Gå till innehåll

kollektiva substantiv


jbergman

Recommended Posts

Hejsan!

 

När jag skrev ett manus nyligen så uppstod situationen att jag ville markera ett par personer (i mitt fall flyttkillar) för att sedan låta en av dem ha en replik (dvs. typ FLYTTKILLE #1).

 

Så hur bör jag skriva för att det skall bli snyggt?

 

Tacksam för svar!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte bara att skriva: TVÅ FLYTTKILLAR kommer in.

 

FLYTTKILLE 1

Var vill du ha pianot?

 

Värre är när man inte vill avslöja vem det är tycker jag. Typ TAXICHAFFIS 30 kör bilen. Först ska det vara vara en anonym taxichaffis vem som helst, men SEN ska hon visa sig ha betydelse och DÅ ska hon ha ett namn. Det har jag lite problem med hur man skriver. Tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

monic1:

Jo, du har nog rätt. Det kändes spontant lite halvfel att skriva TVÅ FLYTTKILLAR när bara en av dem senare har replik, men det är nog bara jag som är fånig.

 

Vad gäller ditt problem så tror jag inte att det är något problem med att namnge den "anonyma" figuren redan från början (vilket är precis vad vilcans föreslog), men så har jag å andra sidan inget problem med att ange namn på roller även då deras namn aldrig nämns i filmen, så jag är kanske inte rätt person att fråga.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Vilcans! Ibland är det för lätt för att man ska se det själv! Klart jag kan skriva så.

 

Jag namnger aldrig personer utan repliker. Inte heller om de bara har en eller två, då får de heta GRAVID KVINNA, TJOCK MAN, FINNIG KILLE och så vidare. Vet inte om det är fel eller rätt - om det ens finns fel eller rätt - men det blir tydligt och det är väl huvudsaken?

 

Man förstår ju då att det inte är en stor roll de har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

I en film så behöver inte alla ha namn. Är namnet inte intressant så behövs de inte. Han är taxichaffis helt enkelt, de gäller samma sak om man jämför me en familj. Mamman och pappan behöver inte kallas för mer än mamma och pappa. Skulle man bara sätta in namn bara för att... Blir inte riktigt bra om du förstår vad jag menar. Jag har pratat med andra om de här då jag haft problem me detta. Men namn behövs inte alltid. Tror de e lite samma grej i Hundtricket. Taxichaffisen där har inget namn o har betydelse i filmen. I eftertexterna står de nog även taxichaffis. Men har namnet en betydande del kanske du kan ha de. Men som jag ser de behöver du inte de, förstör filmen lite, får inget flyt om man ska i detalj presentera andra. Nej va långt jag skriver får sluta nu tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

 

INT. LÄGENHET - DAG

 

Pianot bärs in av en FET LÅNGHÅRIG FLYTTGUBBE och en SMAL LÅNGHÅRIG FLYTTGUBBE. Anna står fnittrandes och tittar på.

 

FET LÅNGHÅRIG FLYTTGUBBE

Var vill ni ha pianot?

 

 

/Keep it simple and stupid

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...