kalle112 Postad 16 juli 2006 Postad 16 juli 2006 Jag har spelat in ett videoklipp med min DV-kamera. Det här klippet ska gå igenom en massa saker innan det blir klart. Först ska den in i premiere, sedan i after effects och till sist 3d studio max där den sista effekten tar plats för att därefter importeras i premiere (ännu en gång) för redigering. Min fråga är hur jag ska exportera eller rendera video klippet från varje program samtidigt som jag behåller maximal kvalité på videoklippet? Alltså vilket format ska jag använda? 0 Citera
R.R Studio Postad 16 juli 2006 Postad 16 juli 2006 behöver du verkligen hjälp med att någon skall trycka på "export" åt dig??! Jamenar, det känns ju lite dummt att sätta ner tid på att skriva ett svar när det för dig bara att lite anstränga dig och läsa/prova: 1. Manualen ( jepp det finns en sådan bok ) 2. Pröva dig fram ( skulle du ha gjort det före du posta ett inlägg så skulle du säkert ha hittat en export funktion "non- compressed" eller "best quallity") Jag ber om ursäkt för detta "rak på sak" svar, men tycker du inte själv att man borde ens försöka själv innan man frågar hjälp?? 0 Citera
kalle112 Postad 16 juli 2006 Författare Postad 16 juli 2006 [citat=R.R Studio]behöver du verkligen hjälp med att någon skall trycka på "export" åt dig??! Jamenar, det känns ju lite dummt att sätta ner tid på att skriva ett svar när det för dig bara att lite anstränga dig och läsa/prova: 1. Manualen ( jepp det finns en sådan bok ) 2. Pröva dig fram ( skulle du ha gjort det före du posta ett inlägg så skulle du säkert ha hittat en export funktion "non- compressed" eller "best quallity") Jag ber om ursäkt för detta "rak på sak" svar, men tycker du inte själv att man borde ens försöka själv innan man frågar hjälp??[/citat] Okey! Håller med dig att man bör försöka innan man frågar. Men vad vet du om vad jag gjort och inte gjort? Hur kan du vara så säker på att jag inte försökt??? Visst, det finns en manual. Men ibland...spec. när man sitter och funderar på ett problem i flera timmar så blir det stopp! Fattar inte att man orkar kritisera folk och inte hjälpa dom. Du använder ju tangentbordet vid båda tillfällena. Men lite hjälp fick jag av dig i alla fall. Då man väljer export i premiere (vilket var mitt största problem) så fixar den inställningarna automatiskt... Jag använder 3 program. Så lite förvirrad blev jag faktiskt. För det ber jag om ursäkt! 0 Citera
R.R Studio Postad 16 juli 2006 Postad 16 juli 2006 Om du skulle ha försökt, skulle du inte heller vara här och argumentera.. Men, jag utgick ifrån att man inte sitter och funderar flera timmar på ett sådant enkelt problem när man jobbar med avancerade 3d program, eller compositions program. Hur man exportarar hör väl till bas kunskap. Mitt misstag, borde ha insett att det kan vara svårare än vad det egentligen är. Dessutom, hur kommer det sig att "det finns en manual", men ändå sitter man och prövar i flera timmar..?? Vad jag vet är ju just manualen till för att man INTE skall behöva sitta och pröva sig fram, utan snabbt och enkelt slå upp det vad man behöver. Men jag har säkert fel igen. 0 Citera
kalle112 Postad 16 juli 2006 Författare Postad 16 juli 2006 [citat=R.R Studio]Om du skulle ha försökt, skulle du inte heller vara här och argumentera.. Men, jag utgick ifrån att man inte sitter och funderar flera timmar på ett sådant enkelt problem när man jobbar med avancerade 3d program, eller compositions program. Hur man exportarar hör väl till bas kunskap. Mitt misstag, borde ha insett att det kan vara svårare än vad det egentligen är. Dessutom, hur kommer det sig att "det finns en manual", men ändå sitter man och prövar i flera timmar..?? Vad jag vet är ju just manualen till för att man INTE skall behöva sitta och pröva sig fram, utan snabbt och enkelt slå upp det vad man behöver. Men jag har säkert fel igen.[/citat] Är det så att du ALLTID löser dina problem när du FÖRSÖKER! För så är det inte med mig! Ibland försöker jag flera gånger men kommer ändå inte på nån lösning! Så JO, jag argumenterar här fastän jag försökt. Bara för att man jobbar med avancerade program betyder det inte att man har avancerade kunskaper. När det gäller 3d program så kan jag inte göra så mycket... Det ska alltid tjatas en massa om manualen. Men ibland vet man inte/tänker inte på vad man ska söka efter! I det här fallet var det så att jag inte riktigt visste vad jag ska söka efter. Om du inte orkar eller kan svara på ett inlägg så låt bli. Det är mycket bättre än att kritisera och vara jobbig. För det väcker bara en massa onödiga kommentarer! Sen så bad jag faktiskt även om ursäkt då jag vart lite förvirrad i tankarna! 0 Citera
ThirddOracle Postad 18 juli 2006 Postad 18 juli 2006 Jag tycker faktiskt att RR studio är lite dum nu. Första inlägget skrev du ganska mycket och de orden kunde du bytt ut mot ord som hjälper istället. 0 Citera
barnholdt Postad 19 juli 2006 Postad 19 juli 2006 Detta är tyvärr inte så mycket svar på din fråga utan mer en liten känga till R.R Studio. Men, jösses är det inte befogat att fråga om hjälp när man vill ha minimal kvalitetsförlust? Eller tar manualen till programmet upp den bästa workflow man kan tänka sig för ett projekt av just denna arten? Ärligt tvivlar jag starkt på att bara trycka på export är det optimala om ett projekt ska gå genom en massa program. Jag arbetar inte på det viset och med de programen så jag vet inte. Men för att göra en liknelse. Om jag redigerar DVCpro HD i 720/50i med det programet jag använder så blir allt bäst och mest optimerat om jag tar en setup till 1080/50i. Det är inte precis vad manualen säger till mig om jag läser den rakt upp och ned. Vad jag vill belysa är att folk kommer på olika sätt för olika arbetsflöden som är olika bra och jag tycker en fråga av denna kaliber är väl förtjänt då det kan finnas tricks som man inte tänker på eller som manualen inte tar upp. Stå på dig kalle112 och hoppas du får ut det mest optimala arbetsflödet för hela din program kedja. 0 Citera
kalle112 Postad 19 juli 2006 Författare Postad 19 juli 2006 Tack för din uppmuntran barnholdt, ska ta vara på det! Men mitt problem kvarstår tyvärr... Jag har använt export funktionen några gånger. Men när jag använder i after effects efter att jag lagt till en liten effekt så tappar videoklippet snabbt sin kvalité... Jag har provat att exportera via en massa olika format men har inte hittat ett som e bra... Nån som vet hur jag ska lösa det här...evigt tacksam i så fall!!! 0 Citera
R.R Studio Postad 19 juli 2006 Postad 19 juli 2006 Jag ber om ursäkt för mina tidigare inlägg, hade en dålig dag eller nåt sånt. Sammtidigt som jag var trött på att bläddra igenom forumet och inte komma till ett inlägg som jag tyckte var intressant. Anyhow, my bad:) Om du redan en gång har exporterat seqvensen ifrån premiere och importerat den i After Effects, så kan du exportera den ifrån AE med samma inställningar som du haft tidigare. Har du testat att sätta till alla effects och sen exportera det ifrån AE? För att realtime får du aldrig full kvalitet, oberoende vilka inställningar du har. Dessutom så lönar det sig att exportera en rå version till 3d studio max och sedan exportara bara 3d effecten till AE, plus ditt riktiga klipp från premiere. Så att alla vägar bär till AE, och sedan gör en komposition där. lite klurigt att förklara men hoppas det hjälper. 0 Citera
kalle112 Postad 20 juli 2006 Författare Postad 20 juli 2006 [citat=R.R Studio]Jag ber om ursäkt för mina tidigare inlägg, hade en dålig dag eller nåt sånt. Sammtidigt som jag var trött på att bläddra igenom forumet och inte komma till ett inlägg som jag tyckte var intressant. Anyhow, my bad:) Om du redan en gång har exporterat seqvensen ifrån premiere och importerat den i After Effects, så kan du exportera den ifrån AE med samma inställningar som du haft tidigare. Har du testat att sätta till alla effects och sen exportera det ifrån AE? För att realtime får du aldrig full kvalitet, oberoende vilka inställningar du har. Dessutom så lönar det sig att exportera en rå version till 3d studio max och sedan exportara bara 3d effecten till AE, plus ditt riktiga klipp från premiere. Så att alla vägar bär till AE, och sedan gör en komposition där. lite klurigt att förklara men hoppas det hjälper.[/citat] Det är lugnt!! Din ursäkt är mottagen =) alla kan ha en dålig dag ibland! Jag har redan provat det du sa. Jag exporterade klippet från premiere och importerade det i AE. När jag sedan la mina effekter på klippet och exporterade det igen så tappade klippet enormt mycket i kvalité... Ang. det du sa om att exportera från 3D studio till AE...då behöver jag en "3d-plugin" till AE...vilket jag inte har! Därför kan jag inte bara exportera animeringen till AE. Vägen måste därför bli följande: Premiere --> AE --> 3d studio (och till sist premiere igen för redigering...) Jag har provat en massa kombinationer (och gör det fortfarande). Hoppas det löser sig eller om nån här kan tipsa om nåt jätte bra, SNÄLLA GÖR DET! Tycker att dom här "små-problemen" är helt onödiga...tar för lång tid! 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 20 juli 2006 Postad 20 juli 2006 [citat=kalle112]Det är lugnt!! Din ursäkt är mottagen =) alla kan ha en dålig dag ibland! Jag har redan provat det du sa. Jag exporterade klippet från premiere och importerade det i AE. När jag sedan la mina effekter på klippet och exporterade det igen så tappade klippet enormt mycket i kvalité... Ang. det du sa om att exportera från 3D studio till AE...då behöver jag en "3d-plugin" till AE...vilket jag inte har! Därför kan jag inte bara exportera animeringen till AE. Vägen måste därför bli följande: Premiere --> AE --> 3d studio (och till sist premiere igen för redigering...) Jag har provat en massa kombinationer (och gör det fortfarande). Hoppas det löser sig eller om nån här kan tipsa om nåt jätte bra, SNÄLLA GÖR DET! Tycker att dom här "små-problemen" är helt onödiga...tar för lång tid![/citat] Du behöver inte ha nått 3d-plugin till AE Du behöver ju bara rendera 3d-effekten till en videosekvens och lägga in den i AE. ;) Använder du make movie eller export när du skapar video-filen från AE? 0 Citera
kalle112 Postad 20 juli 2006 Författare Postad 20 juli 2006 jag använde export funktionen mest i AE. Men jag provade även make movie...men inte lika mycket! Ang. videosekvensen...så kan man också göra, men i mitt arbete skulle det vara mycket enklare att gå från AE till 3dsm... Ska jag använda "make-movie" i AE istället om jag nu inte vill förlora bildkvalité? Men i så fall vilka inställningar? Har provat lite på DV-pal...men resultatet är inte så bra faktiskt... 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 20 juli 2006 Postad 20 juli 2006 Använd make movie och ställ in Render Settings till Best Settings och Output Module ska stå på Lossless. Gör du så så borde du inte förlora nå kvalité 0 Citera
Ayame Postad 20 juli 2006 Postad 20 juli 2006 Jag gjorde en film i höstas där jag använde samma klipp i tre program, 3ds, AE och Premiere. Jag valde uncompressed vid AE och 3DS eftersom att jag vill inte komprimera klippet innan Premiere (arbeta med råmatrialet) Komprimerar man klippet även fast det är på "högsta" kvalitet så blir det fortfarande komprimering på komprimering. 0 Citera
kalle112 Postad 21 juli 2006 Författare Postad 21 juli 2006 tack så mycket för hjälpen!!! Ska nu prova lite på det ni sa! Jag återkommer och berättar hur det gick! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.