JamesDean Postad 22 oktober 2006 Postad 22 oktober 2006 Finns det någon version av filmen då de innehar sina 6 timmar, som var den första färdiga versionen av den? Tackar på förhand om någon har någon information att tillgå. 0 Citera
jmalmsten Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Hm, underligt att det är ett fåtal filmer som folk hakar upp sig på sånt... ska ju tydligen finnas MI2 superlång edition också... men frågan är ju om det verkligen är en version som är se-bar... Jag menar, Gladiator var ju lång från början, blev den bättre av att man satte tillbaka scener i en extended edition? Jag tyckte den tappade allt för mycket av sin framåtanda. Terminator 2 finns ju nu även i Special Edition, en del titulerar den felaktigt som Directors Cut. James Cameron föredrar själv Theatrical Cut, det är hans Directors Cut. Special Edition var bara för att fansen skulle få se vad som klipptes bort. Så att det kanske finns en superduperlång version av Thin Red Line tvivlar jag inte alls på. Men jag är långt ifrån säker på att det är en sebar version och inte bara alla sekvenser som filmades ihopklippt till ett råklipp för vidare klippning... Less is more ;) 0 Citera
TomStac Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 men frågan är ju om det verkligen är en version som är se-bar... Terminator 2 finns ju nu även i Special Edition, en del titulerar den felaktigt som Directors Cut. James Cameron föredrar själv Theatrical Cut, det är hans Directors Cut. Special Edition var bara för att fansen skulle få se vad som klipptes bort. Less is more ;) I många fall kan detta stämma, men just i exemplet Terminator 2 tyckte jag att filmen blev bättre i en av de förlängda versionerna jämfört med Theatrical Cut. The Abyss tyckte jag var bättre i den korta versionen, men Härskarringen-trilogin blev överlag bättre i de förlängda versionerna. Etc. En film jag hade velat se i en förlängd version är TERMINATOR. I den DVD-version som finns nu finns en bortklippt scen vid en bensinmack som hade gjort filmen ett snäpp bättre. Dels är det ganska bra drama där men dels får man förklarat varför Terminatorn hittar Sarahs mamma. Det bästa exemplet på att en film har blivit bättre ju längre version man har fått se är DAS BOOT. Alla tre versioner är egentligen lika bra men filmen är en njutning rakt igenom eftersom den är så extremt realistisk så i det fallet är det "ju mer destå bättre". Filmens realism ökar ju längre den blir. Jag har för mig att den långa versionen av FANNY OCH ALEXANDER är bättre än bioversionen. THE THIN RED LINE är ju redan ganska seg i sin teathrical cut så jag vet inte om just den filmen blir behjälpt, eller så kanske allt faller på plats...vad vet jag. 0 Citera
Spartacus Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Finns alla möjliga trådar på IMDB som påstår att det ska finnas en fransk version av TRL som är fylld mer fler scener. Men som sagt, IMDB... Själv tycker jag det här är en av världens bästa filmer. Synd bara att Saving Private Ryan tog allt strålkastarljus åt sig då den här förtjänar lite mer uppmärksamhet än vad den fick. Terrence Malick är gud. Fan, nu måste jag se TRL 0 Citera
jmalmsten Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Från wikipedialänken: "In addition to the ensemble seen in the final cut of the film, Billy Bob Thornton, Martin Sheen, Bill Pullman, Lukas Haas, Viggo Mortensen and Mickey Rourke also performed in The Thin Red Line, but their scenes were eventually cut. Reportedly the first assembled cut ran at over six hours, with Thornton contributing three hours of narrative voice-over material.[citation needed] The significant editing also resulted in many of the well-known cast members who received higher billing ultimately being on screen for only a brief period. John Travolta and George Clooney's parts, which ended up as barely more than cameo appearances, highlight this best." För mig låter det som en extremt tidig version... men det där med stora skådisar som bara skymtar förbi påminner mig om Harrison Ford i Apocalypse now ;) Synd förresten också nu när jag läser att Martin Sheen blev bortklippt i TRL... Förlängda versioner kan slå åt båda hållen, LotR är en milstolpe i Fantasy hur man än ser den och den förlängda versionen var ju smått planerad från början. Terminator 2 tappade för mig helt farten när alla onödiga scener drog ut på historien och Kyle Reese i drömmen, Jag gillar karln som skådis, men han gjorde ingen större skillnad i filmen., tur att 3discutgåvan har både OC och SE. Jag såg länge SE på dvd eftersom jag råkat köpa en 2discutgåva med endast SE, sen såg jag OC igen efter inhandlad 3disc, FY FAN vilken fart det var helt plötsligt. T1, av det jag såg av de bortklippta scenerna tyckte jag faktiskt att det var bra att dom försvann. Aliens hade jag endast sett special edition av, men nu när jag köpte utgåvan med både SE och OC, kände jag samma fartökning. SE var förbannat seg i jämförelse. Abyss, har jag bara sett SE av hitintills. Jag må ta å se OC eftersom den finns med i samma dvd. Gladiator har jag redan nämnt, den är lite långtråkig i de återinsatta scenerna. Blade Runner däremot, den mådde bra av de återinsatta scenerna och borttagna voiceovern... så jag kan ju inte klaga helt:) Robocop i sin våldsammare directors cut förbättrar eftersom själva den halvt morbida humorn går fram så mycket bättre;) Jag tror ändå att de 3-4 timmarna som klipptes bort från TRL klipptes bort av en anledning ;) 0 Citera
_nemo_ Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Den bästa förlängda utgåvan är utan tvekan Alien 3. 0 Citera
EvilElvis Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Finns ju en skön 5h version av Apocalypse Now också, har dock aldrig orkat se den. 0 Citera
TomStac Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Finns ju en skön 5h version av Apocalypse Now också, har dock aldrig orkat se den. Finns det en tredje version? APOCALYPSE NOW REDUX klockar ju in på 2h 74m. Denna film bekräftar dock Gorse tes om att förlängda versioner över lag blir sämre. De scener som ligger extra på REDUX tillför inget till historien. Dessutom känns de inte riktigt sömnlösa; musiken under den franska kolonisatör-sekvensen är ju av undermånlig kvalitet jämfört med det suveräna soundtracket i övrigt. Tack och lov att det finns en nyutgiven brittisk utgåva av bioversionen som har suverän ljud- och bildkvalitet. 0 Citera
EvilElvis Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 TomStac>> Japp, finns en 5h workprint. Där är dessutom hela franska kolonialscenen med. Vilket kanske förklarar musiken i Redux. Kvaliten är väl inte mycket att hänga i gran, men coolt i alla fall. Har som sagt inte orkat ta mig igenom den. 0 Citera
TomStac Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 TomStac>> Japp, finns en 5h workprint. Där är dessutom hela franska kolonialscenen med. Vilket kanske förklarar musiken i Redux. Kvaliten är väl inte mycket att hänga i gran, men coolt i alla fall. Har som sagt inte orkat ta mig igenom den. Hur kommer man över denna då? 0 Citera
EvilElvis Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Hur kommer man över denna då? Fick den av en polare. Han köpte den från en jäkligt bra site som kränger bootleg VHS (säkert DVD nuförtiden). Mycket svåra grejer, och i princip bara workprints, och alternativa cuts som endast funnits utgivna på nån obskyr grekhyris eller liknande. Finns även en skön Director's Cut på Halloween 6 (Halloween 666). Finns en bootleg där någon klippt vanliga Halloween 6 med workprinten. Uppenbarligen sämre kvalitet på workprint insticken, men cool ändå. Självklart minns jag inte vad siten heter just nu. Men borde gå att hitta på Google om du söker på Apocalypse Now och Workprint. Den ska vara 5,5h ca om det är rätt version. Återkommer om jag kommer på namnet på siten. Mest skräck och liknande dock. 0 Citera
TomStac Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Kan det vara denna? http://www.revengeismydestiny.com/WarIsHell.html Känns dock inte så kul att se filmen på VHS :( 0 Citera
EvilElvis Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Kan det vara denna? http://www.revengeismydestiny.com/WarIsHell.html Känns dock inte så kul att se filmen på VHS :( Såg den där. Men det var inte den. Killen jag snackar om har hållt på sedan 80-talet, och innan internet körde han med en katalog. En amerikansk snubbe. Hmmmm, vill minnas att jag sett den nånstans till salu på DVD-R dessutom. 0 Citera
JamesDean Postad 28 oktober 2006 Författare Postad 28 oktober 2006 Jag vill bara säga att anledningen till att jag vill se hela 6 timmar av den är att så många bra skådespelare inte får vara med något alls i princip och vill gärna veta mer om dessa karaktärer exempelvis Adrien Brody som Fife (han skulle tydligen vara den karaktären med mest material bortsett från Penn och Caviezel) och Kirk Acevedo som Tella. Kirk Acevedo fick dessutom ett pris för sin insats trots att han bara är med i hans dödsscen. Vilket är lite märkligt. Jag undrade om någon kände till om någon utgåva fanns. 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Minns att det för mellan 15-20 år sen gick en film på FilmNet om en Circus, som var runt 7 timmar lång. Ingen som vet vilken jag tänker på? Vill minnas den hette något med "Greatest Film Ever" eller "Big Top", men är osäker & hittade ingedera via IMDB. Filmjäveln var....jobbig att se klart :-) 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 oktober 2006 Postad 28 oktober 2006 Just ja! Den ingick i deras satsning på storfilm! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.