Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har köpt en PC utan Firewire. (Trodde inte sådant fanns.)

Så nu behöver jag köpa ett PCI-kort med detta.

Vad är ett bra köp?

Jag har en del analog video kvar att redigera, så det är intressant att

titta på något med analog ingång också (,om de inte är för dyra....för då kan jag fortsäät att använda DV-kameran som omvandlare).

Hans

Postad

Jag skulle inte använda kameran till annat än att filma med då kamerans videohuvud slits i onödan vilket ger sämre bildkvalité.

En ny videotrumma kostar dessutom väldigt mycket.

-Per

Postad

Per, har du något bra förslag för att trolla in filmen i datorn om man inte använder kameran att spela upp med?

(Som svar på frågan skulle jag snegla efter ett märkeskort som säljs i bulk, dvs utan kartong, utan manual och utan cd-skiva. Då blir det mycket billigare. Drivrutinerna hämtar man från tillverkarens hemsida och manual behövs inte. Bulk är sånna grejor som normalt säljs i tio-pack till PC-montörer men säljs även styckevis av tex dustin.)

Postad

Hans Linde

Firewirekort med uttag 2-3 firewire finns hos de flesta databutiker. Lätt att installera. Vad menar du med analog video som du ska redigera?

Per Lind menar nog dv-bandspelare. Finns en bra, JVC, en bandare som tar dv-band och VHS-band och ansluts firewire till datorn. pris ca 15.000 kr.

/nils

Postad

Hej Nils

Med analog video menar jag video som är lagra på vhs- eller video8-band.

Från spelare som tar dessa format är det kompisit eller S-video signal , som är analoga signaler och för att redigera videon i datorn måste den vara digitaliserad.

Från en miniDV kamera är signalen digital och tas ur firewire uttaget.

Jag har nu beställt en firewire kort från Cyberphoto för ca 300 och för de få vhs-band som jag har kvar blir det till att använda min gamla miniDV kamera som har det som behövs för att kopplas mellan vhs-spelare och PC, samt att göra önska konvertering.

Hans

Postad
Finns en bra...bandare som tar dv-band och VHS-band och ansluts firewire till datorn. pris ca 15.000 kr.

/nils

För det priset får jag ju tre nya digitalvideokameror likadana som jag redan har, och fikapengar över. När min första kamera är slut, finns det nog bättre kameror till samma pris. Nu måste nog min hjärncell fått kortslutning.

"Jag är inte dum i huvudet, jag har bara lite otur när jag tänker".

Edit: Föresten, medan jag ändå raljerar och bär mig dumt åt. Varför finns det inte konsument-läsare för miniDV-band ungeför på samma sätt som min dator läser diverse olika minneskort? Det är ju inte så dum ide.

Postad

Jo det funkar.

Jag har gjort det med den första 3/4-delarna och resultatet är helt ok.

Dock uppstod det här "problemet" eftersom den nya "superPCn" inte hade en firewire anslutning.

Hans

Postad

Slits kameran så pass mycket att den hinner bli dålig innan man har hunnit uppgradera sig eller trötta på den?

Jag tittar alltid på det jag spelat in en extra gång för att se att jag verkligen fått det resultat jag vill innan jag går hem - spolar med bild gör jag också.

Låter så konstigt att man ska behöva köpa en dv-spelare för att inte slita på kameran. Visst, en viss grad av slitage är det väl alltid, men är det mer än vanligt? En vanlig kamera har väl ändå några tusen timmar utan att kvalitén ska börja tryta?

Postad

Nils, tack för upplysningen. Det var oartigt av mig. Ursäkta.

Lilla farbrorn, jag tvivlar jag med. Jag tror även det fungerar att återanvända banden med. Vanligt folk som köper prylar på el-giganten skulle aldrig acceptera att en videokamera pajar efter 25 timmar. Vanliga konsumenter spolar gladeligen helt band med bild utan att vara minsta orolig. Skulle en kamera vara bräckligare än andra grejor? I så fall borde det stå i manualen.

Postad

Min XM-2 klarar inte av att spola tillbaka band längre. Spela upp/in och spola framåt fungerar bra. Detta hände givetvis lagom till garantin gått ut med. Trist när detta händer på en kamera för 20 000...

Har dock en liten grej som är till för att bara spola miniDV band med så det är inte så farligt.

Men det är en mekanisk, rörlig del så slitage får man räkna med.

Postad

Ronnie...liten grej att spola dv-band ? Förklaring ?

Blir nog så i framtiden att dv-band spelas i dvd-brännare,hdv,dv-bandspelare i en och samma bandare kopplad firewire till datorn. De är ju dyra just nu då köparna inte är tillräckligt många.

/nils

• 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...