Gå till innehåll

Kvalitet på svenska manus?


vilcans

Recommended Posts

håller med. det finns nästan bara den stilen i svensk film. fast det är ju påväg lite annat med "farväl falkenberg" och "gitarrmongot" och sånt. men du är inne på nåt viktigt där.

 

Man ska hålla i huvudet att danskarna tycker att vi svenskar är superbra och att våra skådespelare är fantastiska, naturliga och avspända. Vi är en förebild för dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska hålla i huvudet att danskarna tycker att vi svenskar är superbra och att våra skådespelare är fantastiska, naturliga och avspända. Vi är en förebild för dom.

absolut. vi gör lika "bra" film, bara inte lika internationellt intressant. det är där de lyckats bättre. det är ju lite fånigt när deras hobert/pollack-pekoral kommer hit och vi tycker att de har en hel massa konstnärliga värden. fast det var ju länge sedan det kom någon pusher eller fucking åmål från endera sidan. riktigt grymma reconstruction var rejält hatad i danmark, men är ju det bästa därifrån de senaste åren. och med svenska skådisar märk väl. ;-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

I övrigt håller jag inte med dig om den där "Star Wars känslan". Dom gamla filmerna börjar kännas riktigt rejält utdaterade. Det är dyra och roliga B-filmer.

har du funderat på att det kanske är just därför de fungerar? det är ju inte oavsiktligt som de framstår som b-filmer om du läser gamla intervjuer. samma gäller indiana jones. det var ju just det de ville göra. de nya filmerna känns lite för slipade och då köper man inte de kassa vändningarna och replikerna som var en tillgång förut. moderna filmer som också leker b-filmer är ju också extremt mycket bättre, typ pirates of the carribean och shanghai knights. hur de gick på bio tycker jag är rätt oväsentligt.

 

/matt

Länk till kommentar
Share on other sites

...det är ju inte oavsiktligt som de framstår som b-filmer om du läser gamla intervjuer. samma gäller indiana jones.

 

B-filmer? Inte då. När jag såg starwars på bio premiärveckan, så var det inte b-filmer. Inte indiana jones heller. Indiana jones liknade matine-filmer om söndagarna (de där där hjälten ramlar ner nånstans tillsynes utan räddning och nästa vecka visade sig att han knappt snubblat på trotoarkanten). Det är väl så att tiden tar ut sin rätt, precis som supermans backprojektions... Eller missuppfattade jag saken nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

har du funderat på att det kanske är just därför de fungerar? det är ju inte oavsiktligt som de framstår som b-filmer om du läser gamla intervjuer. samma gäller indiana jones. det var ju just det de ville göra. de nya filmerna känns lite för slipade och då köper man inte de kassa vändningarna och replikerna som var en tillgång förut. moderna filmer som också leker b-filmer är ju också extremt mycket bättre, typ pirates of the carribean och shanghai knights. hur de gick på bio tycker jag är rätt oväsentligt.

 

/matt

 

Jo självklart vet jag att dom gamla filmerna är inspirerade av "serials" som Lucas växte upp med (precis som Indiana Jones). Jag syftade mer på att det ibland känns som att en del av dom begynnande gubbarna som tycker att allt var bättre förr har missat att StarWars är en enda stor B-films serial.

 

Jag håller inte med dig om att dom nya filmerna känns för slipade. Däremot tror jag att en lite vuxnare publik vuxit ifrån manéret som trots allt var vanligare på 60- och 70-talet (ex Apornas Planet). SciFi på sjuttiotalet var väldigt mycket plastlaser och väldigt lite bullet time.

 

För barn funkar Star Wars version av Campbells mytologi ypperligt. Den som inte tror mig kan inte läsa box office siffror. Den stora skillnaden mellan StarWars då och nu är att den nya serien på ett tydligare sitter ihop med Lucas Arts spelvärld. Lucas förstår barn mycket mer än någon av oss här på forumet är jag beredd att påstå. Och om femtio år kommer ingen att påstå att Lucas var en dålig regissör eller manusförfattare. Garanterat.

 

Personligen tycker jag att EPII är den i särklass bästa delen i serien. Det är också intressant att Lucas testade om gnällspikarna som påstod att "Star Wars säljer på grund av sin massiva marknadsföring" hade fel genom att i skippa allt vad leksaker och typisk Star Wars promotion hette och låta den gå upp med ett minimum av traditionell marknasdföring på hälften så många biografer och den gjorde fortfarande ett lysande publikresultat helt i klass med dom andra. Ett bevis på att Lucas kan sin sak och att han verkligen kan berätta klassiska historier på ett effektivt sätt och för barn. Hela EPII genomsyras av att det förmodligen var den lekfullaste produktionen av dom alla. Ingen av dom andra delarna experimenterar så mycket med mediet eller tekniken som EPII.

Länk till kommentar
Share on other sites

B-filmer? Inte då. När jag såg starwars på bio premiärveckan, så var det inte b-filmer. Inte indiana jones heller. Indiana jones liknade matine-filmer om söndagarna (de där där hjälten ramlar ner nånstans tillsynes utan räddning och nästa vecka visade sig att han knappt snubblat på trotoarkanten). Det är väl så att tiden tar ut sin rätt, precis som supermans backprojektions... Eller missuppfattade jag saken nu?

 

Det är precis det jag menar. Jag tror att många i din och min generation missade att Star wars och Indiana Jones har sina rötter i skräpunderhållning på B-budget. D v s den bästa typen av underhållning.

Länk till kommentar
Share on other sites

B-filmer? Inte då. När jag såg starwars på bio premiärveckan, så var det inte b-filmer. Inte indiana jones heller.

min poäng var att de var inspirerade av b-filmer. som matinéunderhållning är de glömda men man kommer ändå ihåg alla coola one-liners och lökiga skämt. jag lovar att man inte kommer att göra det med de nya filmerna om några år, trots att de haft lika många eller fler tittare. den kärleksfulla ironin *har* försvunnit på vägen. c3po *var* roligare än jar-jar. det handlar *inte* om nostalgi. jag var aldrig något stort fan. gillade blade runner och alien mycket bättre, lillgammal som jag var.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är hur man skall definiera skräp. När jag växte upp såg jag alla dessa skräpserier och jag älskade dem. Jag såg tecknade Tintin, jag såg Blixt Gordon med Buster Crabbe (som också spelade Tarzan föresten), Tarzan med Jonny Wiessmuller, Robin Hood, Ivanhoe, med mera mer eller mindre kända filmer och serier. Oj, jag höll på att glömma Moon 1999 (månbas alfa).

I min (ofrivilliga) filmsamling har jag Stumfilmer som Ringaren i notredame (Hunchback) , Metropolis, Dr Jekyl & Mr Hyde, med flera.

 

Mitt minne sviktar en del vilka fler serier och filmer jag såg eftersom de var ett normalt inslag i söndagförmiddagens teveutbud och jag såg allt. Om somrarna visade de svartvita skräckfilmer som Them, The day when earh stood still, Invasion of the body snatchers och många flera.

 

Den iaktagelse jag gjort är att varje årtionde har sin hypefaktor och varje årtionde har sin grej som folk är rädda för. Det är ingen tillfällighet att de flesta skräckfilmer från tidigt 50tal handlar om missbildningar/mutationer pga kärnvapenprov/krig. Eller som martin säger, scifi var mer laserstrålar förr. Eller Hellraiser- och liknande-filmerna som hade BLIXTAR för varenda effekt.

 

I dag när jag ser tex starwars eller indiana jones har jag inget problem att se varifrån inpirationen kommer. Då gjorde jag inte det, men undermedvetet kände jag igen mig även om jag aldrig tidigare sett slitna och trasiga rymdskepp i film. Tidigare var rymdskeppen skinande blanka och perfekt skick. Att Cp3o är nästan en kopia på metropolis robot spelar liksom ingen roll.

 

Och föresten, vilka serier och skräpfilmer ser vi idag utan att direkt fundera över det? När ser vi retrofilmer baserade på Lost, CSI, Prison Break och andra filmer där de aldrig kommer att lyckas rymma, bli hittade eller finna mördaren? Att george lucas har rätta åldern för att ha sett dessa filmer vet vi, men morgondagens superregisörer, vad kommer de att hitta inspirationen från?

 

Edit; Eller ni som är yngre än mig, vilka serier gick det för 10 år sen som man kan göra retrofilmer av? Dallas, Falcon crest, Tre kronor?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker bästa teveåldern är nu. nästan så jag tänker börja titta för första gången sedan jag var 15. förutom stuntmannen varje natt på trean under en period. kommer ihåg mycket ångest och många cigg mer än handlingen men den var grym.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin, du har ju minne som en häst. Du klippte ju in de flesta (som jag hade glömt). Att växa upp med fler tevekanaler än två är ju fusk. I dag får jag sitta själv framför teven klockan tre på julafton. Barnen tycker jag spela in'et om det är så himla viktigt. I dag är ju barnen skadade av cartoon network och nikelodeon.

 

Edit; I min collection av obyggda modellbyggsatser har jag en obyggd airfix Eagle transporter.

http://www.timetraveler.ch/pic/airfixeagle.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var väldigt svag för Spanarna på Hill Street när jag var i den åldern. Lite kul att jag lärde känna Robert Viharo för några år sedan. Han förekom då och då som hal och farlig pimp i serien. Nu är han pensionerad och sitter i Oscarsjuryn.

 

Space 1999 är helt utan konkurrens den bästa scifi-serie som någonsin gjorts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu blev jag lite sugen och googlade på space 1999 och när jag tittar på bilderna ser jag att mycket av designen är ju otroligt bra. Lite kul att upptäcka att en hel del detaljer på eagle-modellerna är delar från vanliga plastmodellbyggsatser slumpmässigt pålimmade. Halva fälltankar, halva framhjul från nått flygplan etc. Och ändå ser det så tusan bra ut, det färdiga resultatet. http://www.smallartworks.ca/Articles/Restoration/Restore3.html är från restaureringen av originalmodellen.

Länk till kommentar
Share on other sites

shit, nu kom jag ihåg jason of star command. det måste väl ändå vara det bästa någonsin? jag var visserligen typ 6 år när jag såg det men jesus. som jag kom ihåg det var hela mitt liv uppbyggt av jasonlekar inför nästa avsnitt. jag var alltid dragos av någon anledning. jag kommer till och med ihåg att arne weise presenterade programmet och att linus på linjen gick i anslutning. :-)

 

googlade lite och såg att den kommer på dvd i vår. får väl se hur ostig den egentligen är dårå...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Och föresten, vilka serier och skräpfilmer ser vi idag utan att direkt fundera över det? När ser vi retrofilmer baserade på Lost, CSI, Prison Break och andra filmer där de aldrig kommer att lyckas rymma, bli hittade eller finna mördaren? Att george lucas har rätta åldern för att ha sett dessa filmer vet vi, men morgondagens superregisörer, vad kommer de att hitta inspirationen från?

 

Edit; Eller ni som är yngre än mig, vilka serier gick det för 10 år sen som man kan göra retrofilmer av? Dallas, Falcon crest, Tre kronor?

 

Det stavas J-rpg, Anime och Manga.

 

Denna diskussion finns det inget slutgiltigt svar till. De flesta filmskapare i Sverige härmar utan att ens försöka vara kreativ i sitt arbete. Och det är inte en budget fråga. Den stora frågan är vart själva filmskaparen står när det kommer till film. Vad är dennes syn? Vad vill han förmedla med mediumet? De alla flesta lyssnar och tar åt sig, men den kreativa förmågan människan har fått? Ja, jsut det. Att TÄNKA själv och dra egna slutsatser! Vart har den tagit vägen?

 

För några ser inte sig själva vad film är för dem, och vad de vill med den. För många ser t.ex. Stanley Kubrick som den ultimata filmguden och måste propt göra liknade filmer som honom. "ja men han gjorde 3400 omtagningar, så kan jag det" Utan att ens förstå VARFÖR han gjorde det.

 

Folk måste få mer självinsikt och självdistans innan de kan göra något för andra människor. Du säger inte att du älskar någon för du vet om det, utan för att du inser och känner det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Plockar upp en gammal tråd...

 

Lustigt. JAG har inget intresse av att hålla på och filma och tampas med all stress som filmproduktion innebär. Nej, jag vill sitta på kammaren och skriva ner historier, för det är det mitt kreativa filmintresse går ut på.

 

Självklart har jag själv många idéer om hur scener ska (skulle kunna) gestalta sig. Men vadå. Jag tror bestämt att man kan förmedla en stil och känsla i manuset, och därigenom i viss mån styra hur scenerna gestaltar sig i en annan regissörs händer.

 

Om jag skulle välja medan att själv regissera en långfilm precis som jag vill ha den (vilket knappast kommer hända), eller ge manuset till en duktig regissör (som har tillräcklig cred för att få filmen gjord), så väljer jag förstås regissören. Jag är inte diktatorisk när jag skriver manus. Om en regissör, genom sin förmodade påtagligt större erfarenhet av filmproduktion, föreslår ändringar så ska inte jag sura för det.

 

Jag menar, hur ofta får manusförfattare sina filmer filmade? Var ödmjuk och tillmötesgående, jag tror det lönar sig i längden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lustigt att tråden vaknar igen. Då kanske jag får kasta in lite fotogen i brasan appråpå finna inspiration från gammal film: De körde ju Kill Bill på teve igen, ettan ena veckoslutet och andra delen i nästa veckoslut. Jag blev lite besviken denna gången. Tydligen skall man inte se film två gånger.

Det jag fortfarande gillade i filmen är flirten med gamla asiatiska karate-liknande flimer. Jag gillade dem aldig då, men i Kill Bill funkade det ju. Både musik i telefonkvalite och att bilden stundtals faktiskt HOPPAR.

Men, nu när jag ser filmen igen är HELA filmen (jag räknar båda filmerna som en film i två delar) ett enda kollage av diverse filminspirationer. När man genomskådat berättelsen är den ju rätt tunn. Ettan och tvåan skulle lätt kunnas klippas ihop till en tätare forum.

 

Som kommentar till Simon: Jag tror nog manuset skall skrivas så regisören inte får så mycket tolkningsutrymme. Om det finns allt för mycket tolkningsutrymme är manuset svagt beskrivet och man kastar över mycket ansvar. Men i övrigt håller jag med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som kommentar till Simon: Jag tror nog manuset skall skrivas så regisören inte får så mycket tolkningsutrymme. Om det finns allt för mycket tolkningsutrymme är manuset svagt beskrivet och man kastar över mycket ansvar. Men i övrigt håller jag med.

 

Dåså. Om jag kan göra regissörens tolkningsutrymme minimalt och vidga mitt eget, så är det precis som jag vill ha det! Jag skriver gärna detaljerat, med klipp mellan scener och sånt.

 

Om jag ska vara ärlig så trodde jag nog att regissören VILLE ha stort tolkningsutrymme, så att han får vara "den främste kreativt drivande kraften" vad gäller slutresultatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver gärna detaljerat, med klipp mellan scener och sånt.
Näe! Skriv detaljerat men inte hur klippen skall göras. Vad jag menar med detaljerat är att manuset skall inte innehålla en-rads-beskrivningar typ den klassiska "Indianerna intar fortet" eller liknande formuleringar som till synes ser ut att ge regisören tolkningsfrihet men som själva verket döljer håligheter i berättelsen.

 

Däremot kan man utmärkt skriva "Lanskapet breder ut sig vidsträkt. Mitt i landskapet står ett ensamt litet rött hus med vita knutar". Observera att det är skillnad mot tex "det står ett hus i det vidsträkta landskapet".

Det förövrigt också mer korrekt än att skriva "Kameran panorerar över ett vidsträckt landskap. Klipp till närbild av ett rött hus" även om i just detta exempel är lätt att tolka. Man kan tycka att det är detaljerat, men ändå kvarstår frågan om om panoreringen är från höger eller vänster, hur länge skall det panoreras, och när skall man klippa till närbild etc. Eller vilken sida av huset som skall visas. Eller kan man illustrera det på ett bättre sätt?

 

En inflygning över landskapet kanske bättre illustrerar att landskapet är vidsträkt och att huset står ensamt? Men det spelar inte direkt nån roll för berättelsen, men är viktigt för bildkomposotionen.

 

Min lilla humla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...