Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet inte om jag kan ställa frågan här?

Kan man skanna ett område på ett sjökort för att använda i en dokumentär utan lov?

Syftet med videon är kommersiell.

Om inte, var frågar man om lov eller köper rättigheten?

Postad

Näe? Kartor är också upphovsrättskyddade. 70 år gäller även här. Lantmäteriet är det som man frågar vad som gäller. Jag pratade med dem härom veckan om gamla kartor och de sa 70 år så de kartor jag vill använda är gratis.

Postad

Kartor är ett litterärt verk enligt upphovsrättslagen och därför skyddade. Se 1 och 9 § i Upphovsrättslagen.

26a § reglerar också att handlingar upprättade av myndigheter får kopieras, men det gäller dock inte kartor (bland annat).

(Tråden döps samtidigt om från "Kopiering".)

Postad

Dom svar jag fick ville jag absolut inte höra eftersom jag lagt ner massor med jobb för att redigera sjökortet i Adobe Photoshop Elements 4.0 så det skall passa in i olika avsnitt i filmen, men det är bara att böja sig för fakta och kolla vem som har rätten att säga att jag får använda några sekunder, för hur som helst skall sjökortsdetaljerna användas!

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...