ibbe_san Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Jag vill kunna animera en boll. Det behöver inte se verkligt ut. Man kan ju lägga blur så då behöver inte bilden vara så detaljerad. Jag vill veta hur man på lättaste sätt kan göra en boll. Jag vill ju också kunna lägga egen textur så att den animerade bollen motsvarar den boll som man använder i filmen. Liknande nike reklamerna. 0 Quote
Lasse_laser Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Ett av sätten är att rita ut en linje i den bana bollen ska studsa, sen sätter du bollen på att åka efter den banan inom en viss tid. Hur man gör detta varierar mellan vilket program du använder. Ett annat, men mycket svårare sätt, är att köra med nån sorts tyngdkraftssimulering för att få den att åka så du vill. Lär dock vara overkill, speciellt om den ska följa en lång bana. 0 Quote
e93mw Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Finns en tutorial för enkel animering av en boll i 3DS Max (om du nu använder det) som heter "Introduction to animation". 0 Quote
ibbe_san Posted October 21, 2006 Author Posted October 21, 2006 Jaha nee men jag har bara hållit på med redigering, har aldrig prövat animation. Men det är så att jag gör en fotbolls film och allt kan inte bli rätt så man får försöka fuska lite genom datorn. Men viket program är bra till detta ämne? Var kan jag hitta tutorialen kan du skicka en länk. 0 Quote
e93mw Posted October 23, 2006 Posted October 23, 2006 För det första så bör det nog sägas att detta nog inte är så lätt att göra detta på ett snyggt sätt. Om du inte har så stora krav på realism så skulle du kunna jobba med keyframes i Premiere. Om bollen rör sig i sidled eller höjdled så gör du keyframes för "Position". Om bollen dessutom rör sig i djupled så gör du "Scale" keyframes. Det kommer se overkligt ut eftersom bollen inte har någon acceleration, men det skulle kunna vara ett sätt att komma igång och experimentera iallafall. Om du inte redan har 3DStudioMax så är det nog tyvärr meningslöst att göra tutorials för det. Kanske kan du försöka lära dig gratisprogrammet Blender? (http://www.blender.org/cms/Blender.31.0.html) 0 Quote
ibbe_san Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Du har nog rätt. Det är ett sätt att börja på. Men säg om man ska skjuta ett skott. Då ska den gå ganska snabbt och den behöver inte snurra så värsta mycket, så om man tänker så, så tror jag inte att man behöver vara realistisk. P.s jag kom att tänka på en sak. KAn man inte ta en blender tutorial och sedan så ändrar man bara texture. Själva animation asså hur bollen ska snurra o sånt, kan man sen göra i efterhand. 0 Quote
Recommended Posts