Lukas Posted January 2, 2004 Posted January 2, 2004 Kan någon nämna några program som man kan använda blue/greenscreen i. Helst billiga men nämn så många ni vet. Tack på förhand. 0 Quote
Ior Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Jag vet inget billigt program, men det funkar fint i Adobe Premiere eller Adobe After Effects. 0 Quote
jones Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 chromanator tydligen ett nytt prog från skaparna av alamdv Kostar 800kr tror jag http://fxhome.com/chromanator/ 0 Quote
Lukas Posted January 3, 2004 Author Posted January 3, 2004 Det där chromanator verkar ganska bra för att kosta 700kr... men det är inte riktigt klart ännu om jag förstod rätt. Vad tror ni andra??? 0 Quote
Lukas Posted January 5, 2004 Author Posted January 5, 2004 Finns det nårgra bra ställen att köpa green/bluescreen påk? Helst i sverige men även utomlands??? Kan man fixa blue/greenscreen med annat än "proffsmaterial" eller är det bara det som gäller?? 0 Quote
Ior Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 Verkar gå fint med en vaxduk iaf: www.jushhome.com/bluescreen/bluescreen.html :) Skulle tro att ett blått/grönt lakan också funkar, iaf. om man belyser det bra. 0 Quote
eimermusic Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Vissa har kört med Gräsmatta som bakgrund och fått till något "hyffsat". Vad i ens story är det som förmedlas med de klippen? Köper tittaren konceptet även om det ser lite skumt ut? Det är lättare att sälja en fake:ad scen av Starwars typ än av Forrest Gump typ. Man har svårare att övertyga om vad man visar skall se verkligt och vardagligt ut. Allt hänger på att väga ambitionerna mot budget och arbetstid. Att skapa en bra key (Långfilms-bra) för ett 5sek klipp kan lätt ta en eftermiddag även om man vet vad man håller på med. DV filmat material blir aldrig riktigt superbra men om man har en eller ett par bra keyers och lite tid på sig kan man göra ganska bra saker. 0 Quote
orange Posted January 11, 2004 Posted January 11, 2004 http://www.madeco.se/produkter/ljusteknik/gobos/dekor.html Svnskt, har papp som är billigt och duger till lättare grejor Tyget är mycket dyrare, men bättre... 0 Quote
Lukas Posted January 11, 2004 Author Posted January 11, 2004 Jag jör nog med en stor presenning, det tror jag ska funka. Måste det vara någon speciell nyans på det blåa/gröna??? 0 Quote
eimermusic Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 Eftersom de flesta algoritmerna går ut på att jämföra R, G och B kanalerna så är det bättre ju mer ren blå eller grön (som kameran uppfattar färgen) den är destå bättre. Men det finns många keyers som jobbar lika bra med komplement färger och lite nästan vilken färg som helst. 0 Quote
TheaMania Posted January 13, 2004 Posted January 13, 2004 Vill börja med att säga att detta är en utomordentlig sida för mig som är nöbörjare på området. Har ett problem bara och det stavas: Pengar jag har inte råd att hosta upp tusentals kronor för ett "bra" bluescreen program. allra hellst så skulle jag vilja kunna ladda ner ett demo på något, men frågan är bara vad? Fick ner detdär Alamdv2 men det vill fan inte fungera med mina avi klipp. och Chromanator finns det inget demo till. är det någon som vet något annat som är gratis? :) 0 Quote
Lukas Posted January 17, 2004 Author Posted January 17, 2004 det ska komma en demo till chromanator om nån dag har jag hört 0 Quote
Lukas Posted February 7, 2004 Author Posted February 7, 2004 Har någon här testat chromanator??? i så fall duger det ??? Är det värt pngarna??? 0 Quote
Tobbger Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Det finns ett demo, testa det! http://fxhome.com/chromanator/downloads.html Funderar faktiskt på att köpa det. Jag hade ju tänkt att göra en del cloneing-effekter i "De Svenska Tigrarna" så det är ju lätt värt 700 spänn! Lite riskabelt att betala med check, dock.. 0 Quote
Recommended Posts