Johanna_e Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 Jag är 15 år och ska börja gymnasiet snart. jag vet inte riktigt hur jag ska välja, jag är mycket intresserad av att göra filmer och jag tror att det är något som jag vill jobba med i framtiden. jag tycker det värkar roligt med filgymnasie men många har tipsat mig om att ta en bred gymnasie linje och inrikta mig på film senare. Dessutom så är jag lite rädd för att det kommer att bli svårt att få jobb när jag har pluggat klart! Om det är någon här som redan har gått igenom det här som har lite tips så vore det jätte bra! :) Tack! 0 Citera
Swe__ Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 Om du vill satsa helhjärtat på det så tycker jag att det kan vara ett steg i rätt riktning. men jag går inget filmgymnasium. eftersom jag inte har varit så intresserad av det tidigare. det bara slog till. men om jag hittar enstaka kurser som kan hjälpa mig tar jag dem direkt 0 Citera
dreeze Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 Kommer det att bli lättare att få jobb efter att ha gått en generell utbildning? Det är kanske lite lättare att läsa en del högre utbildningar, men jag tror inte det blir lättare att få jobb. Om du gillar film blir säkert en filminriktad gymnasieutbildning mycket roligare än en generell utbildning. Och om det är kul lär du sig mer på kortare tid... 0 Citera
berlin87 Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 Tycker absolut att du ska välja dte som intresserar dig mest. Jag gick själv medialinjen, med inriktning rörlig bild, på gymnasiet och kan verkligen rekommendera det. Läroplanen innefattar ändå alla grundämnen (plus mkt mer), därför "binder" du dig itne till ämnet film. Om du skulle tappa intresset för film under gymnasiet, så kan du alltid läsa till kurser i efterhand på komvux. 0 Citera
Anna_Dea Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 Jag tycker du ska rikta dig in på Psykologi, filosofi, humanskbeteende osv. Och lär dig känna dig själv. du är ung. Börjar du nu med det så kommer du en stor erfarenhet med människor osv om ca: 7-8 år, då kan du börja söka filmutbildningar och lära dig om tekniken. 0 Citera
TomStac Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 [citat=Anna_Dea]Jag tycker du ska rikta dig in på Psykologi, filosofi, humanskbeteende osv. Och lär dig känna dig själv. du är ung. Börjar du nu med det så kommer du en stor erfarenhet med människor osv om ca: 7-8 år, då kan du börja söka filmutbildningar och lära dig om tekniken.[/citat] Håller faktiskt med Anna_Dea här (kors i taket ;)). Jag får bara ta mig själv som exempel. Jag har drömt om filmyrket sedan tonåren men hade jag satsat på det då hade det bara blivit knas. Jag var iofs hyfsat brådmogen men saknade framför allt erfarenhet och förmåga till samarbete. I mina senare yrkesval och genom personliga studier har jag lärt mig olika ämnen inom humanoria (idéhistoria, religion och filosofi) och beteendevetenskap (ledarskap, psykologi och sociologi). Det är först nu, som 40-åring, som jag känner att jag är tillräckligt mogen att angripa filmmediet. Nu säger jag inte att du skall vänta lika länge som mig; när jag ser 18-åringar idag slår det mig alltig hur mycket mognare de är i jämförelse med hur jag var. Men filmyrket är av ett slag som kräver livserfarenhet och framför allt människokännedom. Och faktum är att de är olika sidor av samma mynt. Du kanske skall ge det 3-5 år, eller något... 0 Citera
gorse Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Jag har barn som filurar över yrkesval och det råd jag ger är att om man skall bli nått (i största allmänhet) så är mycket vilja och målmedvetenhet som gäller. Om man inte skall bli ingenjör, läkare, tandläkare, advokat och liknande yrken skall man bli hantverkare enligt min mening (elektriker, rörmokare etc). Hantverkare kan man bli på yrkesinriktad linje på gymnasiet. Alla andra yrken tror jag på generella naturvetenskapliga linjer som ger bra poäng för högre studier. Säger studievägledaren nått annat så ljuger han. (Hukar mig nu, för andra åsikter) 0 Citera
Zhyron Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Många efter gymnasiella filmutbildningar har inget emot att du gått på annan utbildning än en om film (ibland är det tom bättre) och det viktigaste är att du får gymnasiekompetens så att du även har möjlighet att få andra jobb. Så du kan gå en annan linje du är intresserad av men du kan även gå film linje så länge att du får gymnasiekompetensen. 0 Citera
Coca Cola och Film Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Jag börjar på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg den 23 augusti, är det någon här som har gått/går där? Är det bra isåfall? 0 Citera
pld Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 [citat=Coca Cola och Film]Jag börjar på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg den 23 augusti, är det någon här som har gått/går där? Är det bra isåfall?[/citat] Ska börja i tvåan där i höst. Visst är det bra speciellt nu när dem ska skaffa ny utrustning (nya datorer och redigeringsprogram fast tyvärr kör dem med Adobes Premiere :( ). Munkebäck är även bra för i första året får du testa på alla grejer som foto, ljud, expo m.m och sedan väljer du vad du vill lära dig mer dem närmaste två åren. 0 Citera
dreeze Postad 12 augusti 2006 Postad 12 augusti 2006 [citat=TomStac][citat=Anna_Dea]Jag tycker du ska rikta dig in på Psykologi, filosofi, humanskbeteende osv. Och lär dig känna dig själv. du är ung. Börjar du nu med det så kommer du en stor erfarenhet med människor osv om ca: 7-8 år, då kan du börja söka filmutbildningar och lära dig om tekniken.[/citat] Håller faktiskt med Anna_Dea här (kors i taket ;)). Jag får bara ta mig själv som exempel. Jag har drömt om filmyrket sedan tonåren men hade jag satsat på det då hade det bara blivit knas. Jag var iofs hyfsat brådmogen men saknade framför allt erfarenhet och förmåga till samarbete. I mina senare yrkesval och genom personliga studier har jag lärt mig olika ämnen inom humanoria (idéhistoria, religion och filosofi) och beteendevetenskap (ledarskap, psykologi och sociologi). Det är först nu, som 40-åring, som jag känner att jag är tillräckligt mogen att angripa filmmediet. Nu säger jag inte att du skall vänta lika länge som mig; när jag ser 18-åringar idag slår det mig alltig hur mycket mognare de är i jämförelse med hur jag var. Men filmyrket är av ett slag som kräver livserfarenhet och framför allt människokännedom. Och faktum är att de är olika sidor av samma mynt. Du kanske skall ge det 3-5 år, eller något...[/citat] Det kan nog vara lite knepigt att "planera" sin utveckling på det där viset ;) Jag tror det måste finnas ett eget behov för att lära sig det där, inte se det som planerade steg längs vägen, då lär man sig det på fel sätt tror jag... 0 Citera
Johanna_e Postad 13 augusti 2006 Författare Postad 13 augusti 2006 Tack igen för många bra tips! Det är ungefär det som ni säger som har gått genom mitt huvud, det är bara lite svårt att veta vad som bara är önske tankar och vad som skulle kunna bli värklighet. Det som jag känner är att jag gärna vill gå en gymnasie linje som intreserar mig frågan är bara om det är värt att riskera sin framtid för det. men nu har jag lite bra tips som jag kan ta hjälp av! Tack! 0 Citera
berlin87 Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 Johanna du "riskerar" inte din framtid genom att välja media... 0 Citera
ofstudios Postad 5 september 2006 Postad 5 september 2006 [citat=Coca Cola och Film]Jag börjar på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg den 23 augusti, är det någon här som har gått/går där? Är det bra isåfall?[/citat] Ska börja i tvåan där i höst. Visst är det bra speciellt nu när dem ska skaffa ny utrustning (nya datorer och redigeringsprogram fast tyvärr kör dem med Adobes Premiere :( ). Munkebäck är även bra för i första året får du testa på alla grejer som foto, ljud, expo m.m och sedan väljer du vad du vill lära dig mer dem närmaste två åren. What ??? kör ni med premier på ett rörligbild program, det var det fattigaste, ni måste ju ha tillgång till bättre utrustning så ni är redo för nästa steg Jag går på rörligbild 3 på filborna skolan i helsingborg, här kör vi dem nyaste macarna med Final Cut Pro riktigt gött, två tft skärmar och en platt tv, samt mixer och stereo högtalare i varje redigerings rum. 0 Citera
pld Postad 5 september 2006 Postad 5 september 2006 What ??? kör ni med premier på ett rörligbild program, det var det fattigaste, ni måste ju ha tillgång till bättre utrustning så ni är redo för nästa steg Jag går på rörligbild 3 på filborna skolan i helsingborg, här kör vi dem nyaste macarna med Final Cut Pro riktigt gött, två tft skärmar och en platt tv, samt mixer och stereo högtalare i varje redigerings rum. Jo, jag vet. Fast dem håller nu på att ändra lite på utrustningen så vi ska få det nyaste Adobe Premiere Pro, After Effects, Encore och Aduition tror jag det var. Helst vill man ju själv att dem ska skaffa Avid fast man kan ju inte alltid få som man vill. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.