Gå till innehåll

Idéer för utveckling av manus


Christopher

Recommended Posts

Jag har börjat skriva på ett manus som är lite skräck/thriller -aktigt, skall vara ganska lågmäld skrämmande, inte så mycket blod och splatter utan bara otäckt.

Dock gjorde jag som jag alltid gör, vilket jag för övrigt börjat tvivla på nu, nämligen att bara börja skriva utan någon som helst struktur.

Bara skriva när man får en bra idé.

I alla fall, har skrivit en början och har en del idéer.

 

Skulle dock behöva mkt hjälp av er här på forumet.

Jag bifogar början av manuset. I slutet finns även med en liten lista på idéer som kan användas.

 

OBS! inlägget är redigerat, manusidé version 2 finns längre ner på sidan

Ser fram emot lite förslag!

 

PS. Jag har försökt formatera manuset så korrekt jag har kunnat, men ni får gärna ge förslag på förbättringar i strukturen också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inledningen är lite seg eftersom det är en massa dialog som inte säger något. När de börjar flumma ut och pratar om smurfarna och sånt blir den däremot rolig.

 

Det blir lite spännande efter ett tag, men samtidigt känns det inte precis nyskapande. Jag får associationer till Invasion of the Body Snatchers och framför allt Donnie Darko, men det är klart, det är ju ingen dålig blandning. :-)

 

Formatet är OK förutom att du skriver dialogen på ett okonventionellt sätt. Däremot är språket lite väl amatörmässigt ibland. Du använder t.ex. ordet "ganska", som bara vattnar ur betydelsen av det du skriver. Pröva att söka på det så märker du nog att du kan ta bort det på alla ställen.

 

Jag läser gärna nästa version. Se till att skriva dialogen i rätt format bara.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

vilcans har redan sagt att dialogen är i fel format, så det tänket jag inte ta upp. Men för att nämna annan "formalia" så vill jag påpeka att du regisserar för mycket i manuset. Manusförfattaren skall inte bry sig om var kameran befinner sig - det är regissörens jobb. Det andra jag vill säga är att du borde ta och korrekturläsa manuset; det förekommer en del stav- och grammatikfel som, även om de inte påverkar den faktiska filmen (om det blir någon) kan inverka negativt på en läsare, så att de kanske inte bryr sig om att läsa hela, och det är ju synd.

 

Som vilcans också har påpekat så händer det inte särskilt mycket i den inledande dialogen. Tänk på att det är när du presenterar rollkaraktärerna som du skall spika vilka de är. Som det ser ut nu får man ingen vidare bild av vilka Daniel och Henrik egentligen är. Tänk också på att även om den större konflikten handlar om ett hot mot mänskligheten så är det bra att ha lite smärre konflikter också. Kanske borde inte Daniel och Henrik vara helt synkade, om du förstår vad jag menar.

 

För övrigt tycker jag att jointen röks upp alldeles för snabbt. Man brukar säga en hel del mer innan den tar slut, men det kanske var en rikitigt liten joint?

 

Tja, det kanske låter som att jag bara dissar dig, men du bad om kritik, och jag har ansträngt mig för att komma med något vettigt. Hur som helst är det svårt att komma med några övergripande kommentarer när vi bara får en början. En tumregel brukar annars vara att man åtminstone vet hur filmen skall sluta.

 

Hur som helst, lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för kritiken!

 

desto hårdare desto bättre, inga mjäkiga kommentarer, jag måste veta vad som är kass så att jag kan förbättra det.

 

ni har alla bra synpunkter, apropå det med jointen så har jag faktiskt tänkt på det litegrann... vi får väl säga att den är ganska liten? för annars får dialogen vara ännu längre..

 

jag har tänkt om lite vad det gäller manuset, jag har en idé som jag skulle vilja filma, och då håller det inte med ett för långt manus, så det får väl bli ett kortfilmsmanus... en sisådär 20 minuter.

 

jag funderar på att daniels föräldrar slår honom och behandlar honom som skit, och i slutet så skall dom här mystiska männen komma och ta honom därifrån... typ

 

låter rätt flummigt men jag har en rätt bra idé (tror jag). jag lägger upp den nya versionen av manuset i helgen om jag hinner!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Här kommer jag o lägger mig i, men det skadar väl aldrig med fler röster?

 

Det har redan diskuterats hur formateringen ser ut, personligen gillar jag den inte och hoppas du ändrar den till hur den bör ser ut. Jag tycker det blir enklare att läsa åtminstone.

 

Jag gillar de surrealistiska bitarna du la till som idéer i slutet, men det är för mycket dialoger i början. Detta har det också redan påpekats men jag vill betona att det är en grej du borde förbättra.

 

Hoppas på att få läsa en ny version snart. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, nu har jag haft lite tid över och skrivit om manuset en hel del. Har dessutom kommit lite längre. Har försökt ta till mig av er kritik.

Formatet är nu annorlunda (Och förhoppningsvis korrekt).

Inledningen är dessutom omgjord.

 

Dialogen har jag försökt korta ner på lite, men det är fortfarande ganska mycket dialog, jag hoppas dock att den fyller sitt syfte lite bättre den här gången, har försökt skapa lite tydligare karaktärer.

 

Jag lägger upp den nya versionen av manuset nu.

Jag har också snickrat på lite musik till filmen, har försökt få en surrealistisk och lite otäck touch på det hela.

Ni kan ladda ner musiken från denna adressen.

http://w1.319.telia.com/~u31924379/

Säg gärna vad ni tycker om den.

 

Jag väntar på kommentarer!

Manusidé2 (ver2).doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite kommentarerer på första scenen:

 

EXT. VILLAFÖRORT –KVÄLL

 

Det är kväll. En stjärnklar himmel syns. Månen lyser upp den annars mörka natten.

Är det kväll eller natt ?

Gatubelysning skymtas i omgivningen, likaså små gator och flertalet träd och buskage.

Skymtas i vilken omgivning ? Vad ser vi ? Beskriv vad innehåller omgivningen innehåller. En mängd villor - eller vad ? Börja med de mest uppenbara först och sedan detaljerna.

Ett stort hus ligger på en kulle. Var ligger kullen

En person syns på balkongen till huset.

 

HENRIK, 17 år är personen på balkongen. Återupprepning av att en person står på balkongen. Vem är Henrik ? Beskriv honom första gången vi möter honom inte i scen 2

Är vi plötsligt på balkongen ? Är vi nu i en ny scen eller ?

Han står tyst och spanar ut i den kalla natten. Är vi plötsligt på balkongen ? Hans ögon sveper över området Skall vi ha en närbild på hansoch stannar slutligen till på den mörka stjärnklara himlen. Han stirrar ut mot den oändliga rymden.

 

Sedan orkar jag inte göra småkommentarer. Tänk på att början är viktig och att

du bör väga varje ord.

 

Några allmänna kommentarer:

 

 

Rent tekniskt så är manuskriptet bra. I vissa fall finns några kameranbeskrivningar med - ta bort dem och låt regissören bestämma dessa .

Beskrivningarna är lite långa - beskriv bara det som är nödvändigt. Det räcker att säga att det är ett stökigt pojkrum man behöver inte räkna upp varje pryl i rummet - om den inte i sig är nödvändig för handlingen.

Tänk på att en bild säger mer än 1000 ord så det gäller att bara beskriva det som behövs och låt regissören bestämma exakt hur pojkrummet ser ut.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...