slajzan Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Jag är väldigt ny med redigering, använder mej Adobe Premiere Pro. Så nu har jag alltså redigerat en film och lite ditt å datt. När jag sparar den så kan jag ju bara spara den som "Adobe Premiere project" hur får jag den så att den blir en film? Asså en film filtyp? 0 Quote
Rocken Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Nu har jag aldrig använt det där programmet som du har, men det är ändå samma sak i alla (tror jag). För att göra ett filmprojekt till en färdig filmfil måste du rendera den. Då fogas all video och ljud ihop. Om det inte finns en direktknapp, brukar det ligga under arkiv, rendera. Är programmet på engelska heter det ju som sagt render. Då får du välja vilket format filmen ska renderas i, och vars den ska sparas. Det tar ofta lång tid att rendera, beroende på formatet tar det 2-3 gånger filmens längd. Hoppas det var till hjälp, lycka till! 0 Quote
slajzan Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Har inte riktigt hittat den än men får väl leta lite mera :) 0 Quote
slajzan Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Ååå har hittat den nu! Tack grymt mkt!!! :) 0 Quote
slajzan Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Hmm.. Nu har jag ett nytt problem.. Alla har blivit "rendade" i små små filer i en mapp.. Hur sätter jag ihop dom? 0 Quote
Pace Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 File > Export > Movie eller tryck CTRL+M. (File > Save sparar projektet i Premiere, inte som en färdig videofil.) Tråden omdöpt från "Riktig n00bfråga :)". Tänk på att skriva en rubrik som faktiskt säger vad ämnet handlar om. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted August 12, 2006 Posted August 12, 2006 Jag rekommenderar att läsa igenom manualen innan man börjar. Det jag kan säga lite snabbt och enkelt är att du måste ändra renderingsinställningarna, för det som du beskriver nu verkar som att du har renderat i bildsekvenser istället för en filmfil. 0 Quote
Slajf Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 [citat=slajzan]Jag är väldigt ny med redigering, använder mej Adobe Premiere Pro. Så nu har jag alltså redigerat en film och lite ditt å datt. När jag sparar den så kan jag ju bara spara den som "Adobe Premiere project" hur får jag den så att den blir en film? Asså en film filtyp?[/citat] hur överför man filmen från Dv kamera till adobe premiere pro ? 0 Quote
Ior Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 [citat=Slajf][citat=slajzan]Jag är väldigt ny med redigering, använder mej Adobe Premiere Pro. Så nu har jag alltså redigerat en film och lite ditt å datt. När jag sparar den så kan jag ju bara spara den som "Adobe Premiere project" hur får jag den så att den blir en film? Asså en film filtyp?[/citat] hur överför man filmen från Dv kamera till adobe premiere pro ?[/citat] Läs längst ner -> http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9197 Tryck "F5" i Premiere för att visa capturefönstret. 0 Quote
Slajf Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 [citat=Ior][citat=Slajf][citat=slajzan]Jag är väldigt ny med redigering, använder mej Adobe Premiere Pro. Så nu har jag alltså redigerat en film och lite ditt å datt. När jag sparar den så kan jag ju bara spara den som "Adobe Premiere project" hur får jag den så att den blir en film? Asså en film filtyp?[/citat] hur överför man filmen från Dv kamera till adobe premiere pro ?[/citat] Läs längst ner -> http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9197 Tryck "F5" i Premiere för att visa capturefönstret.[/citat] Det har jag gjort men jag får inte igång överförningen! Såhär ser bilden ut i programet: http://img126.imageshack.us/img126/6758/adobepr1.jpg Varför kan jag ej klicka på den röda lilla runda knappen för att starta överförningen? Kanske, stödjer inte Adobe Premiere Pro min Sony HC23 DV-kamera!? 0 Quote
Ior Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 [citat=Slajf] Det har jag gjort men jag får inte igång överförningen! Såhär ser bilden ut i programet: Varför kan jag ej klicka på den röda lilla runda knappen för att starta överförningen? Kanske, stödjer inte Adobe Premiere Pro min Sony HC23 DV-kamera!?[/citat] Det bör programmet göra, men det har bara stöd för capture via FireWire vilket du ju inte använder dig av. Börjar du inte bli övertygad nu? :) 0 Quote
Slajf Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 [citat=Ior][citat=Slajf] Det har jag gjort men jag får inte igång överförningen! Såhär ser bilden ut i programet: Varför kan jag ej klicka på den röda lilla runda knappen för att starta överförningen? Kanske, stödjer inte Adobe Premiere Pro min Sony HC23 DV-kamera!?[/citat] Det bör programmet göra, men det har bara stöd för capture via FireWire vilket du ju inte använder dig av. Börjar du inte bli övertygad nu? :)[/citat] AHAHAH!! du är rolig man! Ni har övertygat mig! Jag kommer inhandla firewire kabel och anslutningen! Om inte detta hjälper så kommer jag skita i totalt allt vad som har med film o kamera att göra. Det är inte roligt när man har lagt 4000:- på kamera och nån tusen till på redigerings program, o sen är det värsta skit-kvalitet! blir bara förbannad och irriterad .... och det är dålig kombination! 0 Quote
Recommended Posts