Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

De flesta prylar jag äger åldras dramatiskt av att ligga solen. Trädgårdsmöblerna i plast, moderna rep och snören (jag tänkte lära mig klättra i berg), ungarnas leksaker tapper färgen, bildäck you name it. Jag tror UV-ljus är den störta boven och det blir inte bättre av värme. Glömmer man en film i solen är det säkert ingen katastrof men jag uppmanar min ungar att ta in sina grejor från trädgården. Jag rev ut lite gammal kabel från vårt i hus i går. Otroligt var gammal isolering kan bli dålig. Fullständigt livsfarligt.

Postad

Enligt undersökningar som bl.a. Ljud&Bild (Elektronikvärlden) och Tyska Computer Bild gjort så gäller i stort sett samma för CD som DVD-skivor:

Den sämsta kunde ligga i solen 1-2 timmar innan den var oläsbar.

Den bästa, Plextor PX-DVD-R8JC1 Minus, i 52 timmar. De vanligaste fabrikaten klarar några dagar.

-Per

Postad

Kortfattat, ja.

Både DVD- & CD-skivor kan tappa formen & släppa metallagret om dom blir för varma, & det blir dom gärna direkt i solen.

UV-ljuset kan defenetivt bleka trycket beroende på kvalitén på det, men själva skivan har inga större problem där :-)

....brända skivor, som innehållet ett väldigt tunt lager av en form av färgad lera däremot vågar jag inte svära på...

Postad

Testa!

Jag skulle dock inte våga ha en dvd jag är rädd om i solen, men gör en kopia och lägg i solen. Spela av den varje kväll så ser Du hur länge den klarar sig.

Redovisa gärna resultatet här, och vilket fabrikat det är på skivan.

En proffsbränd skiva, en som Du köper och som är tillverkad med glasmaster, har dock en helt annan kvalité och tål betydligt mer.

-Per

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...