ThirddOracle Postad 22 augusti 2006 Postad 22 augusti 2006 Vad är det som kostar när man ska göra film? Om man redan har redigeringsprogram, videokamera, trebens stativ, steadycam, en sådan där platta med hjul för kameraåkningar. Alla pratar om att man måste fixa en budget, men vad är det man ska ha den till? 0 Citera
gorse Postad 22 augusti 2006 Postad 22 augusti 2006 Bensin till bilen, buss- och tågbiljetter, smörgåsar och kaffe, köp av rekvesita (tex pistoler?), målarfärg, smink, teaterblod, inträdesbiljetter till områden som kostar pengar för att gå in, ersättning till de dumskallar som prompt vill ha betalt för att göra något, elektrisitet och säkert en massa saker jag inte tänkt på. Det behöver kanske inte vara så mycket eller så kan det vara jättemycket. En budget är bra, även om man tror den är noll. 0 Citera
ThirddOracle Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 Har aldrig tänkt så, men om man ska filma 100 meter från huset sitt så behövs inte mat, bensin tåg-bussbiljetter. Pistoler har jag, men teaterblod kanske man behöver iaf. Tack för svaret. 0 Citera
vilcans Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Även 100 meter från huset så behöver teamet och skådisarna mat, och om de inte bor i grannhuset kan de behöva tåg och bussbiljetter. 0 Citera
TomStac Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Jag skall spela in scener till en kortfilm nu under september i Slottskogen, Göteborg, bara någon kilometer från där jag bor. Jag har också all utrustning som jag behöver. Min kompis och en av hans bekanta skall närvara som skådespelare. Min fru och någon flickvän skall vara med bakom kameran. Jag regisserar och fotar. I min "budget" har jag räknat med ett antal pizzor ;) ....förutom 3000 kr på film (16mm och Super8), framkallning och telecine :) Kontentan: Det beror väl på hur stor produktion du har att göra med. Min är ju i minsta laget... 0 Citera
Sommarkatze Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Fast sen att betala Mat och sånt kan ju också bero på om Skådespelarna är ens Privata kompisar elr så eller nån som man har hittat på Statist.se elr nåt :P 0 Citera
roswall Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Min fru och någon flickvän skall vara med bakom kameran. Min fru och någon flickvän. Heh Lät ganska kul! Vad är det som kostar när man ska göra film? Om man redan har redigeringsprogram, videokamera, trebens stativ, steadycam, en sådan där platta med hjul för kameraåkningar. Alla pratar om att man måste fixa en budget, men vad är det man ska ha den till? Ljus kan kosta också, och är i vissa fall väldigt viktigt. 0 Citera
Den som filmar Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Jag skall spela in scener till en kortfilm nu under september i Slottskogen, Göteborg, bara någon kilometer från där jag bor. Jag har också all utrustning som jag behöver. Min kompis och en av hans bekanta skall närvara som skådespelare. Min fru och någon flickvän skall vara med bakom kameran. Jag regisserar och fotar. I min "budget" har jag räknat med ett antal pizzor ;) ....förutom 3000 kr på film (16mm och Super8), framkallning och telecine :) Kontentan: Det beror väl på hur stor produktion du har att göra med. Min är ju i minsta laget... Intressant. När skall du börja spela in? Finns det någon färdig synops eller manus man kanske kan få läsa? :: Den Som Filmar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.