Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag försöker ansluta min nyinköpta canon xm2 till datorn men ingenting händer... jag lyckas ansluta med usb men det är bara stillbilds minneskortet man kommer åt där... med firewire händer ingeting som om jag inte ens kopplat kameran till datorn.... vad gör jag för fel ? behövs det ngn speciel software för instalerat på datorn för att datorn ska kunna känna igen kameran ???

tacksam för alla svar :)

Posted
Det läter snarare som ett hårdvaruproblem, antingen dv-utgången på kameran, sladden eller fw-kortet. Det är bara att börja felsöka.

/Jakob

:P

sladdar har jag testat med 2 olika detsamma med fw kort testat på 2 olika datorer...

dv-utgången på kameran usch om den skulle vara paj då är det ju inte kul

Posted
behövs det ngn speciel software för instalerat på datorn för att datorn ska kunna känna igen kameran ???

Nej och ja blir svaret på din fråga!

Du behöver ingen mjukvara för att datorn skall hitta kameran, däremot behöver du mjukvara för att föra över video från kameran till datorn. Du hittar tex ingen video från kameran i direkt Utforskaren i Windows.

Mjukvara för att föra över video finns i alla videoredigeringsprogam eller som fristående program, tex Scenalyzer 4.0 som finns i en trialversion du kan ladda ner för att prova om det fungerar. :)

Posted
Nej och ja blir svaret på din fråga!

Du behöver ingen mjukvara för att datorn skall hitta kameran, däremot behöver du mjukvara för att föra över video från kameran till datorn. Du hittar tex ingen video från kameran i direkt Utforskaren i Windows.

Mjukvara för att föra över video finns i alla videoredigeringsprogam eller som fristående program, tex Scenalyzer 4.0 som finns i en trialversion du kan ladda ner för att prova om det fungerar. :)

instalerat... ja och i fliken där select capture device finns inte kameran med helt enkelt...

mycket frustrerande fattar faktist inte varför köpte kameran för en dryg vecka sedan ingenting borde vara trasigt på något sätt.

Posted
Du har väl kameran i VCR-läge? (Okej, lite långsökt att du skulle ha missat det, men ändå...)

/Jakob

jo jag har ju tyvär det... hehe önskar att det var så enkelt :D

Posted

Jag har haft samma problem med samma kamera, men det var för att jag körde in kabeln åt fel håll i datorn. Inga kommentarer tack. Skickade in den på lagning, behövde inte betala ett öre.