Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

första posten här kommer handla om en dokumentär som ska filmas under hösten. Jag kommer att filma med en DVX100. Frågan som rör 35mm adaptern är att dokumentären inte kommer att filmas helt i 35mm utan bara användas för vissa scener i dokumentären. Alla testvideor jag sätt med P+S Technik Mini 35 adaptern ger en symbolisk "drömkänsla" alt. filmisk om du vill kalla det så. Och tror ni att med dessa vackra bilder att det inte kommer passa estetisk tillsammans med de övriga scenerna i dokumentären? Eller som jag har tänkt ge en känsla. Scenerna är när en person får starka symptom av sin sjukdom. Vilket kommer visas 3ggr under filmens gång.

Det handlar om 3 scener på ca 5-8min tillsammans och den slutgiltiga

produktionen kommer hamna på ca 40min. Så är er reaktion?

Satsa på 35mm eller hålla till 4:3 (vilket är formatet) med standard optik?

Stort tack!

Postad

Tänk på att 35-adaptern i första (möjligen... ;) ) hand ger ett kortare skärpedjup och i andra hand en mjukare bild etc. Men att drömsekvensliknande "mjukhet" i materialet går att fixa "relativt enkelt" i redigeringen.

Och kombinerat med lite redigeringsfix så blir det nog coolt. Finns ekonomin så - kör hårt!

/Max

Postad

Intresset finns, budgeten kommer från en förening.

Jag pratade lite med Ljud och Bild media, varifrån jag kommer hyra adaptern. De rekommenderad Zeiss High Speed 1.3 Serie med 5st linser: 18, 35, 50, 60, och 85.

25 optiken saknades och jag måste säga att med brist på kunskap inom området är jag osäker på om vilka linser som bör prioriteras.

Vidare är också att denna Zeiss High Speed 1.3 Serie är påkostlig och jag undrar om ni kan rekommendera ett alternativ.

Räcker det med 35 optik?

Tack

Postad

Hur vet jag att det är ett snabbt alt. långsamt objektiv?

Fick nu veta att det inte var några problem att välja några objektiv ur serien.

Så tror ni det räcker med 35 eller vilka rekommenderar ni?

Tack

Postad
Hur vet jag att det är ett snabbt alt. långsamt objektiv?

Kolla på T- eller f-värdet. T-värdet är ett mått på hur mycket ljus som träffar filmplanet/chippet eller i det här fallet mattskivan på adaptern (efter att det har passerat alla linserna i objektivet). F-värdet är ett mått på hur mycket bländaren är öppen. T.ex. kan ett objektiv ha f-värde 1.8 men T-värdet 2.

Ju lägre värde destå snabbare (ljuskänsligare). Jag har aldrig spelat in med mini35-adapter men jag gissar att värdet bör ligga på i alla fall under T-värdet 2. Som du förstår är ett Zeiss med T-värdet 1.3 mycket ljuskänsligt.

En kille sa igår på Cinematography.com att brännvidden 50mm på ett 35mm-objektiv motsvarade normal syn. Om han har rätt så borde brännvidden 35mm vara en aning vidvinkligt.

Jag skulle välja tre objektiv (om jag hade råd): 35, 50 och 85mm.

Postad

Håller med TomStac. 35, 50, 85 går fin fint. Kan vara kul med ett 140 med för coola tele bilder.

Om du nu ska fixa en 35mmadapter skulle jag rekomendera http://www.cinevate.com Dessa adaptrar rockar FETT!!! Jag skulle själv nästan sälja min själ för en sådan, (säg till ifall ni vill lägga ett bud :P ) men jag har inte pengarna!!!!

Nu vet jag ju inte hur du vill ha det men jag tror det kan bli svårt att hyra en adapter från cinevate. Det blir nog att köpa en. Men genom att sälja den efteråt kan det kanske bli blilligare än att hyra en. Vad kostar förresten en sådan du snacka om?

Lycka till nu!

P.S. Köper du en från cinevate o vill sälja den sedan, hör av dig!

Postad

Vad det gäller Optiken så kommer jag åka till Ljud och Bild media för att testa diverse objektiv, för att vara på den säkra sidan. Så jag får återkomma med vilka det blir senare i veckan...

Eftersom jag inte innehar budgeten för att köpa en adapter så hyrs en P+S Technik Mini 35 adapter.

En helt annan fråga jag går och virar mig på under dagarna är:

Är 16:9 bättre än 4:3 i dagens läge? Det positiva med 16:9 är att det ofta kommer vara diskutionsscener i filmen så det får plats mer film på brädden än med 4:3. Men 4:3 är ju majoriteten av Svenskar som använder. Eller har jag fel?

Och kör DVX100 "äkta" 16:9?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...