Gå till innehåll

spela in ljud separat på minidisc


pekivan

Recommended Posts

Hej alla glada!

 

Jag har en fråga ang. ljudupptagningen vid filminspelning. Jag har alltid använt mig av standardmicen på min dv-kamera. Jag undrar nu om det blir bättre om man tar upp ljudet med tex en minidisc. Är det svårt att synka vid redigeringen om man inte har någon klappa?? jag har redan en minidisc men inte någon bra mic. Funderar på att antingen köpa en mic till min tillbehörssko på kameran eller köpa en för att koppla den till minidiscen och använda en "mic-stång" eller vad det heter. Frågan är vad som blir bäst???

 

Ni som har erfarenhet av det ena eller båda alternativen kan ju skriva några klyftiga inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp en schysst mick + bom så du inte får med kamerasurret. Micken ska aldrig sitta på kameran. Huruvida du sedan ansluter den till kameran eller minidiscen.... vet faktiskt inte hur bra kvalitet det är på en minidisc, men det kan vara en fördel att kunna befinna sig var som helst med ljudupptagningen. Ljudet är inte svårt att synca i efterhand så länge du använder klappa vid inspelning. Vad har du för redigeringsprogram och kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Klappa är ju bra, men de går bra utan oxå. Själv har jag inte haft tid med en klappa utan låtit skådespelarna klappa händerna innan tagning. Efterssom de är video de flesta håller på med här så lagras ljudet även i kameramicken oavsett om du kör en MD vid sidan av. Kameraljudet kan man synka med MD ljudet, då behövs inte bilden med andra ord för att synka. När ljudet låter lika är ju ljudet synkat med bilden. Har själv synkat utan en klapp eller nåt, bara efter dialoger, funkar de med, men underlättar med klappar. Men inte nödvändigt så länge man vet var man är på banden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har spelat in ljud separat på minidisc flera gånger, brukar fungera mycket bra.

 

Jag spelade in en konsert på 2x55 min, två dvkameror, ljud via mixer in på en stationär md. Allts synkades i efterhand med ljudkurvorna i Premiere. Fungerade perfekt, och gav inga ljudluckor som det olåste ljudet i standard-dv går ibland!

 

Bärbar md kan man ju använda mycket som en trådlös sändare. En bärbar md är ju liten och göms lätt. Tar man upp ljud med kameran så lägger man bara ljuden i olika spår och synkar mot varandra.

 

Yamaha har en bra sak, UW10, när man ska ta in md-ljud i datorn, opto->USB-konverter

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag funderar på det här med MiniDisc. Har ingen själv, men tänkte använda det vid en filminspelning om några veckor för att ta upp ljud på. Men till min fasa så upptäcker jag att det inte verkar finnas något sätt att föra över ljudet digitalt till datorn?!?

 

Detta tycker jag låter konstigt då flera här uppenbarligen använder MiniDisc för att ta upp ljud med. Hur för ni över det till datorn för redigering sedan? Har ni nåt tips på nån MD-spelare som har digital utgång av något slag?

 

Mvh Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...