Jonasson Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Frågan är vad blir skillnaden på att streama ner filmen från dv kameran med usb resp firewire, tappar man kvalle på usb?
Jonasson Postad 18 augusti 2006 Författare Postad 18 augusti 2006 Lägger till lite frågor :) hmm hur gör ni för att lyfta matrialet från dv kameran, vilket program, tillvägagång osv ;)
jernby film Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Vilket program har du ? När du kopplat kameran firewire eller usb 2,0 och slår på den ska din dator känna igen kameran om du jobbar windows XP. Du ska då kunna välja program som är installerat på din dator för videoredigering. Välj då "capture" eller i svenska program som moviemaker "fånga in video" Vanligste felet är att du inte har kontakt med kameran från datorn eller att kameran inte är intälld på detta. Pröva dej fram. /nils
Munthe Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 USB, seriell printerkabel, vanlig telefonsladd, två konservburkar med ett snöre emellan... dom passar alla lika bra för att köra över DV till hårddisk. Lycka till!
lilla_farbrorn Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 SÖK SÖK SÖK. Tråden bör låsas eller slås ihop med redan existerande trådar om detta. Det finns hur många som helst.
gorse Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 [citat=Munthe;72414]USB, seriell printerkabel, vanlig telefonsladd, två konservburkar med ett snöre emellan... dom passar alla lika bra för att köra över DV till hårddisk. Lycka till![/citat] BIG SMILE! Lysande. Men du glömde bluetooth.
jernby film Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 Absolut snabbast. Stoppa i dv-bandet i brödrosten, sätt i kontakten. När dv-bandet hoppar ut är överföringen klar till alla i Vattenfalls elnät. /nils
Jonasson Postad 19 augusti 2006 Författare Postad 19 augusti 2006 det jag mest undra över är om jag tappar kvalle på att föra över via usb istället för firewire.. Tack till dom som tagit frågan seriöst!
jernby film Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 Hej du tappar inte kvalitet. Digital media hit och dit är samma. /nils
Munthe Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 [citat=Jonasson;72460]det jag mest undra över är om jag tappar kvalle på att föra över via usb istället för firewire.. Tack till dom som tagit frågan seriöst![/citat] Jag tog frågan seriöst och svaret på din fråga finns i mitt svar. Det känns så jäkla mossigt att svara -"USB 0x0e lämpar sig inte som protokoll för överföring av DV25 eftersom det i första hand är utvecklat för betydligt lägre dataströmmar som den från t ex en webbkamera eller en digital stillbildskamera. Anledningen att människor som inte kan läsa manualen till sin nyinköpta kamera och däri konstatera att USB-interfacet finns där för att ge stöd till liknande applikationer (överföring av stillbilder från minneskort e dyl) är höljd i mysterium. För överföring av DV25 har branschen enhälligt standardiserat IEEE1394 som protokoll", så jag struntade i det. Och på påståendet att digitalt är digitalt är svaren; Nej det är det verkligen inte. På papperet ja, men i verkliga livet väldigt sällan. Digitalt i sammanhanget USB på videokamera -> dator innebär en webbkamerabild på hårddidk.
Ronnie Postad 19 augusti 2006 Postad 19 augusti 2006 Som sagt, frågan har blivir besvarad innan och med Munthes svar finns här inte så mycket att tilläga egentligen. Tråd strängd.
Recommended Posts