Gå till innehåll

kan en CRT skärm explodera då man kastar den i marken?


Tor nilsson

Recommended Posts

Om 2 veckor ska jag och en polare börja spela in 1-minuters filmen "Totally Offline". I denna film ska en kille kasta sin CRT-datorskärm hårt i golvet, och jag undrar vad/om det finns några risker med detta. Jag har hört att bildröret eller nåt kan exploder då man kastar det i marken, stämmer detta?

 

Vi ska använda random gammal skärm från sopåtervinningen för ändamålet och den ska självklart inte vara ikopplad i eluttaget :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Landar den med bildsidan neråt kommer skärmen nog att hålla, men landar den med bildrörshalsen neråt kan skärmen implodera. Om ni är nervösa kan nu ju alltid öppna baksidan och från säker distans panga bildröret, den del som sticker ut i mitten. Sen kan ni tryggt kasta med skärmen som ni vill.

 

Edit: Eller försten, det kanske går att sticka in nån pinne med baksidan på, så fångar plasthöljet upp eventellt splitter? Det blir inte så värst stor explosion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om 2 veckor ska jag och en polare börja spela in 1-minuters filmen "Totally Offline". I denna film ska en kille kasta sin CRT-datorskärm hårt i golvet, och jag undrar vad/om det finns några risker med detta. Jag har hört att bildröret eller nåt kan exploder då man kastar det i marken, stämmer detta?

 

Vi ska använda random gammal skärm från sopåtervinningen för ändamålet och den ska självklart inte vara ikopplad i eluttaget :).

 

Expoderar gör den inte! Bildröret är en glasbubla som innehåller vakum.

När det går hål på denna bubla så fylls det tomma rummet snabbt med luft.

Detta kallas implodering. Glaset är härdat och kan gå i miljoner bitar om det spricker. Man ska vara försiktig med att knacka bort bakstycket på ett bildrör.

Man kan ha otur att få glassplitter i ögonen. Vid en implodering sprids inte splitter lika långt som vid motsvarande kraft i en expotion. Men det blir kaos i luftrummet så småsplitter kan flyga iväg. Skydda framförallt ögon men också händer och fötter. Se till att det finns bra damsugare så ni kan få upp glaset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bildrör har ofta en design för att skall vara lätt att punktera den. Den sitter just på halsen och på återvinningsanläggningar brukar det vara krav på att bildröret är punkterat. Hämtar man en bildskärm på soptippen är den nog redan punkterad. Slår man av halsen själv brukar det låta som man långsamt öppnar en halvfull cocacolaflaska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för informationen! Nu har man iallafall lite kött på benen. Jag är ganska säker på att detta inte är punkterat då det bara är lagt i vår låda för elektronik här på gården. Men jag ska kolla hur det ser ut om man ser dendär "halsen" tydligt. Möjligt att vi bangar ur och nöjer oss med att paja ett tagnentbord istället, men de vore mkt mindre effektfullt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Värt att notera är att det även kan vara olämpligt att pilla för mycket på själva elektroniken, eftersom CRT-er innehåller rätt bastanta* kondensatorer, som kan innehålla laddning även om monitorn stängts av och kopplats ur. Det gäller i vanlig ordning mer äldre utrustning än nyare, men likväl: handle with care.

 

 

* storleksordningen "smärta" till "adjöss"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Värt att notera är att det även kan vara olämpligt att pilla för mycket på själva elektroniken, eftersom CRT-er innehåller rätt bastanta* kondensatorer, som kan innehålla laddning även om monitorn stängts av och kopplats ur. Det gäller i vanlig ordning mer äldre utrustning än nyare, men likväl: handle with care.

 

 

* storleksordningen "smärta" till "adjöss"

 

Nja. Så skulle jag inte riktigt vilja uttrycka det. Varningen angående kondensatorer gäller för fullt uppladdade kondensatorer som inte är integrerade innom någon forma av krets. Dvs optimalt läge för att bibehålla sin spänning. Men kondensatorer som sitter på integrerade kretsar laddar såsmåningom ur sig. Sedan skall väl anmärkas på att kondensatorer alldrig kan ha en större spänningsladdning än matningsspänningen (till komponenten) Mycket osannolikt 230V. Även då är tidskonstanten lång nog att orsaka några allvarliga skador.

 

Det känns lite onödigt att lägga upp de mattematiska beräkningarna för kondensatorernas läckström. Jag tycker det räcker med att säga att elekronik som är bortkopplat från nätspänningen är ofarlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte kondensatorerna som håller laddningen. Det är bildröret och det kan vara direkt dödligt att få en stöt, spelar ingen roll på åldern på apparaten. Med tiden laddas även den ur och det är ganska ofarligt att hantera. Man brukar kunna se vad som är farligt att vidröra med vägledning var dammet fastnar.

 

För att ladda ur bildröret kan man linda en sladd rund klingan på en skruvmejsel och fästa andra ändan mot jord i chassiet (ev mot jordpinnen i vägguttaget). Sen trycker man in mejseln under gummidamasken på den grova sladd som går in i bildröret på sidan, samtidigt som man ser till att man bara håller i skaftet utan att vidröra någon metalldel. Det kan smälla rätt bra, så ha gummistövlar på. hehe. Oftast går som sagt laddningen ur av sig självt med tiden.

 

Sen är jag tveksam till att vanliga kondensatorer kan lagra så mycket energi så det är skadligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är jag tveksam till att vanliga kondensatorer kan lagra så mycket energi så det är skadligt.

 

Joda det går alldeles utmärkt. Om du hittar en fullt uppladdad industri kondensator för faskompensering... Men sådana hittar man inte i hemelekronik direkt ^^

 

För allmännbildningens skull så kan det väl vara värt att säga att kondensatorer i hemelektronik såsom tv-apparater används mest till pulsreglering och då gäller spänningar runt 4-5 volt. Ur och Uppladdning mäts i mikro/nanosekunder.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sådan kondensator är väl inte direkt "vanlig"? Jag hade hemelekronik i åtanke, men det är klart; Det kan man inte förutsätta. Men, det är bra att ha respekt för el (-stötar), vätskor (-som tex fräter eller är giftiga) och gaser (under tryck eller som är explosiva). Lustigt att ínte fler lyckas ta kål på sig själva?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt Case är förövrigt också closed. Skärmen vi hittade hade redan fått bildröret smällt som tur var. Kan vara bra att läsa det här med implosionsrisken för andra dock, t.ex rockband som vill slänga ut en TV genom hotellförnstret och undrar om det är farligt ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...