Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inte tokigt alls. En av de viktigaste ingredienserna finns där, nämligen vad ska hända? VAD är det som händer och hur kommer det att gå? Det gör att man läser vidare - och senare förhoppningsvis inte kan slita sig från filmen.

Men det är en början och ett slut i stort sett. Det fattas en massa info däremellan. I slutet vill man ju ha svar på alla de där frågorna man ställt sig under filmens gång.

Är det nån sekt? Var håller de i så fall till? Vad är de ute efter? Och så vidare. Det är sånt du kan berätta och fördjupa i andra akten. Var kom bilen ifrån? Varför funkar inga apparater? Släpp inga trådar.

Intressant idé, du får ge den mer kött på benen och fördjupa karaktärer och story. Bara...

Postad

Det här var en riktig page-turner. Spännande och välskrivet och en underbar konstig stämning som fördjupas allteftersom.

Jag håller med om att du måste knyta ihop trådarna i slutet. Det är mycket som aldrig får någon förklaring. Jag tror jag fattar handlingen i stort, men det är många detaljer som är oklara. Den största oklarheten är var bilen kommer ifrån. Och varför måste Sarah döda Mathias? Varför gör Anna inte det själv?

I slutet får jag en känsla av att alla andra människor har försvunnit. Ingen syns till och ingen öppnar dörren när Mathias ringer på. Sarah antyder att bussen inte kommer att komma. Men sedan spinner du inte vidare på den idén, och man får aldrig veta om det är så eller inte.

En annan konstig grej är att Sarah inte verkar söka upp Mathias i början, utan de råkar bara hamna bredvid varann i baren. Och vems är ciggpaketet?

Förresten Ed, jag har tappat bort din mejladress. Kan du mejla mig så ska jag berätta vad som hänt med Tåget.

Postad

Kul historia. Jag har själv fått många ideer till historier från just Uppenbarelseboken. Jag gillar såna här helt plötsliga slut, utan någon direkt förklaring som gör att man får tänka själv. Du har valt ett bra ämne och hoppas även att du filmatiserar och på något vis, sedan lägger upp filmen också. Jag kan inte säga något negativt om manuset. Ha d bra / David

Postad

Det här var en av de allra bästa manus jag läst här. Strålande bra. Jag håller inte alls med kommentarerna om att saker bör förklaras mer. Jag tycker det framgår väldigt tydligt att Mathias på ngt sätt representerar gud (det goda) och Sarah satan (det onda), även om jag inte känner till apokalypsen. För mig handlar filmen om att det onda ändå kan göra gott på något vis. Hopp, helt enkelt. Att det sedan finns detaljer som inte direkt förklaras tycker jag bara är en fördel för vad den enskilde åskådaren får för upplevelse.

Några detaljer jag tänkte på:

- i polisradion: ändra till mer korrekt: "Niklas Tore Johan, nolla, sjua, sexa"

- när glassförsäljaren får en kraftig stöt av kassaapparaten känns det som att det blir lite för mycket, jag tycker du ska ändra det till att han helt enkelt bara inte kan öppna den

- snygg Sjunde inseglet-flirt!

- Mathias säger först att han inte kan spela schack, sen spelar de ändå. det känns konstigt.

- när Mathias besöker Sarah på sjukhuset känns det lite orimligt att Sarah inte vet något något om olyckan

- Sarah blir skjuten i magen med ett skott som går genom ett fönster, är fönstret i maghöjd?

Skulle vara otroligt kul att se det här filmatiseras.. Jag tycker personligen inte att man ska behöva bry sig om hur lång en film blir, om det är en "kortfilm" eller "långfilm" eller vad man nu vill kalla det. Skit i det. Jag tycker inte att det behövs någon utfyllnad i mitten. Till sist: kanske bör filmen heta: "Apokalypsen"?

Postad

När jag skrev mitt förra inlägg hade jag redan skrivit ett mycket intelligentare inlägg, men min dator hängde sig innan jag postade det, så därför orkade jag bara skriva det mest relevanta, nämligen var tusan kommer bilen ifrån. :OO

Att det handlar om striden mellan gud och djävulen är tillräckligt tydligt. Vid schackpartiet blev det uppenbart för mig att det var nåt sånt. Jag antar att du valde namnet Sarah för att det liknar Satan. Så handlingen i stort är inget problem, det är mer detaljerna som är förvirrande.

Postad

Det är trots allt en rätt betydande skillnad mellan att få utrymme att tolka saker själv i en film och att inte fatta vad som pågår.

Ingen vill bli skriven på näsan, men jag tror ändå att man vill och måste fatta det mest grundläggande, som var saker tar vägen och varför vissa saker händer, för att bli så intresserad att man fortsätter titta. Alla är kanske inte så kunniga om Uppenbarelseboken heller.

En del info måste man allt få för att kunna göra sin egen tolkning. Och så bör väl en del logiska luckor rättas till, men det har redan påpekats här.

Postad

Du har väldigt mycket arbete framför dig om du vill göra detta till ett långfilmsmanus. Det är väldigt mycket dialog - vilket gör att den skulle bli väl kort. Du bör minst dubbla längden...

...Men, manuset är riktigt bra. Många av de manus som "amatörer" skriver är ofta väldigt jobbiga att läsa, pga. skrivfel, formalia, förklarande dialog etc. Detta manus undviker dock detta till största del. Manuset är väldigt lättläst, vilket är ett mycket gott tecken. Sidorna flyger fram. Intressant story. Intressanta karaktärer. Mycket välskrivet.

Skulle dock gärna se att du utvecklar många av dina karaktärer, ex. Saras och Mattias mammor. Vilka är de? Gärna utveckla dina huvudkaraktärer också. Tycker att du ska jobba en del med dialogen - speciellt mellan Mattias och Sarah. Den käns vid vissa tillfällen krystad och overklig. Vid andra tillfällen känns den dock mer naturlig.

Med hårt jobb känns det som att detta manus kan bli verkligt bra. Skulle vara kul att se detta filmatiseras. Bra jobbat!

Postad

grymt manus!

det där med bilen tyckte jag var bra... jag kände inget särskilt behov av att veta mer. den lite surrealistiska stämningen är underbar.

Postad

Jättebra!

Jag är själv ganska intresserad av religion, speciellt kristendom, och har faktiskt tidigare funderat på att skriva om apokalypsen, men det känns onödigt nu när du redan skrivit ett sådant förstklassigt manus :)

Några funderingar och åsikter utöver nyss författade har jag dock.

Jag är egentligen inte så förtjust i filmer med så pass öppna slut som det här, men trots detta så anser jag att det fungerar bra i ditt manus - gillar blodregnet, det kan nog bli väldigt effektfullt. Fast om filmen slutar såhär så måste det ju finnas någonting annat som filmen vill säga. Det var för mig intressant att Sarah (jo, jag fattade ordleken ;)) som ju är Satan inkarnerad, kan hysa känslor av sympati, eller kanske till och med kärlek, för sin dödsfiende.

Du får säga till om jag övertolkar, men det känns som att budskapet är att den mänskliga godheten står över ondskan, att till och med Satan själv blir påverkad av den. Ja, på ett ungefär i alla fall. Kan ju nämna så här apropå att på måndag börjar jag med filmanalys delen i filmkunskapskursen, må hända kan jag komma på något bättre då :p

Efter att ha fräschat upp Uppenbarelsebokskunskaperna så blev handlingen än mer intressant än innan. Brytningen av det sjunde sigillet får väl antas ske i samband med att mobiltelefonnäten upphör att fungera. I sluter med blodregnet kan man kanske tänka sig att det är Ängel numero uno som blåser i basunen sin?

Kan också nämna att jag gillade Sjunde inseglet referensen vid schackspelet. Likaså titeln, Apollyon låter häftigare än Apokalypsen. Efter nyssnämnda uppfräschning så såg jag ju också kopplingen, men det kanske är något som borde tydliggöras? Eller nej förresten, kanske inte..

Jaja, jag är lite seg i huvudet för tillfället, så det är möjligt att inlägget är svårläst, men här kommer det i vilket fall som helst.

Postad

En sak som jag tänkte på när jag läste manuset första gången, när jag trodde att det var en realistisk film, var varför inte poliserna misstänkte att Mathias hade snott bilen. Här står en onykter ungdomsjävel vid vägkanten bredvid en kvaddad stulen bil och påstår att den trillade ner från himlen. Jag var helt säker på att han skulle bli oskyldigt anklagad. Om du vill ha mer dramatik så kan du slänga in nåt sånt som en bikonflikt.

Postad

Jo, det skulle nog fungera, ett ganska snabbt svep förbi i hallen utanför rummet där kroppen ligger eller något liknande. Eller så väljer man något mer subtilt, att precis när han vänder sig om för att gå så ser han en gräshoppa komma ut under dörren.

Fast det är klart, den hinten kan vara lite väl otydlig. Kanske kan du använda alternativ 1 för den här scenen och sen lägga till mindre märkbara sätt för att antyda vad det är som ligger bakom de konstiga saker som sker.

Aja, måste bli klar för att dra till skolan. Ciao!

Postad

Jag tycker det är viktigt att man ska fatta handlingen även om man inte har full koll på uppenbarelseboken. Nedfallande bilar och gräshoppor i all ära, men man måste ha en chans att förstå det även om man inte är påläst. Jag har ingenting emot symbolik, allegorier och travestier så länge själva handlingen är begriplig. Om man måste ha läst uppenbarelseboken för att förstå vad som händer så är det risk att det blir för akademiskt och pretentiöst, liksom att du flörtar med intellektuella och säger "det vanliga patrasket begriper ju inte det här, men vi har ju läst teologi".

Nu är det inte så mycket som krävs för att göra den här historien begriplig för de som har lite bakom pannbenet. Det behövs inga långa förklaringar, utan det räcker kanske med en enda bisats i en replik för att förklara t.ex. bilen. Det kan räcka med en antydan till förklaring för att publiken ska lista ut hur det hänger samman. Det du inte bör göra är att bara lämna saker helt utan förklaring.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...