Gustav_P Postad 26 oktober 2006 Postad 26 oktober 2006 Någon som vet om det finns ett videoredigeringsprogram som är värt att använda till blue/greenscreen, att lägga in mycket detaljerade effekter sammt inte kostar mer än 1000 kr? 0 Citera
Gustav_P Postad 26 oktober 2006 Författare Postad 26 oktober 2006 glömmde skriva att min dator bara har 1.7 Ghz processor. =( 0 Citera
MovieMaker Postad 26 oktober 2006 Postad 26 oktober 2006 Såna program hittar du inte. Inte för under 1000 spänn iaf... Men du kan ladda hem "Sony Vegas 6" från Sonys hemsida och ha det i 30 dagar - allting finns med så om du har ett projekt du ska ha greenscreen i inom 30 dagar så föreslår jag att du laddar ner Vegas nu och testar... 0 Citera
StenR Postad 27 oktober 2006 Postad 27 oktober 2006 Någon som vet om det finns ett videoredigeringsprogram som är värt att använda till blue/greenscreen, att lägga in mycket detaljerade effekter sammt inte kostar mer än 1000 kr? Pröva nån demo på Magix Movie Edit Pro, kan kanske klara det du vill. Magix kändes lite slö ibland på min 2Ghz maskin men den kör så mycket annat skräp. Grundversionen kostar 599, Plus-versionen 999. Finns på svenska. 0 Citera
Pace Postad 27 oktober 2006 Postad 27 oktober 2006 Omdöpt från "Billigt videoredigeringsprogram?". 0 Citera
Per Lind Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Magix VDL/Movie Edit Pro klarar det och en massa annat. -Per 0 Citera
DanielSjöström Postad 29 oktober 2006 Postad 29 oktober 2006 Vad jag vet så har premier elements stöd för det men jag har aldrig provat själv så jag vet ej hur pass väl det funkar men principen är väl densamma oavsett program? Man ställer en skådis mot en blå/grön väg och retuscherar bort den i datorn? (använd transparens) Nån som vet bättre? Programmet ligger runt 700kr. 0 Citera
pld Postad 29 oktober 2006 Postad 29 oktober 2006 I Pinnacle Studio 9 PLUS kan man det men blir ju inte jätte bra. Beror nog också om man ljussätter som man ska. 0 Citera
qwertyunion Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 I Pinnacle Studio 9 PLUS kan man det men blir ju inte jätte bra. Beror nog också om man ljussätter som man ska. Har Studio 9 Plus, men har aldrig prövat den funktionen... Är det lätt att göra? Hur gör man? :P 0 Citera
MovieMaker Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Vegas kostar x antal tusen kronor. Inte helt säker men några tusenlappar får man slänga ut i alla fall... 0 Citera
Norbert Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Tror man får ge några kronor strax under 6000 för Vegas 7. Canopus Edius 4 Pro är ett annat redigeringsprogram i precis samma prisklass. Båda verkar vara extremt prisvärda. Jag funderar själv på något av dessa. Det bästa man kan göra är att tanka hem testversionerna av programmen och arbeta med dem i 30 dagar för att upptäcka om de kan eller inte kan hjälpa en med det man vill göra. Annars finns det säkert något gratisprogram för chroma keying? Vad menar du föresten med detaljerade effekter? 0 Citera
MovieMaker Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 "Canopus Edius 4 Pro" vet jag inget om men Vegas är helt klart värt sin vikt i guld (om man har pengarna det vill säga). Det är enkelt och lätt att lära sig samt att det finns inbyggda effekter såsom chroma keying med mera. Premiere kan nog kanske vara lite bättre men det är även krångligare enligt mig. Sedan kan man göra noll effekter i det och för att få med enkla effekter måste man med andra ord även köpa till After Effects... Så söker du bra redigering och lite effekter är Vegas något för dig... 0 Citera
Norbert Postad 30 oktober 2006 Postad 30 oktober 2006 Det finns en rad olika keying-effekter i Premiere också, både blue- och green screen bland annat. Premieres övriga effekter passar mer för den som har väldigt specifika önskemål på effekterna och vill ha bra kontroll (om man nu bortser från en compositor som AE). Det finns väldigt få "färdiga" effekter i Premiere men jag tvivlar inte på att man kan få fram samma resultat. Sedan kostar det ju nära på dubbelt så mycket som Vegas. I Vegas finns det många färdiga presets på varje effekt (tror jag?) som man kan leka med, men det går ju även där att kontrollera dem som man själv vill. Den enda effekten jag stör mig på i Vegas är Levels. Jag känner mig väldigt otrygg med den. Var är histogrammet? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.