gorse Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 För framtiden har jag en fundering över hur man skall göra denna effekt; Jag skulle vilja göra nått som ser ut som en amatörfilmning av något spännande, och sen skall det se ut som jag gjort bildstabilisering och bildförbättring. Exemplet är en bildförbättring av The Patterson-Gimlin film av Bigfoot in bluff creek 1967. http://www.bigfootencounters.com/files/mk_davis_pgf.gif En snarlik grej finns i konspirationen om JFK (Mordet på John F Kennedy, 1963) där man stabiliserat en amatörfilm. Eftersom jag själv skall spela in spektaklet funderar jag över om man skall spela in det spektakulära stabilt och i efterhand lägga på hopp och skutt, repor och uselt ljus och låta "originalinspelningen" vara den förbättrade inspelninen, eller om man skall spela in hoppigt och eländigt och försöka förbättra på riktigt? Jag har inte Aftereffekt och andra trolleriprogram utan försöker med enkla medel. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 Hmm.. I after effects skulle det du ber om inte vara svårt alls, men i vanligt redigeringsprogram blir det lite mer pill. Alternativen är väl att pilla eller att samarbeta med någon som har ae. Vill du pilla, du använder Elements(?), borde du väl kunna ändra positionen på klippet manuellt, frame för frame(!), utefter nån "karta". Ta bigfoot-exemplet. Du lägger några konstanta guidelinjer i din timeline och anpassar bigfoots huvud efter dessa (I preview-fönstret). På så sätt centreras vår vän i mitten av klippet och det borde bli som en slags stabilisering. Hoppas det var begripligt. 0 Quote
gorse Posted September 24, 2006 Author Posted September 24, 2006 Ok, klurigt. Jag hittade en knapp i Elements som jag har, som heter Rörelse. Dribblar man med den knappen så kan man tydligen flytta bilden. Jag tror den är till för tex åkningar över stillbilder. Dock syntes svart utanför bilden om man flyttade. Men å andra sidan, finns det en zoomknapp så man får lite mer "utanförbild". Fast det verkar lite svårt... Jag är öppen för fler kommentarer. 0 Quote
jernby film Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Gorse-du kan få mina gamla dubbel 8 och super 8-kameror. Hämtpris 2 kr. Scanna film sen själv amatörmässigt med din dv-kamera. Eller har jag helt fel ? /nils 0 Quote
gorse Posted September 24, 2006 Author Posted September 24, 2006 Inte så dum ide, men lite overkill tycker jag. Tack för erbjudandet. Vad det skall bli är en påhittad observation som skall ha filmats skakigt och eländigt och sen skall det se som man stabilisterat bilden för att se vad det är. Men jag tror jag gör bakvända vägen, dvs filmar fint och försöker förstöra så det ser som original. 0 Quote
Rogge Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Men jag tror jag gör bakvända vägen, dvs filmar fint och försöker förstöra så det ser som original. Är det inte bättre att prova sig fram och bli säker innan du börjar spela in? Det vill säga att spela in en scen bra och en "dåligt" som ett rent test och testa vilken av dom två tagningarna som i slutändan ger det resultat du vill ha. Då slipper du ju tro att du skall filma bakvänt, då vet du tillslut hur du skall göra. Det vore ju sas synd att spela in hela filmen för att i slutändan upptäcka att du valde fel bara för att du i början "trodde" att det skulle bli bra på det sätt du spelade in på. Mao, tro inte, ta reda på hur du skall göra och var säker på hur du skall göra! :) 0 Quote
lilla_farbrorn Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Att det blir svart bakom är ju självklart. Det blir det ju även om du gör det skakigt efteråt. Det blir det i After Effects med, så det kan man aldrig komma ifrån. Du får helt enkelt zomma hela klippet sen så inga svarta kanter syns. En viss kvalitéförlust, men det är ofrånkomligt om du vill skippa det svarta. 0 Quote
gorse Posted September 24, 2006 Author Posted September 24, 2006 Rogge, det är ingen fara. Jag filmar lite, går hem och redigerar och blev det inte bra går jag ut och filmar igen. Eftersom mitt miniprojekt är rent och skärt övningsobjekt är varken context eller berättelse så himla viktigt. Däremot har jag listat ut att det är bra att ha en approach i huvut innan man sätter igång, även om det kanske inte blev rätt approach. Var det fel approach så är det bara att göra om. Jag tror jag gör ungefär vad du föreslår, men ofta känner jag att jag behöver lite feedback på ideerna, vilket detta forum är helt lysande på. Lilla farbrorn; det gör nog inte så mycket med förlusten. Det kan jag leva med. 0 Quote
Max_H Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Har funnit att det är svårt som f-n att filma som en kratta när det ska se ut som en kratta har filmat... Lösningen i en av mina filmprojekt? Zoomade in lite grand och bad min farmor filma. Blev kanon (dvs skakigt och helt värdelöst...;) )! /Max 0 Quote
simonrahnster Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Har funnit att det är svårt som f-n att filma som en kratta när det ska se ut som en kratta har filmat... Lösningen i en av mina filmprojekt? Zoomade in lite grand och bad min farmor filma. Blev kanon (dvs skakigt och helt värdelöst...;) )! /Max Fysjutton sicken goo idé. Hoppas kära farmor inte fick veta den egentliga anledningen till varför hon fick äran att filma:p För att återgå till tråden skulle jag följa Rogges råd (som vanligt:p). Gör lite småtest hemma och se vad som kan funka och inte. Lek sedan lite i något program som du har, så ska du se att det säkert löser sig. Annars kanske du lär dig något nytt på vägen. Kör hårt Gorse! 0 Quote
flash_ricky Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Om du är rädd för de svarta kanterna så filma i 4:3 och sedan lägg på crop på klippet som 16:9. Med vanligt dv-format ska man aldrig zooma med motion, ajaj... Med köp dig en hdv kamera, då kan man zoomelizooma lite utan pixelras... Tjabba 0 Quote
gorse Posted September 27, 2006 Author Posted September 27, 2006 Mja, jag gillar inte riktigt det eviga rådet att köpa saker. Jag har en miniDV-semesterkamera och så kommer det förbli i fortsättningen med. Pixelras är inte det största problemet, särksillt när jag ändå bara lär mig. 0 Quote
jmalmsten Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 du kan ju alltid köra Forgotten Silver-varianten och filma med film, förslagsvis dom där super8 kamerorna, och amatörskanna in en fin version, sedan ta med dig kanske en kopia av filmen och misshandla den, dra den i grus över sand och prova lite kemikalier som fräter delar av filmen och kanske knyckla den lite och så för att få autentiska repor och skador. och sedan försöka scanna det eländet... Men som ni nämner så sitter det så hemskt i ryggmärgen på erfarna filmare att inte filma som en fullständig kratta, den enda lösningen på det är ju att hitta någon som aldrig filmat men som gärna vill och det första du gör är att visa honom zoom knapparna ;) Blir ju lite som i den där tråden där jag läste att någon försökte få till det som om det skakade så att kameran blev ostadig... när kameramannen skakade kameran såg det skit ut... lösningen var att någon skakade kameramannen som försökte hålla kameran stadigt... Eller det gamla: När folk försöker se fulla ut så syns det att dom spelar, för när man är full så försöker man se nykter ut, vilket betyder att om man vill se full ut så måste man som nykter se ut som en full som försöker vara nykter. och det är jävligt bakvänt:D 0 Quote
jernby film Posted September 27, 2006 Posted September 27, 2006 Mitt förslag står fast 2st 8mm-kameror 2kr. Sen känner vi nog nån kratta som kan filma och en annan kratta som tror sej scanna. Gorse-sen tar du samma sekvens med din dv-kamera. För du ville ha 2 filmer bra/dåligt, eller? Sen lägger du ihop filmerna i 2 lager varav det ena har du skruvat lite på. kontrasten t.e.x. jmalmsten-ta om det där sista. /nils 0 Quote
gorse Posted September 28, 2006 Author Posted September 28, 2006 Hm, Nils, jag skall nog ta ditt erbjudande i beaktande i alla fall. Var i sverige bor du? 0 Quote
jmalmsten Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Jernby- det där sista? om att spela full? Jag menar bara att när man försöker spela full så försöker man vara full, om man ÄR full så försöker man vara nykter... bara ett talesätt jag hört... själv så lider jag ju av krigsskada... Efter muck-festen så kan jag inte dricka starkare än 5% och öl bara studsar upp igen... Nått vettigt blev det av lumpen iallafall ;) 0 Quote
jernby film Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Krigsskada från muck-fest. Kan du inte ljuga ihop nånting att du just är hemkommen från nåt krig. /nils 0 Quote
Recommended Posts