiska, men mickarna & mixerborden...lämnar en del att önska.... Om du har möjlighet, så rekomenderar jag mycket hårdare att lägga två lapp på en Röde NT-3:a istället. Dyrare, men kan batterimatas & har hög semipro-kvalitet med mycket hög tydlighet. En mick som räcker mycket längre :-) Tycker inte man ska dissa behingerkondensatorn, den gör vad den gör, vilket är en hel del, och för 500 spänn. Tänk på att när du kör kondensator så tar den upp en hel del förutom dubbningen som fläktljud från datorer, trafik på gatan, prassel med papper & framförallt dålig akustik. Under rätt förutsättningar är det klart att en kondensatormikrofon funkar skitbra, men har man inte det får man anpassa mikrofonen därefter. Det är svårt att ge förslag på vilka mikrofoner som fungerar för dig och inte. & det är individuellt vad som är bra ljud. Jag har spelat in dubbar med kjell&company-mikrofoner för 89 :- som har gått till master :D 0 Citera
Dario Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Det är svårt att ge förslag på vilka mikrofoner som fungerar för dig och inte. & det är individuellt vad som är bra ljud. Jag har spelat in dubbar med kjell&company-mikrofoner för 89 :- som har gått till master :D Jag är främst ute efter låg brusnivå, för det är problemet med min nuvarande mikrofon (riktigt billigt skräp!). 0 Citera
Rogge Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Jag är främst ute efter låg brusnivå, för det är problemet med min nuvarande mikrofon (riktigt billigt skräp!). Problemet med bruset du har inte till 100% med mikrofonen att göra, det har att göra med var du kopplar in den. Att koppla in en mikrofon för 10.000Kr i en dators mikrofonuttag kommer att ge dig massor av brus. Att koppla in en mikrofon för 100kr till en mikrofonförförstärkare som sedan skickar signalen till datorns Line In kommer att sänka brusnivåerna dramatiskt. Ja, mikrofoner har ett självbrus, men det kommer inte i närheten av det brus mikrofonförstärkaren i ditt ljudkort ger. För ett tag sedan köpte jag en Samson C-Valve som är en mic preamp som jag sedan kopplar in till datorns Line In. Vips så var bruset och div annat störande ljud borta! Skillnanden i brus på det man spelar in mellan samma mikrofon inkopplad på Mic på datorns ljudkort respektive via Samson C-Valve in på Line In är väääääldigt stor. Samson C-Valve kostar lite över tusenlappen. :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Jag dissar dom Behringer-kondingar jag testat för att dom helt enkelt inte var värda pengarna. Vad menade du egentligen med punkt nummer två du skrev? Mer makt åt dynamiska? I dissagree. Om man inte bryr sig om resultatet, så visst funkar en mick för 100-lappen, men redan innan jag började jobba på allvar med det, & även en orsak varför jag fick jobben från första början, är att jag anser stenhårt att vitsen med dubbing är att det ska bli bättre. Helst markant bättre. Vad är din defenition av master förresten? För mig är en master något man gör för strikt professionella syften, oftast sända på U-Matic A, DAT, MLP media eller liknande. 0 Citera
Christian van Caine Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Som tillägg till Rogge så tycker jag Behringer´s mick-ampar är väldigt bra, men ART´s TubeMP tycker jag inte om alls. För bummlig, brusig, & har ett urskuret mellanregister. Datorns egna mick-preampar är väldigt sällan nåt att ha tyvärr, mest av ren snålhet från tillverkarna :-( Alla tre mick-amparna är för övrigt rör-steg, vilket gör trevliga saker med ljudet, rätt använda :-) Något du däremot defenetivt kommer märka skilnad av med en bättre mick är tydligheten & mindre luddigt ljud. 0 Citera
Dario Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Problemet med bruset du har inte till 100% med mikrofonen att göra, det har att göra med var du kopplar in den. Att koppla in en mikrofon för 10.000Kr i en dators mikrofonuttag kommer att ge dig massor av brus. Att koppla in en mikrofon för 100kr till en mikrofonförförstärkare som sedan skickar signalen till datorns Line In kommer att sänka brusnivåerna dramatiskt. Ja, mikrofoner har ett självbrus, men det kommer inte i närheten av det brus mikrofonförstärkaren i ditt ljudkort ger. Vad tror ni om bruset om jag skulle koppla mikrofonen till en minidisc mic-in istället, spela in den vägen, och sedan föra över till datorn? 0 Citera
Luzer Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Vad tror ni om bruset om jag skulle koppla mikrofonen till en minidisc mic-in istället, spela in den vägen, och sedan föra över till datorn? Möjligtvis aningen bättre. Men det beror ju på hur mycket krut som lagts ned på MDns preamp och jag misstänker att det inte är mer än nödvändigt eftersom huvudsyftet inte är att spela in med mik till dom. Medans datorns mikingång är ännu sämre då den kanske främst är anpassat till att kunna koppla in headsetmikar och köra skype etc med. Sen har vi här ett levande bevis på att folk tycker olika, till skillnad från Christian så tycker jag mycket bättre om ARTs Tube MP om man jämför med behringers preampar. Men båda två är ju i budget klassen så det är nog mer en fråga om tycke och smak. Sen är det väl skillnad på behringers preampar i deras mixerbord och dom i deras "bättre" rörsteg tex. 0 Citera
Dario Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Ok, tänkvärt det här med pre-ampar. Det var något jag helt förbisett i mina funderingar! 0 Citera
moelodin Postad 31 oktober 2006 Postad 31 oktober 2006 Om man inte bryr sig om resultatet, så visst funkar en mick för 100-lappen, . Och även om man bryr sig om resultatet, så funkar det. :D Att någon dissar Art men andra inte, likaså Behringer, ser jag bara som ett bevis på att det skapar förnuft att lyssna på sina egna öron och inte andras. Smak och en definition av bra ljud är sist jag kollade fortfarande subjektiv :) Dario: Om du var på väg att testa din minidisc som preamp - du behöver inte föra över något i två steg, koppla den bara emellan och tryck in rec och paus, så skickar den vidare signalen. Christian van Caine: Min, och andras i de sammanhang jag jobbat, definition av master är steget efter mix och redigering, innan press. 0 Citera
Dario Postad 31 oktober 2006 Författare Postad 31 oktober 2006 Dario: Om du var på väg att testa din minidisc som preamp - du behöver inte föra över något i två steg, koppla den bara emellan och tryck in rec och paus, så skickar den vidare signalen. Ok, ska testa det! Om inte md:n ger lägre brus blir det nog en pre-amp och/eller ny mikrofon. 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Luzer, vad jag tycker om Behringers mixerbord generellt & mick-amparna i synnerhet tänker jag inte yttra här, deras fristående rör-preamp däremot är grymt bra för sitt pris! :-) Man får vidare se till vad prylarna ska användas till. Jag har gjort många trevliga saker med en Les Paul (gura), en Shure SM-57/58:a (dynamiska mickar), min Ibanez-förstärkare från sena 70-talet & en Art TubeMP. TubeMP har en hård förhöjning från högre basen till starax under centrala midden ungefär pga 12AX7a röret (beroende på kalibrering), som kan funka hyggligt till musikinspelningar som vill ha ett mer musikaliskt resultat. Behringers Mick100 däremot....min första tanke när jag packat upp den & testade den var: "Vad i helvete är det här för isbit egentligen?". Men det tog inte lång stund innan jag lärde mig hantera den, & nu har jag grym nytta av dess totala brist på karaktär & modellering eftersom filmljud, då främst dialog, inte är ett musikaliskt medium på det sättet utan är menat att återge verkligheten som den ser ut....eller ja, intressantare, men ni gets the picture ;-). En kombo jag använt mycket till musik tidigare, både instrument & sång, är en ADK 51A & en ART TubeMP, fungerade å andra sidan inte alls till film eftersom micken inte reellt går över 18KHz, & förstärkaren höll sig runt 15-16KHz med en puckel vid branten & förhöjd högre bas för att dölja bristen på diskant. I film kan man inte ha för mycket bas i röster eftersom det ger en proximieffekt som betyder att personen ifråga står & flåsar en direkt i örat....speciellt inte lyckat när personen står flera meter ifrån kameran. Så...för att slippa skära skiten ur mina spår med ändlösa (& menlösa) EQ-sessioner har jag nu helt gått över till Behringers rörsteg, ska byta till bla ett schysst Apogee, & mer neutrala/toppiga mickar främst ifrån bla Röde, AKG, Sennheiser, Line Audio & Manley. Ger ett kallare ljud som absolut inte passar för gitarr & trummor, men som funkar skit-fint till överhäng, dialog & det mesta i effektväg. Min stående rekomendation är en Röde NT3-mick (2 lapp) & en Behringer Mick100-mickförstärkare (runt 500:-). I den prisklassen är få saker prisvärda tyvärr, & man vinner en hel del på att inte köpa första bästa. Speciellt inte bara för att prylarna ska vara populära & sålt massor. Reklamen regerar & omdömmet får köra geurilla-krigsföring. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.