Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

sitter och redigerar en film där jag lagt in en låt (mp3) och därefter några inspelade wav filer...

problemet är följande:

Låten spelas upp med bra ljud. Men wav ljudet är dåligt...det brusar och knastrar lite grann...hur kan jag fixa det här?

Postad

Är originalfilen (wav) fri från knaster till att börja med? Spela upp filen i media player och hör efter om det knastrar där.

Om så är fallet får du använda något program med brusreducering, det finns ett flertal. Finns en del trådar om det i forumet också.

Postad

Kanske är för tungt för din dator. Har du renderat alla previews (tryckt Enter och väntat ofta rätt länge)?

Jag kan få typ som du beskriver om jag har ett större projekt. Det går i så fall alltid bort när man renderar filmen.

Postad

spelade upp orig. filen i media player och den innehöll tydligen lite brus...

gick därför in i audacity och importerade filen och la till effekten "brusreducering"...men jag tycker inte att det låter bättre faktiskt...

Postad

Nej, det där med brusreducering har jag inte heller lyckats med. Krävs förmodligen en hel del pillande och ingen effekt man bara lägger på. Inte mycket du kan göra än att försöka restaurera klippet digitalt eller spela in på nytt.

Postad

Brusreducering är inte lätt om man inte vet vad man gör, försök hitta bättre ljud att utgå ifrån istället.

& sen vad gäller exempelvis M4A1-gevär (som jag inte har en aning om vad dom är för några men principerna gäller alla vapen på film), så är det aldrig samma vapen du hör på film som du ser.

Skottljud brukar bestå av mellan 5 till kanske 50 eller mer ljud som puzzlats ihop & justerats för att låta bra.

Ibland finns det element av det ursprungliga vapnet inlagt, men det är inte en direkt regel....eller ens vidare vanligt.

Ett undantag är speciellt inledningen av Saving Ryan´s Privates, där ljuden till stor del är autentiska, men tagna under extremt kontrollerade former.

Det går att få äkta ljud att låta bra direkt, men det kräver mickar som inte är av denna världen, inspelningsmedia som skulle få mig drunkna i min egen saliv, & kunskap som matchar för att få det funka alls.

Att göra (bra) skottljud är en svår konstform.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...