jbergman Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Hejsan! Jag undrar hur engelskans (beat) översätts till svenska? Jag brukar använda (kort paus), men vill gärna veta om det finns någon etablerad svensk motsvarighet. Tack på förhand! /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik.Andersson Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Tycker inget av dom är bra. Beskriv en bild emmellan replikerna istället. typ han tar upp en ciggaret och tänder den. Men finns det inget intressant att beskriva i pausen, så kör paus,,,uhhhh. Jag tappar inlevelse när sånt står med. henrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted January 29, 2004 Author Share Posted January 29, 2004 Nja, jag gillar ju att som manusförfattare ha rätten att markera viktiga pauser i en replik, även om de är korta, så det skulle vara skönt att kunna termen. Det förekommer ju hela tiden i engelskspråkiga manus, så det borde ju finnas en svensk motsvarighet, eller? /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sadulet Posted January 31, 2004 Share Posted January 31, 2004 Skriv "..." då? Ehh, jag skriver inte när någon ska ta pauser i repliker, det kan man regissera 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandork Posted February 2, 2004 Share Posted February 2, 2004 För mig så känns (paus) som det vettigaste alternativet, eventuellt även (kort paus) om man vill vara riktigt tydlig. Men jag är ju bara hobbyförfattare, så jag kan tyvärr inte säga om det är etablerat eller ej. Gå på instinkt ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vetgirig Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Ett alternativ är att ta bort det helt - eller skriva in det en beskrivning som nedan: JOHN Ska vi gifta oss ? Maria tittar på förvånad på John. MARIA Nej, vi träffades för 5 minuter sedan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts