odinlundin Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Vet inte riktigt om jag la inlägget på rätt ställe men allafall, kan det bli något fel på köpta dvd-filmer om man lägger skivorna i solen? Tack på förhand! //OdinLundin 0 Citera
Pace Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Flyttas från Filmcafét. (DVD-authoring är inte rätt, men det är minst fel. ;)) 0 Citera
gorse Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 De flesta prylar jag äger åldras dramatiskt av att ligga solen. Trädgårdsmöblerna i plast, moderna rep och snören (jag tänkte lära mig klättra i berg), ungarnas leksaker tapper färgen, bildäck you name it. Jag tror UV-ljus är den störta boven och det blir inte bättre av värme. Glömmer man en film i solen är det säkert ingen katastrof men jag uppmanar min ungar att ta in sina grejor från trädgården. Jag rev ut lite gammal kabel från vårt i hus i går. Otroligt var gammal isolering kan bli dålig. Fullständigt livsfarligt. 0 Citera
Per Lind Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Enligt undersökningar som bl.a. Ljud&Bild (Elektronikvärlden) och Tyska Computer Bild gjort så gäller i stort sett samma för CD som DVD-skivor: Den sämsta kunde ligga i solen 1-2 timmar innan den var oläsbar. Den bästa, Plextor PX-DVD-R8JC1 Minus, i 52 timmar. De vanligaste fabrikaten klarar några dagar. -Per 0 Citera
Christian van Caine Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Kortfattat, ja. Både DVD- & CD-skivor kan tappa formen & släppa metallagret om dom blir för varma, & det blir dom gärna direkt i solen. UV-ljuset kan defenetivt bleka trycket beroende på kvalitén på det, men själva skivan har inga större problem där :-) ....brända skivor, som innehållet ett väldigt tunt lager av en form av färgad lera däremot vågar jag inte svära på... 0 Citera
odinlundin Postad 18 augusti 2006 Författare Postad 18 augusti 2006 Så kan jag ha den i solen? 0 Citera
Per Lind Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Testa! Jag skulle dock inte våga ha en dvd jag är rädd om i solen, men gör en kopia och lägg i solen. Spela av den varje kväll så ser Du hur länge den klarar sig. Redovisa gärna resultatet här, och vilket fabrikat det är på skivan. En proffsbränd skiva, en som Du köper och som är tillverkad med glasmaster, har dock en helt annan kvalité och tål betydligt mer. -Per 0 Citera
odinlundin Postad 18 augusti 2006 Författare Postad 18 augusti 2006 Det ska jag testa! Kopierar en film på den idag och lägger den i solen och kollar om den funkar varje kväll. Redovisar resultat här sedan! //OdinLundin 0 Citera
Christian van Caine Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Tyckte jag var ganska tydlig om det: NEJ, det går inte att ha tryckta skivor i solen en längre tid, & brända ännu kortare. Dom tappar formen & släpper metallen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 18 augusti 2006 Postad 18 augusti 2006 Åsså nyfiken, varför vill du så gärna grilla plattorna i solen från första början? 0 Citera
odinlundin Postad 18 augusti 2006 Författare Postad 18 augusti 2006 Bara som ett test liksom :D. Kanske inte gjorde det så tydligt jag tar en bränd skiva inte en köpt film. 0 Citera
odinlundin Postad 29 augusti 2006 Författare Postad 29 augusti 2006 Jag bor inne i stan och dom har satt byggnadsställning utanför så det blir nog inget med testet....:( 0 Citera
Guldragge Postad 30 augusti 2006 Postad 30 augusti 2006 "Kan DVD-filmer ligga i solen?" Charmigt. Jag önskar mina problem och mina fundering var av samma dignitet... Ragge 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.