lintax Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Försöker föra över video från min Panasonic NV-GS140 till datorn mha ovan nämnda Vegas. När jag gör detta får jag inte med något ljud, utan enbart videon. Antar att det har något med codecs att göra eller något sådant? Vad jag tror (?) är felet är att under "Video" kan jag välja USB-videoenhet som källa, medans jag under audio enbart kan välja SB Audigy 2, som jag antar är mitt ljudkort eller något ? Kan tillägga att kameran ansluts mha en USB kabel.. Vegas känner däremot av kameran och jag kan "styra" den innifrån programmet (spola, spela upp osv.) Har även testat Adobe Premiere och Pinnacle Studio 10, dessa program vill däremot inte känna av kameran ens. Pinnacle ger ett meddelande om att den vill jag skall ansluta med firewire för att kunna använda DV-Camcorder som source. Tacksam för hjälp angående detta, håller på få psykbryt på detta. Måste väl finnas nått annat program förutom det medföljande, MotionDV Studio, som kan fixa captura både video och audio. Edit: Fungerar även i Nero Vision Express att cappa video + audio... /linus 0 Citera
Vandraren Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 För att få det att fungera så MÅSTE du ansluta via firewire, ej USB. 0 Citera
lintax Postad 18 augusti 2006 Författare Postad 18 augusti 2006 Var ju som attans, säker på detta? Fungerade captura mha Windows Movie Maker också, så får kanske duga med det för själva cappandet.. =/ 0 Citera
gorse Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Jag ger mig tusan på att det går att göra capture i moviemaker via bluetooth också. Men kanske inte lika fint som via firewire. Det är det som är lite dumt med konsumentvänliga saker, att de fogar in funtioner som inte borde funka men som kunderna frågar efter. 0 Citera
carbe Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Jag tror också att du måste ha firewire. Det är inte så dyrt. Cirka 200 kronor om inte billigare. 0 Citera
Vandraren Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 [citat=lintax;72392]Var ju som attans, säker på detta? =/[/citat] JA!! 0 Citera
lintax Postad 19 augusti 2006 Författare Postad 19 augusti 2006 Vad för sorts kabel är det man skall ha, 6/4 pins eller ? Finns ju en hel uppsjö av olika =P Edit: Då jag saknar firewirekontakt på ena datorn, kommer det funka med någon sorts usb->firewire hub? Eller borde jag köpa ett firewirekort? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 Du måste köpa ett firewirekort om du vill ha full kvalité. Och använd inte Movie Maker - det är fullkomligt värdelöst. Kort finns för 200-800 kr, det finns dock ingen anledning att köpa ett dyrt kort för att få kvalité. Kablar finns också i olika prisklasser - Vanligt pris är runt 99-150 kr. Såg en guldpläterad för 149 på computer city igår. 0 Citera
lintax Postad 19 augusti 2006 Författare Postad 19 augusti 2006 Detta kortet finns på butiken i stan: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=951 Det borde funger va? Spelar det någon roll vad det är för kabel, 6/4 eller 6/6 pins? Kan någon förklara skillnaden ? =P Edit: Någon med förslag på vilet program att använda vid capturing? Vegas, Pinnacle eller Adobe? 0 Citera
Ronnie Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 4 sitter på kameran och 6 sitter oftast på Firewire korten. 0 Citera
lintax Postad 19 augusti 2006 Författare Postad 19 augusti 2006 Har införskaffat detta nu, och kan väl tillägga att det blev en markant skillnad. Både vad gäller kvalitet och "tillgängligheten" på kameran genom diverse redigeringsprgram. Tack för hjälpen ! =P 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.