jonkanon Postad 3 september 2006 Postad 3 september 2006 I en värld där illusionerna sakta men säkert börjar rämna har journalisten Eric inte mycket att sätta emot. Men han gör allt han kan för att förstå den världen han lever i. Vem är god och vad är ondska? Titel: Fallna Änglar (Ej riktig titel) Typ: Utkast Genre: Thriller Antal sidor: 18 Version: 1 / Detta är, precis som så många andra har skrivit, början på ett manus. Under utbildningen så rämnade allt när jag skrev om mitt långfilmsmanus för sjunde gången och kom allt längre och längre ifrån min orginalidé. Och istället för att inte göra något så satte jag mig ner och skrev på en helt annan idé de få timmar jag hade kvar innan skolan började. För att ha något överhuvudtaget att lämna in. Idén har jag haft länge, sett den krossas totalt när Matrix kom, och sakta börjat fokusera på andra delar i historien. Så även om det är skrivet på ett ett gäng timmar så hade jag grunnat mycket länge på den. Men jag kan lugnt säga att färdigställa tar mer än några timmar. Jag har för avsikt att börja ventilera gamla idéer för att kolla av lite helt enkelt. Är detta någon ni skulle vilja se en fortsättning på? /jonFallna Änglar.pdf 0 Citera
taZ Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 Väldigt intressant läsning måste jag säga. Det börjar lite komiskt och ökar med spänning. Dialogerna är bra gjorda, låter verkliga ut. Kanske kunde du trixa lite med telefondialogerna, men det är trots allt version 1... Inte mycket annat att säga än detta: *EXT. VÄG - FÖRMIDDAG. (V.O) kanske borde vara EXT. VÄG - FÖRMIDDAG. (O.P)? Jag förstår inte tydligt vad den scenen kan vara till nytta, men om du vill att Mary ska prata samtidigt som vi ser bilen rulla fram tror jag att (O.P) passar bättre. *Vet inte om det har med "version 1" att göra, men det är lite dåligt med beskrivning på de olika personerna. Ålder och ungerfärlig utseende bör nästan alltid finnas med enligt mig. *Lite konstigt att Ari utför attacken mot senatorn när han i första scenen beskrivs som en sliten person som kastar sig framför folk. Brukar inte sådana personer hålla låg profil? Kanske kommer förklaring senare... *Kommer antagligen fram senare, men finns det någon förklaring på varför terroristgruppen just heter "Fallna Änglar" vilket betyder "demoner"? Helst skulle jag personligen vilja se hur titeln på terroristgruppen kopplas/förklaras med vad de försöker göra, t.ex. "12 Monkeys", o.s.v. Jag skulle gärna vilja läsa en fortsättning på detta manus! ;) 0 Citera
jonkanon Postad 4 september 2006 Författare Postad 4 september 2006 Tack för att du tog dig tid. Dålig beskrivning av karaktärerna, my bad. Jag är nog lite svag i dessa beskrivningar av naturen. Vad gäller de två synpunkterna på Ari, och Fallna Änglar så är det givetvis set-uper för senare händelser. Fick nog lite segelvind, till att i alla fall piffa till ett synopsis så slutet och vidare handling avslöjas. Denna idé är nog dock lite av en darling som aldrig kommer försvinna. Och beroende på hur bra synopsiset blir, så blir det kanske ett treatment... osv... Tack för feedback :) 0 Citera
Jaut Postad 4 september 2006 Postad 4 september 2006 I min ringa nybörjarmening känns det som en helt ok början på ett manus. Bra tempo och intressanta frågeställningar väcks, framförallt runt karaktären Ari. Man blir sugen på att följa filmen/manuset vidare. Vad det gäller historiens trovärdighet och förmåga att engagera läsaren/åskådaren, så är det lite svårt att uttala sig om utan att ha djupare kunskap om hur berättelsen följer. Jag hakade upp mig lite på skeendet när Eric möter Ari. Jag har lite svårt att se en person först knuffa omkull en lodis på gatan för att sedan åka hem och laga frukost till sin fru, utan att ens nämna det. han verkar vara en något burdus person men det känns, för mig, lite väl starkt att göra som han gör. 0 Citera
Unknown1101 Postad 13 augusti 2007 Postad 13 augusti 2007 Denna var ju bra, fortsätt med den! =) 0 Citera
greenlighted Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Jag tycker det här är helt okej och ger mersmak. Här är lite synpunkter: Bara något som jag tänkte på: baserat på vad som sker i första sekvensen med Mary, så känns hon inte som Erics flickvän. Hade det inte stått att hon var hans flickvän, hade jag ganska länge varit osäker på deras relation. Erics kommentarer angående människor som förtjänar att skjutas gör att jag börjar uppfatta honom som en riktig skit. Hans replik om att Mary bara glider runt på sin farsas pengar förstärker det hela. För övrigt så känns den repliken märklig, inte riktigt vettig i sammanhanget. Under middagen och i gästrummet efter så har Eric plötsligt blivit en riktig människovän, passionerad och med en Sak han brinner för. Det känns väldigt bakvänt jämfört med skitstöveln Eric som tyckte att människor förtjänade att bli skjutna. Jag måste säga att hela magsjuka-grejen känns osmidig, lite krystad. Om den inte har någon relevans för den fortsatta historien tycker jag du ska skippa den helt. Faktacheck: Jag tror inte att nattflyg hör till vanligheten i USA. Jag förstår ärligt talat inte varför säkerhetsmannen slänger kameran i backen. Han har ju tagit filmen och det enda han behöver göra är att se till att Eric inte kommer in igen för att ta nya bilder. Och de lär ju säkerligen spärra tillträde till byggnaden så det är ingen extra ansträngning att hålla Eric ute. Vidare om säkerhetsmannen: om männen i svart är inblandade i explosionen, eller bara jobbar med mediakontroll på något sätt, så vill det till att säkerhetsmannen har en jäkligt bra anledning att släppa iväg Eric. Han måste ju förstå eller misstänka att Eric varit inne i lokalen, varför skulle han annars ta hans rulle, men ändå så släpper han iväg honom? Jag gillar mystiken med bilderna. Jag förstår det inte riktigt, men jag gillar det. (Om det är så att Erics kamera på något sätt blivit en riktig snabbskjutarkamera som kan ta flera skarpa bilder på en rörlig kula så skulle det dock antagligen inte innebära att de långsamma objekten i bilden, typ ansiktena, skulle bli suddiga. Bara en tanke.) Och så ytterligare en grej. Jag är normalt väldigt kluven till prologer, men för just det här manuset/filmen tror jag en prolog skulle kunna vara en bra sak. Visa kort endera något skumt eller kanske ett av attentatet som senatorn nämner och ta oss sedan in i storyn. Det skulle direkt ge oss bilden av att det här primärt är en film om stora koncept snarare än Eric och hans relationer. Eller kanske inte. Kluven, som sagt. Nå, på det stora hela riktigt bra. Jag har blivit intresserad och läser gärna fortsättningen. :) 0 Citera
vilcans Postad 12 september 2007 Postad 12 september 2007 Intressant början. Jag blir nyfiken på fortsättningen. Håller med greenlighted om att det behövs något i början. Kanske inte en prolog, utan kanske mer planteringar av vad som kommer att hända. T.ex. att vi får höra att senatorn ska hålla en presskonferens men att Eric vägrar ta den för att han ska på semestern. Och gärna något lite småmystiskt redan i början, så man inte tror att filmen handlar om Erics relation till sina svärföräldrar, vilket jag antar att det inte gör. Sen tycker jag att dialogen kräver en del putsande. Det går nog att ta bort en del. 0 Citera
metroo Postad 25 januari 2008 Postad 25 januari 2008 "Och gärna något småmystiskt redan i början" Det tyckte jag han lyckades med när det gäller Ari. Skulle jag sett filmen skulle jag direkt tänka att det var något skumt med den lodisen. För övrigt är jag sjukt imponerad, känns oerhört bra och genomtänkt. Vill verkligen se en fortsättning. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.