Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vilket program har du ?

När du kopplat kameran firewire eller usb 2,0 och slår på den ska din dator känna igen kameran om du jobbar windows XP. Du ska då kunna välja program som är installerat på din dator för videoredigering. Välj då "capture" eller i svenska program som moviemaker "fånga in video"

Vanligste felet är att du inte har kontakt med kameran från datorn eller att kameran inte är intälld på detta. Pröva dej fram.

/nils

Postad

USB, seriell printerkabel, vanlig telefonsladd, två konservburkar med ett snöre emellan... dom passar alla lika bra för att köra över DV till hårddisk. Lycka till!

Postad

[citat=Munthe;72414]USB, seriell printerkabel, vanlig telefonsladd, två konservburkar med ett snöre emellan... dom passar alla lika bra för att köra över DV till hårddisk. Lycka till![/citat]

BIG SMILE! Lysande. Men du glömde bluetooth.

Postad

det jag mest undra över är om jag tappar kvalle på att föra över via usb istället för firewire.. Tack till dom som tagit frågan seriöst!

Postad

[citat=Jonasson;72460]det jag mest undra över är om jag tappar kvalle på att föra över via usb istället för firewire.. Tack till dom som tagit frågan seriöst![/citat]

Jag tog frågan seriöst och svaret på din fråga finns i mitt svar.

Det känns så jäkla mossigt att svara -"USB 0x0e lämpar sig inte som protokoll för överföring av DV25 eftersom det i första hand är utvecklat för betydligt lägre dataströmmar som den från t ex en webbkamera eller en digital stillbildskamera. Anledningen att människor som inte kan läsa manualen till sin nyinköpta kamera och däri konstatera att USB-interfacet finns där för att ge stöd till liknande applikationer (överföring av stillbilder från minneskort e dyl) är höljd i mysterium. För överföring av DV25 har branschen enhälligt standardiserat IEEE1394 som protokoll", så jag struntade i det.

Och på påståendet att digitalt är digitalt är svaren; Nej det är det verkligen inte. På papperet ja, men i verkliga livet väldigt sällan. Digitalt i sammanhanget USB på videokamera -> dator innebär en webbkamerabild på hårddidk.

Postad

Som sagt, frågan har blivir besvarad innan och med Munthes svar finns här inte så mycket att tilläga egentligen.

Tråd strängd.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
  • Skapa nytt...