Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har en fråga, må hända kanske lite dum för er mer erfarna.

Jag funderar lite på ifall olika kameror har olika kvalité på överföring.

Säg att jag spelar in ett DV band med en riktigt bra kamera, och sen för in detta band på datorn för redigering via en simpel säg Sony HCR19 kamera.

Försämras kvalitén på filmen, dvs. kan Sony kameran ha sämre "uppspelningsförmåga" än den bättre kameran?

Tack på förhand!

Hälsningar

Andreas

Postad

Andreas-mycket bra fråga! Jag gör samma sak ibland när jag inte vill slita på nya kameran. Jag kan inte svara dej.

Jag tror att det inte blir sämre men någon här kanske vet till 100%

Hoppas på svar från någon här.

/nils

Postad

jag antar att i teorin så kan avspelnings huvudena vara av olika kvalité men men informationen är ju digital så skilnaden på materialet borde vara obefintlig eller näst intill. jag är inte helt hundra på det här dock!

Postad

Tack för era svar! Verkar som att det kanske inte var en så dum fråga trots allt.

Då kan det alltså vara så att skillnad finns där, trots att denna skillnad i princip är obefintlig för det blotta ögat.

Tanken är nämligen att jag ska hyra en kamera utav det bättre slaget, och spela in allt material under en helg. Sedan tänkte jag som sagt föra in allt till datorn i lugn och ro med min vanliga kamera, men blev lite osäker på kvalitésskillnaden. Men då vet jag! Tack ska ni ha

Postad

Spänner inte olika kameror, eh, banden olika.

Har för mig att jag lärt mig det nån gång, att "pixel frys" kan uppkomma om du typ filmar med sony och laddar upp med canon till datorn.

Inte alls säker på min sak, nån som vet nånting om detta?

(Kom på nu att jag har för mig att jag och en polare hade problem med detta då vi blandade panasonic och xm-1an för ett antal år sedan, men det kanske var så att vi våldade banden bara... minnet är bra men kort!)

Postad

Helt klart spänner kameror olika.

Har aldrig själv filmat DV, men i den gamla go'a analogvärden spolade

jag alltid banden fram & åter innan började jobba med materialet.

Stackars kamerajäfvul att få jobba!

MVH / Micke

Postad

Det finns fortfarande vissa problem relaterade till olika bandmärken i kombination med olika kameror. Har varit med om en del trubbel med Sony's billigaste band i Canons kameror till exempel.

Och... undvik Long Play-läget som pesten - bandet brukar mer sällan än ofta gå att spela upp i en annan kamera än den det spelades in i.

/Max

Postad

Förutsatt att det inte är något fel på bandet så spelar det ingen roll om du överför med en billigare kamera.

Det enda den gör är att öveföra den digital inormationen (1 + 0 ) som finns på bandet som skapades av den "fina kameran".

Det är många som använder billiga kameror istället för Pro-deck för överföring

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...