fikabord Posted October 26, 2006 Posted October 26, 2006 Har försökt leta men inte hittat så nu ställer jag frågan själv: Jag har spelat in film med en PAL DV-kamera. När jag efter att ha redigerat filmen i Premiere 2.0 och lagt ner den på dvd genom Encore DVD 2.0 vill jag att den skall vara en NTSC DVD version. Hur skall jag exakt gå tillväga på bästa sätt? I vilket steg ska man konvertera från PAL till NTSC? Ska jag importera det som PAL ifrån början och redigera det som PAL tills dess att jag exporterar, eller ska jag importera det från kameran till premiere som NTSC redan? Alltså, innan redigeringen när man importerar, när man exporterar till mpeg2, eller i slutet i Encore DVD eller måste man använda tex Canopus Procoder nånstans bland stegen? Vilka inställningar behöver jag tänka på när jag exporterar isåfall och varför? Kommer även blanda in klipp jag gjort i After Effects, var i processen skall de konverteras? Redan när man renderar det i After effects eller någon gång senare? Tack för hjälpen! Uppskattar svar överhuvudtaget och i synnerhet snabba svar, ska skicka den till Sydamerika om en vecka. 0 Quote
Rogge Posted October 27, 2006 Posted October 27, 2006 Jag hade: - Fångat PAL - Redigerat PAL - Använt PAL-Presets i AE* - Renderat ut PAL från AE* - Importerat PAL-klippen från AE till redigeringsprogrammet - Redigerat filmen - Exporterat PAL från redigeringsprogrammet - Konverterat PAL > NTSC med Canopus Procoder * Med tanke på att bildstorlekarna skiljer sig mellan PAL och NTSC så kan det vara bättre att göra klippen som NTSC i AE med tanke på action safe och title safe areas. Men då bör ju allt råmaterial man gör filmen av konvertras till NTSC innan man öht börjar redigeringen samt att man då redigerar allt i ett NTSC project. Så det beror ju lite på vad man gör för något i AE. Jag har liten erfarenhet av att detta, tumregeln är dock att undvika att blanda standarder/format både när det gäller ljud och bild och antingen konvertra allt före redigering eller konvertra slutresultatet efter redigering. 0 Quote
fikabord Posted October 27, 2006 Author Posted October 27, 2006 TACK Rogge! Uppskattas väldigt mycket så jag kan göra allt rätt från början o slipper fundera! Några frågor bara: Men då bör ju allt råmaterial man gör filmen av konvertras till PAL innan man öht börjar redigeringen samt att man då redigerar allt i ett NTSC project. Menade du att man ska konverta till PAL som du skrivit eller blev det en fel skrivning här? Att man ska konvertera allt till NTSC innan alltså? Hur stor skillnad är det förresten på bildstorleken som du talade om? Hur brukar du/ni göra när ni exporterar, förminskar ni bilden så att den passar in på safe-area? Som sagt, tack än en gång. Väldigt snällt! 0 Quote
Rogge Posted October 27, 2006 Posted October 27, 2006 Menade du att man ska konverta till PAL som du skrivit eller blev det en fel skrivning här? Att man ska konvertera allt till NTSC innan alltså? Det var en felskrivning av mig, jag har ändrat nu och vad jag skulle skrivit är: Men då bör ju allt råmaterial man gör filmen av konvertras till NTSC innan man öht börjar redigeringen samt att man då redigerar allt i ett NTSC project. Hur stor skillnad är det förresten på bildstorleken som du talade om? PAL= 720x576 (4:3 PAR 1.0666, 16:9 PAR 1.422) NTSC= 720x480 (4:3 PAR 0.9, 16:9 PAR 1.2) PAR betyder Pixel Aspect Ratio Hur brukar du/ni göra när ni exporterar, förminskar ni bilden så att den passar in på safe-area? Det gör jag aldrig. Dom finns där bara för att guida och visa var materialet eventuellt "kapas" bort av den teve det visas på. Olika teveapparater tar bort olika mycket. Förminskar du bilden kommer du att se en svart kant runt hela bilden, olika mycket på olika teveapparater. Om du tex lägger dit namnskyltar på människor och lägger dom väldigt långt till vänster i bilden som ser snyggt ut i redigeringen så kommer dom första bokstäverna inte att synas på en teve. Därför ar title safe och action safe area mycket viktiga att ha koll på när man tex lägger textskyltar på människor. Likväl när man filmar, att komponera bilden så att huvudet på en person ligger snyggt åt tex vänster kan om man har ansiktet för mycket åt vänster innebära att delar av ansiktet inte visas. Samma sak gäller åt alla håll i bilden, uppåt, nedåt, höger och vänster. 0 Quote
fikabord Posted October 27, 2006 Author Posted October 27, 2006 Då kan jag tuta och köra nu! Tack Rogge, väldans uppskattat att du tar dig tid! 0 Quote
OP5 Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 har samma problem. nån som vet något gratisprogram som kan konvertera? 0 Quote
Pehrbau Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Jag hade: - Fångat PAL - Redigerat PAL - Använt PAL-Presets i AE* - Renderat ut PAL från AE* - Importerat PAL-klippen från AE till redigeringsprogrammet - Redigerat filmen - Exporterat PAL från redigeringsprogrammet - Konverterat PAL > NTSC med Canopus Procoder Jag har gjort ett par filmer exakt som Rogge beskrev (se ovan) och det fungerade hyggligt. 0 Quote
StenR Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Jag har hittills exporterat ut ntsc mpeg från ett premiere pro pal-projekt och importerat till encore-projekt (pal och ntsc). Hur mycket sämre blir det? 0 Quote
Rogge Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Jag har hittills exporterat ut ntsc mpeg från ett premiere pro pal-projekt och importerat till encore-projekt (pal och ntsc). Hur mycket sämre blir det? Enligt mig: Mycket sämre Enligt en del andra: Ingen skillnad Jämför själv och se vad du själv tycker! :) 0 Quote
StenR Posted October 16, 2008 Posted October 16, 2008 Atlantis är lite billigare är Procoder, någon som prövat? http://www.dvfilm.com/atlantis/ 0 Quote
Dark_tree Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 tja ja tar upp denna tråden igen, har en dvd som ska till sydamerika och det ska bara ntsc, och jag har gjort följande: - redigera i PAL ( både i AE och i premiere) - exporterat ut filmen i NTSC version från premiere.. . Problemet jag har nu är följande: Dels är filmen i 29.90 frames när jag vill det ska vara 24, men man kan inte välja det alls, bara 29.90 som val.. Sedan så lagar filmen lite, vet inte om de beror på att jag körde ut den som NTSC direkt från premiere ( alltså export > movie...) eller pga frame hoppningen, redigerade nämligen i 25 frames... Vad gör jag fel? Någon med bra tips ? 0 Quote
Max_H Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Från Premiere kommer du troligen aldrig att få ett bra resultat utan ngn plugin. Bästa resultatet jag sett, för en billig peng, är Canopus ProCoder. Går i AE med "delade resultat": http://livedocs.adobe.com/en_US/AfterEffects/8.0/help.html?content=WS8856A169-709B-443e-8E7A-45AC34C5981B.html /Max 0 Quote
Dark_tree Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Från Premiere kommer du troligen aldrig att få ett bra resultat utan ngn plugin. Bästa resultatet jag sett, för en billig peng, är Canopus ProCoder. Går i AE med "delade resultat": http://livedocs.adobe.com/en_US/AfterEffects/8.0/help.html?content=WS8856A169-709B-443e-8E7A-45AC34C5981B.html /Max tack ska PM:a dig för att få reda på hur det funkar :) EDIT: hittade manualen i programmet, dock kan aj inte ställa in de till 25 frames..Ska testa mig fram o se vad jag kan ändra :) tack för hjälpen schysst 0 Quote
Recommended Posts