Kaj44 Postad 12 oktober 2006 Postad 12 oktober 2006 Jag vet inte om jag kan ställa frågan här? Kan man skanna ett område på ett sjökort för att använda i en dokumentär utan lov? Syftet med videon är kommersiell. Om inte, var frågar man om lov eller köper rättigheten? 0 Citera
MovieMaker Postad 12 oktober 2006 Postad 12 oktober 2006 Ja, du borde nog få kopiera det och använda. I lagen om upphovsrätt står det i alla fall att kartor, bland annat, får användas fritt. Varför skulle inte samma sak gälla sjökort? 0 Citera
gorse Postad 12 oktober 2006 Postad 12 oktober 2006 Näe? Kartor är också upphovsrättskyddade. 70 år gäller även här. Lantmäteriet är det som man frågar vad som gäller. Jag pratade med dem härom veckan om gamla kartor och de sa 70 år så de kartor jag vill använda är gratis. 0 Citera
MovieMaker_87 Postad 13 oktober 2006 Postad 13 oktober 2006 Jag säger bara vad jag läste i lagen om upphovsrätt. Får ta o kolla upp det igen... 0 Citera
Pace Postad 13 oktober 2006 Postad 13 oktober 2006 Kartor är ett litterärt verk enligt upphovsrättslagen och därför skyddade. Se 1 och 9 § i Upphovsrättslagen. 26a § reglerar också att handlingar upprättade av myndigheter får kopieras, men det gäller dock inte kartor (bland annat). (Tråden döps samtidigt om från "Kopiering".) 0 Citera
Kaj44 Postad 13 oktober 2006 Författare Postad 13 oktober 2006 Dom svar jag fick ville jag absolut inte höra eftersom jag lagt ner massor med jobb för att redigera sjökortet i Adobe Photoshop Elements 4.0 så det skall passa in i olika avsnitt i filmen, men det är bara att böja sig för fakta och kolla vem som har rätten att säga att jag får använda några sekunder, för hur som helst skall sjökortsdetaljerna användas! 0 Citera
paracelsus Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Dessutom är det inte Lantmäteriet som gör sjökort, det gör Sjöfartsverket. Men principen är naturligtvis densamma. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.