Gå till innehåll

Billig kamera!


Holykestrel

Recommended Posts

Hejsan! nu är det äntligen dags för mig att köpa en ny videokamera.

Jag är rätt ny till film världen, men mitt mål är att bli regissör.

Eftersom jag bara är 15 år så behöver jag inte någon jätte bra kamera än.

Min budget är på högst 4000 kr, kanske några hundralappar mer också.

så nu vill jag fråga om det finns någon bra videokamera för det priset.

Det ska vara bra bild för jag ska göra filmer med den (spelfilm?).

 

Har ni några tips?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej!

 

I den prisklassen finns det många prisvärda kameror. En annan sak att tänka på när du ska köpa film är tillbehörstillgången till just den , de kamerorna du är intresserad av. Eftersom du vill göra egna små spelfilmer etc så är micingång nästan ett måste. Sedan är vidvinkellinser också bra att inhandla till videokameran och idag kan man få en sådan för ca 600:- .

 

Jag rekommenderar Panasonic NV-GS180 som idag kostar runt 5200kr som billigast. Kameran har 3 stycken bildchips (sensorer) "3CCD" som gör att dina filmer får extra bra skärpa och färgåtergivning. NV-GS180 har även micingång och flera olika anslutningsmöjligheter till exempel USB 2.0.

 

Lycka till :)

 

//Alexander J.D

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar om inte 3ccd på billiga kameror är övervärderat? Jag har fått för mig att 3ccd kräver mer ljus än en "semesterkamera". Är man 15 år och har begränsad budget tror jag en kamera som ger skapliga bilder i befintligt ljus är viktigare.

(Sen kanske någon kan rätta mig, men NV-GS180 har inte MIC-in eller DV-in? http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1117983_l15/index.html)

 

Jag köpte en Sony HC35E som har DV-in som jag hittills är rätt nöjd med, http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?portalId=1&Id=e1080817&ReferId=7

 

Det är inte alls någon proffskamera, utan en semesterkamera som jag tycker ger skaplig bild och lätt att filma med, även i knepiga ljusförhållanden.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Alexander J.D]

Jag rekommenderar Panasonic NV-GS180 som idag kostar runt 5200kr

//Alexander J.D[/citat]

Jag har vart nära på att köpa en NV-gs280 men stoppades när jag läste en del recensioner av olika användare. Bilden kan bli ganska skakig med denne modellen. Själv köpte jag en NV-gs280, 2000 kronor dyrare med med "optisk stablilisator inbyggd. Det är vad jag föreslår! Det är dyrare, men resultatet blir så många gångner bättre! Adios!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm...

 

Ja, själv har jag siktat in mig på en Panasonic NV-GS27. Den kostar mellan två- och tretusen kronor, och mer pengar än så är det rent omöjöligt för mig att lägga ut. Jag antar i och för sig att det är en "semesterkamera" så att det bokstavligen ryker om det, men vad kan väl jag göra åt det..? :)

 

Det jag saknar i Panasonic, är dock både 16:9-läge och mic-in. Steget bättre lär i så fall vara en JVC GR-D240, som åtmistone har 16:9. Men där är frågan (då de två modellerna kostar exakt lika) om man inte förlorar en viss bildkvalitet. Och det är här mitt tredje alternativ kommer in i bilden.

 

Samsung VP-D361W, med ett äkta 16:9-läge, äkta widescreen LCD-display, och... Nej. Ingen mikrofonanslutning där heller. Samtidigt så kräver Samsungs modell en högre ljusstyrka för att leverera fina bilder, vilket inte klaffar för mig, då inomhus- och skräckfilmning är en stor del av vad jag ska ha min kamera till. Den här maskinen är dessutom lite dyrare. Hoppas verkligen att dyrare innebär bättre. Men ännu en gång väljer kameragudarna att straffa mig.

 

Jag använder Mac. Kommer aldrig sluta använda det. Och det gillar inte Samsung. Eller inte vad jag vet iallafall, för på listan över kompatibla camcorders på Apples hemsida, finns inte en ända Samsungmodell med. Attans. Det gör då inte JVC GR-D240 heller, men många andra JVC-saker finns där. Så enligt Apple, är den enda kameran jag överhuvudtaget borde satsa på, ja -Det är Panasonic. Men 16:9-läget då?! suck..... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...