Gå till innehåll

Tips på hur man skrämmer filmtittaren!


c4kristoffer

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag söker tips till hur man gör bra skrämseleffekt i film.

 

Jag har testat att filma när en person går igenom en tunnel och plötsligt välter en cykel som är felställd. Men det blir inte riktigt bra.

- När ska man klippa in cykeln? Innan eller efter den smäller i marken?

- Hur ska ljussättningen på cykeln vara?

- Hur ska ljudet vara? Bör man lägga på extra ljud? I så fall; var får man tag på ett sådant?

 

Jag har försökt jättemycket. Jag har tittat på andra filmer och försökt få inspiration, men det är svårt att överföra dessa idéer till konkreta handlingar.

 

Det jag vill åstadkomma är alltså en skrämmande effekt som uppmärksammar tittaren, gärna så den hoppar till.

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag säger såhär:

 

Att använda en närbild och högt ljud för att skapa en hoppatill-effekt är kanske det b-igaste man kan göra enligt mig. Man blir bara rädd för att det kommer oväntat och man hinner inte reagera, så det tycker jag inte du ska använda dig av.

 

Men skulle jag gjort scenen du pratade om skulle jag antagligen göra den utan klipp, eller möjligtvis något klipp på personen som går i tunneln. Jag tänkte mig en helbild där man ser hur någon går genom tunneln. Plötsligt välter en cykel bakom honom, man ser honom vända sig skrämmt/förvånat om. Vi själva blir lite oroliga för karaktären (om du gjort en bra presentation av personen dvs.) och undrar vad det var och börjar spekulera kring om den föll av vinden eller vad annars för mystiskt det skulle vara...

 

Det är mina första tankar kring det iaf. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Att klippa in en närbild och något "taa-dam!"-ljud funkar kanske om det är något otäckt som händer, nu var det frågan om en cykel, och en närbild på en cykel är kanske inget man sätter hjärtat i halsgropen för direkt. Däremot ska du fokusera på det plötsliga ljudet när cykeln faller, alltså kraftig smäll - närbild på huvudpersonens reaktion "vad kan det vara? ett monster som lurar i mörkret?.. okej, en cykel" - klipp till cykeln på marken med ett hjul som spinner olycksbådande i takt till något kusligt ljud.

 

Cykelklippet skall alltså visas sist.

- Ljuset på cykeln ska vara dämpat och skapa skarp kontrast och kasta kraftiga skuggor mot tunnelns väggar, låt det gärna vara svagt sepiafärgat.

- Låt ljudet från det spinnande cykelhjulet vara det enda som hörs. Kanske passar det också att lägga på en svag stråkslinga för att fylla ut atmosfärljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Det där är ju lite olika från regissör till regisör.

 

Själv så skulle jag låta din karaktär som går in i tunneln titta bakåt av något ljud, sen när han tittar tillbaka... BAM! där står cykeln mitt framför honom helt plötsligt haha.. o den kanske plingar lite eller nått, neh jag vet inte.. kan inte sånt där.

Eller så kan du ju göra att cykeln förföljer honom o så fort han tittar bak så ramlar den ner livlöst eller gömmer sig bakom en buske. haha fan.. försökte faktiskt posta nått seriöst där min mina händer tog över tänkandet.

 

Don't mind this post.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående ljudeffekter så är det bäst att spela in ljud själv, o sen kan man ju förståss mixa ihop olika ljud för att få fram det ultimata ljudet. När dom skjuter med en magnum lr dylikt i ngn hollywoodfilm så använder dom inte bara magnumljudet utan dom mixar ihop samplade artilleriljud, explosionsljud och kanske till o med ett lite svagt "tappa kruka i marken ljud". Man får använda sin fantasi :). Altså använd flera ljud o mixa ihop dom till ett, så blir ljudet både unikt o effektfult. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...