Jump to content

Hjälp mig hitta kamera runt 3000:-

NiQ

Recommended Posts

Ellu alla filmentusiaster. :)

Jag hänger vanligtvis på forum som Sweclockers, Cubase VST Sverige och Prisjakt och sysslar mest med dator, musik och hemmabio. Men jag fotar även ofta med digitalkameran och redigerar och dolar på men inom videokamera området har jag inte så stor koll så jag tänkte ni skulle få hjälpa mig hitta en bra fin DV kamera runt 3000-3500:- :)

HD kamera blir aldeles för dyrt och jag har än ingen HDTV klar TV heller så det ger inget att köra på något så dyrt än. Om jag inte kör och ser allt via datorn, men det är ju klart att man vill se det mesta på TVn.

Så det blir DV kamera. Ingen HDD eftersom de blir aldeles för bökigt när jag fyllt den och måste få tag på datorn för att tömma den.

Jag har kikat lire på DV kameror inom denna prisklass och har koll på endel saker men vilka kameror skulle ni rekomendera i denna prisklass?

tänkte just starta exakt den här tråden.... jag behöver också tips på en 3000-3500kr kamera, har kollat runt lite och just nu lutar det lite mot en Canon MV900 för att den har bra bildupplösning och ska vara bra i mörker(lite brus) och har en mic-input... men jag undrar vad man måste ha på datorn för att överföra film? ... kameran har ingen s-video ut....bara dv ut

nv gs 17

va det där seriöst eller?

för det första kan du ju försöka utöka ditt svar lite mer kreativt och sedan har jag läst att denna Panasonic NV-GS17 inte alls är bra. Dålig bildkvalité är vell det värsta den lider av.

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/314889/reviews

Och hur är det med de digitala videkomerornas upplösning på sensorn, är det mycket stor skillnad mellan 0,4 och 0,8MP kamerorna i bildkvalitén?

Sedan undrar jag också hur pass bra dessa kamerar kan filma vid lägre ljusnivåer.

Finns det ingen bra hemsida som filmer och jämför mellan olika kameror?

Hur är Samsung VP-D463 och Sony DCR-HC35 föresten?

mm.. gs17 ska vara ganska dålig men det finns ju en gs27 nu som ska vara bättre och med samma låga pris ca 2500 ...

http://www.smartson.se/test/videokamera/panasonic-nv-gs27.htm

där står det vad olika testare har skrivit om den...

och på cyperphoto.se så säger de att den ska vara den allra bästa i klassen...men sen så kan man väl inte lita så mycket på en sida som säljer sånna kameror...

tycker verkligen företagssidorna borde ha exempel film filmade med deras kameror....

Det håller jag verkligen med dom. Cyberphoto har testbilder från deras digitalkameror så varför kan de inte filma lite för videokamerorna...

Ingen kunnig person som kan hoppa in i tråden och ge oss tips på en bra kamera runt 3000-4000:- ?

Detta forum är ju verkligen populärt för filmskapare så det förvånar mig att ingen har svarat mer än såhär.

Detta forum är ju verkligen populärt för filmskapare så det förvånar mig att ingen har svarat mer än såhär.

Du kanske är lite för hetsig? ;)

Jag tycker att Panasonic:s kameror är bra i alla prisklasser.

Det är klart att du får vad du betalar för.

Runt 3000 kr så får man nog ge avkall på vissa saker. Men det fungerar inte som stillbildsdigitalkamrorna. En DV kamera har alltid samma upplösning.

Den är gjord för SDTV upplösning. Därimot så har dyrare kameror större CCD: er och ibland 3CCD: er. Då får man bättre skärpedjup och bättre färgåtergivning. Om du kan spara ihop till 5000 kr så har du en NV-GS 180 som är en bra kamera att börja med. Många här på forumet har kameror som kostar mellan 5 och 10tusen. Flera andra har kameror fem gånger dyrare.

Det är nog svårt att få svar från de som inte har erfarenhet av såpas billiga kameror när de själva har mycket dyrare.

Sedan skulle nog inte jag lita på recensionerna på Pricerunner helt och hållet.

har kommit på en bra grej man kan göra om man vill ha lite exempelfilm och bra recensioner: ta redan på vad kamerorna heter i Usa asså t.ex canon MV900 heter ZR500.... det kan man kolla upp på camcorderinfo.com om man går igenom lite detaljer.. där kan man titta på exempel bilder filmade med kamerorna och sen kan man typ söka på google videos eller youtube på vad kameran heter och på så sätt få se lite som är filmat med dem.... man får ju inte direkt i rätt format och så men det är bättre än inget om man orkar dvs.

Jag har precis lånat en Panasonic NV-GS17 från jobbet, då min gamla Canon MV5:a packat ihop (aldrig mer Canon...). Okej att den har problem vid dålig belysning och att den känns plastig, men för det priset tycker jag det är en bra videokamera med hyfsad färgåtergivning (extra plus för det störtsköna interfäjset).

Som nån så klokt påpekade, gå inte bara på recensionerna på Pricerunner!

• 2 weeks later...

ok, ja har en: JVC GRD320

och den funkar utmärkt.. på lcd skärmar är bilden lite grumlig men kollar du på en CRT (vanlig tv) så är bilden kanon!

om du siktar på en billig kamera e det den som gäller, lättsköt och snabb

den finns på tex: elgiganten och kostar 2500

(de enda som jag inte gillar är att den är kass när det är mörkt,)

hare!

Jag har en SONY HC35E som var den prisklassen och är ljuskänslig och jag tycker det blir bra bild, har DV-IN men inte mic-in. Saknar också minneskort så det man fotograferar spelas in på bandet.

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DCR-HC35E&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=CAM+MiniDV

bra pris på inwarehouse http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1080817

Behöver du inte DV-IN så kostar lillasyster http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1026891 2990:-

Tack för alla svar!

Att kunna ta stillbilder med kameran behöver jag absolut inte då jag redan har en bra digitalkamera.

Nu har jag dock räknat ut att med frakt så får kameran kosta 4000:- max. Så då kan jag kanske få en lite bättre. :) Att spara 1000:- till går tyvär inte.

På denna site hänger folk som sysslar med filminspelning och vanliga "familjekameror" är nog oftast billigare än de kameror majoriteten här har.

Se bara på Prisjakt.nu forumet där jag hänger varje dag. De flesta där har högtalare runt 10000:-. Själv kostar mina högtalare 9000:- och recievern 7000:- men de finns även högtalare för runt 3000-4000:- som låter jätte bra så att rekomendera enbart högtalare runt 5000:- och uppåt skulle jag aldrig göra som har kunskap om detta.

Men med digitala videokameror vet jag dock inte lika mycket... :) Stillbildskameror är en sak men jag har aldrig ägt en videokamera så då är det bra sånna här forum finns.

Nu när jag höjt priset till 4000:- inkl. frakt så kanske jag kan få lite mera tips om fina kameror. Det vore ett stort plus om den fanns att inhandla på Elgiganten då det har suverän garanti och policy.

inwarehouse har bättre garantier och policys. Elgiganten har enbart ett års garanti och följer inte konsumentköplagen, utan säljer försäkringar till överpriser. dustin har också bättre garantiner och policys. Båda leverarar till nästa dag med posten om varan finns på lager, och till bättre priser.

Jag tror jag betalade 4000 för min HC35E med väska och fem band. Väskan valde jag ur det dyrare sortimentet då jag hatar väskor med flagnade ytskikt och trasiga dragkedjor.

Pixmania tycker jag är rena katastrofen, om nått går galet. Men det är min lilla humla

Förr kunde man gå in till den lokala fotohadlaren och prova kameror.

Jag kommer ihåg att min far fick låna hem 3 super-8 kameror i början av 70-talet för att se vilken som han tyckte var bäst.

Idag är det mycket mer funktioner och ändå ska man få en uppfattning av vad man köper från lite text på en hemsida.

Vilka funktioner vill du ha på din kamera? Om du inte är noga med DV-in så kan kameran bli av högre kvalite och billigare t.ex.

Vad är fördelen med DV-in?

Jag vill först å främst att den ska filma bra. :) Bra färger och inte allt för dålig i mindre ljus. Sedan ska den vell sitta bra i handen också.

Ja Pixmania kan vara katastrof om nånting går galet. De skickar ju och är verksamma från Frankrike så... :/

gorse: Vilka försäkringar pratar du om nu? Elgiganten tycker jag är kanon!

inWarehouse säger du? De har 14 dagars ångerrätt så du har 14 dagar på dig från kvittotsdatum att lämna igen varan om du inte är nöjd. Elgiganten har 30 dagar. Vad är det du tycker inWarehouse har så mycket bättre i deras policy än Elgiganten? Jag tycker iaf giganten är grymma med tanke på att det är en riktigt butik och inte bara över internet.

Och vad är egentligen 3CCD? Vad står det för? Och ja, vad ger det att ha DV-in i kameran? Om man ska spela in på kameran från en DVD eller TV eller? :D

Gillar du elgiganten så handlar du hos elgianten. Jag köper också mycket grejor där. Det är inte ångerrätten jag inte gillar hos elgiganten utan deras garantitider och många bortförklaringar varför inte konsumentlagens 3 år reklamationsrätt skall gälla. Inwarehouse är en etablerat företag som säljer mycket till företag och jag har handlat mycket där via jobbet så jag har förtroende för dem, dustin och elfa. Men, mina ord är inte ristade i sten utan man handlar där man känner sig trygg och elgiganten har butik och bra priser. Bra.

Försäkringarna är vad försäljaren brukar fråga lite så där i förbigående om man vill ha 3 års extra garanti, vilket är ljug eftersom konsumentköplagen säger att man har tre års reklamationsrätt. Vad de säljer är en extra försäkring. Köper man mobiltelefon till barnen är denna försäkring säkert en bra affär, men till sig själv som inte tappar kameran i gatan, är jag mycket tveksam till försäkringen. Går kameran sönder av sig själv borde det täckas av garanti.

Åter till ämnet. DV-in är kul om man vill trolla tillbaka filmen från datorn tillbaka till band efter det man redigerat klart, och vill behålla originalkvaliten.

3ccd är att man har tre chip för att känna av vad man spelar in och det ger bättre kvalite på bilden, men jag tycker det är lite övervärderat då de billigare 3ccd har mindre ljuskänslighet. Men för dig kvittar det, för det finns inga 3ccd i prisklassen.

Jag envisas också med att när man inte har sådär örnkoll på vad man behöber för kamera, så är det bättre att köpa en billigare kamera, så jag tror du är på rätt spår.

Panasonic NV-GS180 såg jag hade 3CCD och även bildstabilisator. Finns för 4400:- inkl. frakt från Netsuperstore.se

Det va ju inte alls så dumt pris. :)

Är denna nåt att ha?

Hur är det sen generellt med de digitala kameror som finns nu, blir det lika grynigt som med en digital fotokamera om man tar kort i mörker utan blixt? Beror såklart på ISO läge och slutartid också men blir det bättre med dessa än med de gamla vanliga videokamerorna iaf? :)

** EDIT **

Nu har jag läst runt lite om GS180 och det verkar som den snabbt får sämre bildkvalité vid sämre ljusförhållanden. Sedan verkar även endel vara missnöjda med bildstabilisatorn... :/ Detta lät ju verkligen tråkigt då den annars verkar mycket fin...

Finns det nån annan kamera i prisklassen 4000-5000:- med 3CCD som kanske är lite bättre i mörker och med bättre bildstabilisator?

DV-in behöver jag inte med USB2.0 är nog ett måste som det ser ut nu iaf.

Hur står sig SONY DCRHC44 mot denna GS-180 föresten?

• 3 weeks later...
Nu har jag läst runt lite om GS180 och det verkar som den snabbt får sämre bildkvalité vid sämre ljusförhållanden. Sedan verkar även endel vara missnöjda med bildstabilisatorn... :/ Detta lät ju verkligen tråkigt då den annars verkar mycket fin...

Finns det nån annan kamera i prisklassen 4000-5000:- med 3CCD som kanske är lite bättre i mörker och med bättre bildstabilisator?

Det är ju så med 3CCD att det går ut över mörkerbildkvaliten. Du tjänar dock mycket på färgutseendet på 3CCD när det är väl upplyst. Ska man komma runt mörker problemen så behövs större objektiv och större CCD: er

DV-in behöver jag inte med USB2.0 är nog ett måste som det ser ut nu iaf.

Vad menar du?

USB2 kan du inte använda till DV-in!

Jag har en NV-GS 140 som är i princip lika dan som 180:an men ett år äldre. Jag saknar DV-in på min kamera, det skulle jag velat ha efter jag filmat med den ett tag.

Därimot så har jag aldrig tyckt att kvaliten med mörkerfilmandet har varit ett problem. Inte heller tycker jag att bildstabiliseringen fungerar dåligt. Det är dock så att den inte fungerar i 16:9 läge. Det finns ett så kallat cinema läge som croppar bilden nere och uppe till 16:9 om du vill köra med bildstabilisator.

• 1 year later...