MikeeP Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Nu har jag spenderat typ 4,5 timma för att göra en rörlig logga i AE... Nu när jag renderar den så kan jag inte kolla på den... det är liksom bara en bild, de rör bara sig inte eller så den uppochner. Jag sparar den som en vanlig .avi fil. Har testat och renderat den i flera olika format, men samma sak hela tiden. Har även gått igenom Hjälp-boken( eller vad man säger ) VARFÖR GÖR DEN SÅ? snälla hjälp mig. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Det finns ingen anledning att bumpa tråden redan 2½ timme efter första inlägget, någon hjälper dig när de har svar och tid/lust. Är alla inställningarna rätt så ska det inte bli några problem när du renderar. Kolla inställningarna igen. Hur långt blir klippet du renderar? Vilket program spelar du upp klippet i? Rör sig sök-reglaget i programmet och ändå visas en stillbild? Har du ställt in In och Out-punkter för klippet eller renderar du hela kompositionen? Jag tvivlar på att det är AE det är fel på utan att det är du som inte läst manualen och därmed inte heller lärt dig grunderna. 0 Citera
jernby film Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Man ska inte bli galen på AE. Det är ett förträffligt program att jobba i. Innan du renderar kan du köra Prewiew och Ram preview för att se resultatet. Beskriv vad du gjort med loppan i AE så kan vi hjälpa dej. /nils 0 Citera
ThirddOracle Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Rendera ut filen i .mov typ H.264 eller nåt mycket bättre 0 Citera
MikeeP Postad 4 september 2006 Författare Postad 4 september 2006 Förlåt för att jag var så ivrig.. Men jag har hållt på med en sak som jag har drivit mig till vansinnet!! Alltså jag har inte ändrat på någoting(vad jag vet)... Jag kör på dom förinställda inställningarna så att säga... Okej, ska prova dom grejorna. De jag har gjort är att jag har gjort massa lager och sen gjort en kamerarörelse.. Men även när jag inte har en kamera så blir klippen sådär 0 Citera
jernby film Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Det är svårt att komma med råd till dej. Det låter som du pressat in loppan rent fysiskt och plattat till den i ett lager. Skämt åsido. Du gör någon effekt-rendera,det blir comp 1 i projektmenyn.lägg in denna effect,gör en effekt till-rendera, o.s.v. Du har snart flera compfiler. Rendera ut den sista som avi-fil t.e.x Om du har en kraftig dator bör du jobba med avi-filer. /nils 0 Citera
MikeeP Postad 4 september 2006 Författare Postad 4 september 2006 Ja, jag kan förstå de.. men de är så svårt att föklara och sen verkar jag som att jag är en av tusen som har fått detta problem... Jag kan visa en bild hur det serut på skärmen i programmet http://www.media.ljusdal.se/Micke/Vilketfel.JPG Jag är tacksam till 1000 måste också klämma in här! 0 Citera
jernby film Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Du jobbar inte i PAL ser jag. NTSC, men det har ingen större betydelse just nu. Som jag skrev förut tror jag att du jobbar med för många stillastående lager samtidigt.Flera lager ska ha en effekt,rörelse mm. Som jag kan se det står allt still. Det ska väl inte vara meningen. Om du t.ex ska ha text på en bild renderar du den o.sv Ta en effekt i taget så du får comp1,comp2,comp3 o.s.v i projektvyn. Då får tänka dej att varje comp ska vara en film. Film i film blir en animation i AE. Jag ser att du lagt in massa foto i timelinefönstret. Det jag ser på bilden ska kunna fungera om du har en kraftfull dator. Kanske detta som du inte gjort: Rendera det har på bilden, då hamnar det som comp1 i projektfönstret. Välj sen composition-new composition,då får du fram ett tomt fönster i samma storlek som det förra. comp2 Dra sedan comp1 filen till redigeringsfönstret. Filen hamnar automatiskt även i timeline. Nu är det bara att lägga in nya filmer eller bilder. Rendera o.s.v Börja gärna om och testa composition settings 320x240. Då går allt snabbare. Beroende på hur du vill att effektklippet ska visas. Lycka till /nils 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 5 september 2006 Postad 5 september 2006 Jag förstår inte hur det där skulle hjälpa honom, han har ju inte problem med datorprestanda eller hastighet. Kör en print på composition-settings eller framförallt dialogrutan med render-settings. Det verkar dock ganska otroligt att du inte skulle lyckats ställa dem rätt. Sen kan du ju ta och svara på de tidigare frågorna jag ställde. Eller så är det kanske dags att höra av sig till support? 0 Citera
MikeeP Postad 5 september 2006 Författare Postad 5 september 2006 jernby film, jag ska testa de som du sa. De tror jag kan funka! sitter i skolan nu satt de blir när jag kommer hem. Måste tacka åter igen för svaren, gillar de här forumet måste jag säga :) trevliga människor 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 5 september 2006 Postad 5 september 2006 Fan, ignorerar du mig med flit eller? :o 0 Citera
MikeeP Postad 5 september 2006 Författare Postad 5 september 2006 Oj sorry:P... Prövade de där du sa Jernby! Funkade inte, blev likadant som när jag renderar den. Bilden står still:(.... Och sen In- och out ställs väl automatiskt?! Förut har det ju funkat hur bra som helst att rendera ut dom. Men inte nu av någon knepig anledning. De blev när jag började andvända kameran i AE, de blev de nå knepigt fel. Jag har provat att inte kört kamera, utan bara haft en text som har rört sig i sidled... Den funkade inte heller:S Har prövat att spela upp klippen i alla program såsom winamp, mediaspelaren, vlc och massa andra Gjorde en skärmdump på mina inställningar: http://www.media.ljusdal.se/Micke/Vilketfel2.JPG Och en till som kanske ni kan förstå lite på: http://www.media.ljusdal.se/Micke/Vilketfel3JPG 0 Citera
jernby film Postad 5 september 2006 Postad 5 september 2006 Börja om. Composition settings DV PAL 720x576 frame rat 25 duration 30sec Lägg in en bild. Gör något t.e.x text. Rendera( du ska i fönstret errors only klicka fram där du ska spara klippet ). New composition Dra renderad comp1 till redigersfönstret. Går något nytt med detta, effect t.ex Rendera New composition Dra comp2 till redigeringsfönstret. o.s.v Som jag ser det har du lagt in allt i en composition.Det ska du inte. Kanske det ska vara ca 10 st comp innan du är klar. Ta en i taget. Varje klipp blir AVI-fil som du kan se i mediaplayer.Dom är oviktiga just nu. Compfilerna ska du jobba med. Men det kanske är den 11.e renderingen som blir den slutliga. /nils 1 Citera
MikeeP Postad 5 september 2006 Författare Postad 5 september 2006 Men shit:S... Man måste göra så då alltså? Shit va drygt:( 0 Citera
jernby film Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 Ja AE är utmärkt program. Det tar tid att lära sig. Börja med manualen som finns i AE. Jag kan trösta dej med att från säkra källor säga att inte många i Sverige kan AE fullt ut. /nils 0 Citera
Rogge Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 Som jag ser det har du lagt in allt i en composition.Det ska du inte. Kanske det ska vara ca 10 st comp innan du är klar. jernby film, är du verkligen helt seriös? Vem är det som säger att man inte kan lägga det mesta eller många gånger tom allt i en comp? Istället för att rendera ut sak för sak så är många gånger Pre Composing ett mycket smidigare alternativ. Ditt alternativ tar lång tid och ev fel tar lång tid att rätta till, dvs att rendera ut hela klipp hela tiden istället för att korrigera den/dom Pre Comps man har. I MikeeP's fall verkar inte problemet heller ligga där, dvs för många lager/Pre Compose eller ej. Eftersom filmer kommer ut upp&ner så tippar jag på att MikeeP har ett eller flera codec-packs installerade vilket ger dom problem han beskriver. Ut med codec-packen mao! MikeeP har gjort sin comp i NTSC-formatet och säkert av en anledning, så föreslå inte att han skall använda PAL utan att veta om han verkligen behöver det. Det kan stjälpa mer än hjälpa att byta format utan anlednig. 0 Citera
Anstalter Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 Men shit:S... Man måste göra så då alltså? Shit va drygt:( Nej måste man verkligen inte! Prova rendera nåt annat o se ifall problemet e kvar... 0 Citera
LasseLarsson Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 Du har möjligtvis inte glömt att ställa in så att alla dina layers är 3d layers? För det måste man ha för att kunna använda kameran i AE 0 Citera
MikeeP Postad 6 september 2006 Författare Postad 6 september 2006 Nej måste man verkligen inte! Prova rendera nåt annat o se ifall problemet e kvar... De har jag provat... bara gjort satt en text rör sig några mm i sidled... Men samma problem!:S 0 Citera
jernby film Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 MikeeP är nybörjare, då bör man kunna tänka sig var felet ligger. Problem är att inte kunna tänka att varje composition är en liten film som sedan kan blandas ihop till något bra. Nybörjare kör inte medvetet i NTSC-format. Jag har föreslaget tidigare att jobba i mindre format 320x240.Visst kan man köra mycket eller allt en comp men när alla filer är stillbilder som inte har någon effect har han lyckats göra ett stilla fotografi i AE. /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 6 september 2006 Postad 6 september 2006 ehhh... innan vi rekomenderar datorinköp och formatbyte...så tycker jag att vi missat en viktig detalj... hur ser keyframesen ut för kameran (eftersom det är den som ska röra sig, och i sin tur få hela bilden till liv)? är dom som dom ska? för av allt att dömma och av allt jag sett så är ju allt som det ska med renderingen och det enda jag inte har sett är just hur keyframesen ser ut (dom som får bildelement att röra sig)... och det där med comps... känns lite fel att börja nysta i såna grejer nu när problemet låg i hur det renderades, inte i hur lång tid det renderades. Och ja man kan nå en prestandaökning genom att förrendera lagren till okomprimerade videofiler... men när det rör sig om några stillbildslager så tror jag att det är ganska irrelevant och att det istället gör att det tar längre tid att rendera lagren en efter en... och om man ändå skulle rendera ut stillbilderna till videofiler innan slutrenderingen så skulle ju det ta upp onödig processorkraft... men som sagt... keyframesen? hur ser dom ut? 0 Citera
jernby film Postad 7 september 2006 Postad 7 september 2006 Nybörjare har vi alla varit någon gång. Det första de flesta gör att sätta i gång omgående utan att veta grunderna. Om du får en julklapp t.ex AE. Det första-att läsa manualen-gör nog ingen. En bra bok med exempel på CD är en bra början. Kanske dumt att först styra en nybörjare i AE på detta forum ? /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 7 september 2006 Postad 7 september 2006 Nej nej... det är ju inte dumt att försöka hjälpa nybörjare... även om många nybörjare skulle må bra av att börja med att söka äldre trådar (något som kanske inte skulle hjälpa just det här problemet), men det jag reagerar på är att det känns som om han lämnade in bilen för motoroljebyte och du vill byta förgasare, bromsar, topplock och packning m.m. För frågan var ju inte hur man bäst lägger upp arbetet i ett projekt med hundratals rörliga videolager utan mer ett specifikt problem med renderingen. För även om datorn är seg så ska det inte göra någon skillnad på hur den renderar (om man nu inte har hårdvarustöd för vissa effekter förståss)... det tar bara lite längre tid. det var inte för att klanka ner på din hjälpsamhet (som efterlyses av alla medlemmar), utan att det verkade som att du från början låste dig på hans upplägg och ignorerade själva problemet... Och när du helt sonika gav rådet "börja om" för att få allt till PAL istället för NTSC, så kändes det ännu mer som att problemet inte addreserades alls. Men jag upprepar... jag vill inte klanka ner på någon nybörjarhjälp, bara det löser deras problem och hjälper dom handskas med problemet. för även om han nu gör exakt samma sak i ett projekt i PAL istället för NTSC så kommer ju problemet att kvarstå... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.