barnholdt Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 Kommer de nya funktionerna i iChat vara ovärderliga för filmare på både proffs och amatörnivå? Det hela handlar om att kunna strömma QT, foto slidshows och hela presentationer direkt över internet undertiden man chatar. Jobbar jag med en fotograf som tar stillbilder kan han visa mig sina bilder direkt över en chat utan att behöva publicera dem på nätet. Så vi kan hålla en dialog om bilderna t.ex. Vidare kan vi givetvis snacka i videochaten direkt undertiden bilderna visas. Filmare/redigerare kan visa upp nya klipp i en chat helt utan publicering, för att få kommentarer och värderingar av andra i chaten. Presentationer kan göras av nya idéer eller projekt som övriga kan ta del av. Flera kan med andra ord jobba på ett projekt på var sitt håll och diskutera olika produktionssteg över en chat. Jag tycker detta låter som en gjuten funktion för oss filmare och hoppas att detta utvecklas mer med tiden. EDIT="Borde kanske döpt tråden till "nya iChat funktioner ovärdeliga för filmare?"." 0 Citera
vilcans Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 Det låter ju väldigt användbart. Tyvärr tror jag att det kommer att dröja många år innan sånt där funkar bra. Det är det som är problemet med ny teknik: den är aldrig så cool och smärtfri som i science fiction-filmer, utan är den ny så är den oftast bara besvärlig... 0 Citera
Java ex Machina Postad 9 augusti 2006 Postad 9 augusti 2006 i min erfarenhet använder folk i branschen gamla beprövade metoder för allt, och väldigt många är människor som inte har någon susning om den typen av ny teknik. Det finns många som inte ens vet vad "internet movie database" är för något, eller vad en ftp är. rent teoretiskt tycker jag msn funkar bra som kommunikationsverktyg, men i praktiken blir det att när man jobbar på ett projekt, är man på plats visst många timmar om dagen, och sedan vill alla åka hem till sitt privatliv. Finns det verkligen ett behov av iChat eller är det något man klarar sig utan med hederliga gamla metoder? 0 Citera
barnholdt Postad 10 augusti 2006 Författare Postad 10 augusti 2006 Det borde ju bli intressant när det blir lite distans rent geografiskt i teamet. Eller när möjligheten att träffas är begränsad på ett annat sätt. Det kan nog stämma som du säger att många i branschen kör i gamla hjulspår där de tycker allt är bra. Troligen gör de detta med rätta, varför gå ifrån något som fungerar för dem och deras produktion? PJ använde sig av tekniken på någon av LOTR filmerna vet jag, kanske fick flera upp ögonen för det där? Intressant och lite kul är att vi alla kommer kunna använda tekniken om ett tag om vi vill och behöver den. 0 Citera
gorse Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 IChat låter lite som det avsomnade Microsoft Netmeeting, vars en del funktioner har migrerat in i MSN-messenger. Fungerade faktiskt riktigt bra och jag tycker fortfarande det är konstigt att inte fler använde det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.