Gå till innehåll

Flykten, Kortfilms manus ca 6 min


Bleckert

Recommended Posts

Hej på er

 

Har Skrivit ett grovmanus på ca 6 minuter och är ute efter feed back. har inte möjlighet till att göra den ev filmen speciellt mycket längre än 6 min.

Jag är inte helt nöjd med manuset och behöver få mer krydda på det.

 

Kommentera gärna, skriv om och skicka tillbaka!

 

Mvh Jonas Björk

Flykten, Jonas Björk, version 1.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt att få krydda på manus tycker jag. Det svenska språket låter så fruktansvärt löjligt på något vis enligt min mening. Det är fruktansvärt svårt att få det att låta någorlunda bra. Enda tipset jag kan ge är att skriva, skriva skriva, skriva om, nöta och skriva lite till. Försök inte överprestera, så länge det faller sig naturligt brukar det bli bäst.

 

I övrigt tycker jag det du skrivit låter bra. Tråkigt att det var slut där bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var väldigt lite handling för 6 sidor manus.

 

Försök berätta mer med handling istället för repliker.

 

Och sen är det en bra idé att piffa till språket lite för att göra det roligare att läsa, men det kan du vänta med tills du fått till en intressant handling.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att få handling på 6 minuter? Inte. Titta på en bra kortfilm på 6 minuter eller vilken Hollywood-action som helst så ser du att det går att proppa in massor av handling på den tiden.

 

Det som kan förbättras med ditt manus är att du låter karaktärerna prata om vad som just har hänt. Visa vad som hände istället! Show, don't tell! (Sen är säkert din tanke just att man inte ska få veta exakt vad som hände, utan bara får se efterspelet till det. Frågan du ska ställa dig då är varför du tycker det är en bra ide.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det slut där? Känns som ett anslag till en film bara och om polisen var ett par rånare med vapen, skulle de verkligen bara knacka på rutan?

 

%2$s skrev:
MANGE

Det är fan inte jag, det är biljävel!

MAX

Säg inte att biljävel är trasig?

Haha, sätt dit ett n i båda meningarna annars tänker jag mig Leifi säga det och då garvar jag bara. Alternativt låter det som att de döpt bilen till biljävel.
Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är som sagt en kortfilm som ska sluta så men däremot var lite osäker på hur jag skulle formulera mig i just slutmeningen. Ett alternativ kan vara att poliserna samtidigt rycker upp dörrarna med dragna vapen och skriker och stojar. men samtidigt kan man ju inte utgå från att poliserna vet att det är rånarna som sitter i bilen. det jag tänkt mig är att det ska bli svart i bilden när polisen knackar eller öppnar och även under sista repliken. håller på att snickra på problemet.

 

Beträffande biljävel(n) har jag nog skrivit talspråk, en miss i svenskan av mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, min lärare som bland annat varit dramaturg åt kalla fakta och många svenska storfilmer har givit sitt utlåtande! Han på pekade att filmen inte hade något riktigt slut. jag har helt enkelt byggt upp en spänning men gör inget med den! jag har filat lite till på den och trappat upp slutet en aning! har ärven skurit lite i början för att öka ovissheten för tittaren. Har lyckats åtgärda problemet med de tafatta poliserna.

 

hoppas ni gillar det! som vanligt uppskattas komentarer!

Flykten, Jonas Björk, version 4.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

tack!

 

Antar att Max är lugnare och klarar sig från kulorna! tycker ni att det är viktigt att se hur det går för honom? Jag antar att han blir gripen på "vanligt" sätt!

 

öppen för förslag men vill inte att det blir för långt. idén från början var en kortfilm på ca 6-7 minuter vilket jag prickar in just nu!

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag tittade på det igen. Det kan fortfarande bli mycket bättre.

 

Först och främst: Show, don't tell! Igen. Du berättar historien i flashbacks. Varför? Vad händer om du berättar den linjärt och visar allt istället för att låta karaktärerna sitta i bilen och prata om det?

 

Alltså, ta scenerna i denna ordning:

 

7 (ev. förläng scenen och låt Max vifta med knallpulverpistolen eller nåt)

5

6

8

9

10

9 (upprepas p.g.a. felnumrering)

10

11

 

Sen kan du stryka det mesta av dialogen. Karaktärerna sitter ändå bara och pratar om vad som håller på att hända ("Jävla lastbil, flytta på dig!") eller vad som precis har hänt (inledningar till flashbacks).

 

Och så är det ju det här med formatet och språket. Använd rätt format och stava rätt. Det är basic. Sen får du gärna formulera dig på ett sätt som är så intressant att läsa som möjligt. Men handlingen är det viktigaste såklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har gjort vissa justeringar men vill inte ändra ordningen. vill ha en viss dialog i bilen. "Show don't tell" ska inte underskattas men ibland är dialog att föredra och i detta falle, som jag "ser" manuset så vill jag ha den dialogen!

 

 

Och så är det ju det här med formatet och språket. Använd rätt format och stava rätt. Det är basic.

 

vet inte vad du menar med att formatet och språket är fel men nått stavfel här och där kan nog förekomma men de är ju inte så svåra att åtgärda!

 

Här kommer i alla fall utkast 6!

Flykten, Jonas Björk, version 6.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Har gjort vissa justeringar men vill inte ändra ordningen. vill ha en viss dialog i bilen. "Show don't tell" ska inte underskattas men ibland är dialog att föredra och i detta falle, som jag "ser" manuset så vill jag ha den dialogen!

Ja, du får "se" manuset som du vill. Jag föreslog bara ett sätt som jag tror skulle göra det bättre.

 

vet inte vad du menar med att formatet och språket är fel men nått stavfel här och där kan nog förekomma men de är ju inte så svåra att åtgärda!

Precis. Det är därför jag skrev att det är basic. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

bra att det kommer synpunkter men jag måste ju som sagt hålla manuset i en bana som jag själv kan stå för.

 

vad tycks om det senaste utkastet då?

 

Har manuset inne hos mina lärare ytterligare en gång och får se vad han har för förslag!

 

väntar med spänning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem är det dom ska betala tillbaka pengarna till? Är det butiksägarna? Jag tror inte att dom kommer krossa knäskålarna och slakta MAX o polaren bara för det!!

 

Är det några andra skummisar som MAX är skyldig så kanske man ska ta upp det i början av filmen, annars vet man ju inte varför dom gör rånet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ritkigt bra ide. jag gillar flashback, iofs använder sig alla produktioner nuförtiden av flashback, men just isånna här filmer där det är tempo från start till slut så passar dom in bra.. jag gillar det där med att han säger

 

- En gubbe

efter man fått flashback.

 

hade vart ritkigt roligt att se en kortfilm av detta. KEEP IT UP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att höra, verkligen! kommer med ytterligare utkast innom kort. Har en Dramaturg som håller på och läser och förfinar det, även producenten till Bla, Änglagård läser det och kommer med förslag, får tillbaka det efter helgen. målet är att producera filmen i vår. håller på att leta finansiärer för tillfället.

 

funderar på att ändra titeln till "Gråter du Mange?". bra förslag???

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...